Growth-mindset Carol Dweck #RSAnimatie

Inderdaad een mooie toelichting op Dweck’s opvattingen en onderzoek naar de twee verschillende mindsets die lerenden kunnen hebben. Geloof je dat jouw capaciteiten zijn aangeboren of dat deze onder meer door hard werken kunnen worden versterkt? Dweck’s onderzoek laat onder meer zien dat je processen moet waarderen, en niet de intelligentie van lerenden. “Not Yet” is haar favoriete term geworden. Haar bevindingen zijn zeer relevant voor het begeleiden en beoordelen van lerenden. Deze fraaie animatie is m.i. verplichte kost voor iedereen die werkzaam is op het gebied van onderwijs en opleiden.

2 BE JAMMED

Via Pedro De Bruyckere zag ik deze prachtige animatie. We hebben al vaker aandacht geschonken aan de mooie RSA-animaties, ze zijn erg bekend van de top-animatie van Sir Ken Robinson – Changing Education Paradigms. Deze gaat over het onderzoek van Carol Dweck over fixed en growth mindset en het belang van feedback geven op het proces ipv het intellect van een kind te prijzen. Ook hierover is op dit blog al vaker geschreven.

Het duurt zo’n 10 minuten maar zeer de moeite waard om te bekijken.

How to help every child fulfil their potential. Ever wondered why kids say they’re bored at school, or why they stop trying when the work gets harder? Educationalist Carol Dweck explains how the wrong kind of praise actually *harms* young people.

View original post

Geplaatst in 2014 | Een reactie plaatsen

Dé Onderwijsdagen 2015

Door Jörgen van Remoortere

Ook ondergetekende is één van de gelukkige 12 Edubloggers die De Onderwijsdagen van 2015 mocht bezoeken. Voor mij een eerste keer, en dat was een hele fijne en positieve ervaring.

Toch ook wel spannend om naar een onderwijsevenement te gaan waar je weinig mensen kent. Het gezellige #edubloggers diner op de maandag helpt dan wel een handje mee om toch wat bekende gezichten terug te zien op zo’n dag.

Over de opening key-notes is al een en ander beschreven door mijn mede bloggers.
Ik wil één plaatje van Danny Mekić er toch even uit lichten:

 

fabriekcommunity

Dit plaatje kwam met de vraag wat we nu zijn en wat we nu willen of zouden moeten zijn.
Met de huidige communicatiemiddelen, waarbij mijn dochter een werkstuk samen maakt in google documenten terwijl ze skypend het gesprek er over voert met klasgenoten, is het duidelijk dat de community periode al is aangebroken bij leerlingen.
Maar hoe zit dat bij docenten? Ook daar zie ik gelukkig veel initiatieven, zoals de #Mathstlp twitter sessies; de facebook groepen Leraar Wiskunde en Wiskundelessen; de ‘markplaatsen’ van tools als Lesson-up , Kahoot & Socrative om maar wat voorbeelden te noemen. De vereiste stap die docenten moeten maken hierin is vaak : je begeven op de social media.   Ook al heb je vanuit je prive daar bedenkingen bij of geen behoefte aan; op je werkterrein gaat een wereld voor je open zodra je daar je eerste stappen zet. En geloof me: er gaat zo’n enorme boost vanuit als je zelf deel gaat nemen als community member. De stap naar lesgeven in een community  met, van en voor leerlingen wordt een makkelijkere en kleinere stap! Lees verder op het blog van Jörgen van Remoortere.

 

Geplaatst in 2015 | Een reactie plaatsen

Mijn impressie van woensdag 11 november op Dé onderwijsdagen 2015

Afgelopen woensdag mocht ik heel de dag rondlopen en kennis tot mij nemen op Dé onderwijsdagen 2015 in het mooie WTC in Rotterdam. Ik mocht namens de edubloggers bloggen over dit event.

Ik zat al vroeg in de auto en was gelukkig op tijd om alvast met een aantal mensen bij te praten.

Simone Walvisch

Om 10.00 uur was de start in de grote zaal en na de opening door Toine Maes van Kennisnet en hierna was de keynote van Simone Walvisch (vice voorzitter PO-Raad). Ze begon met een filmpje van Back to the Future en ze nam ons mee in haar verhaal dat je niet weet wat de toekomst ons brengt, maar dat we wel kunnen dromen over wat er zou kunnen gebeuren. Hierbij speelt fantasie een grote rol. Iedere school moet innoveren op haar eigen manier en in haar eigen tempo. Ze haalde een mooi stuk aan: ICT in de klas, zo werkt het wel. Simone benadrukte dat we met alle veranderingen die op dit moment worden doorgevoerd, we moeten nadenken, wat vinden we echt belangrijk.

Toen was het de beurt aan Danny Mekić. Hij vroeg aan de zaal wanneer heb je voor het eerst de vraag gekregen: “Wat wil je worden” dit gaat vaak gepaard met druk van buiten af. Waarom wordt er niet gevraagd: “Wat vind je leuk”. Want als je iets leuk vindt, dan wordt je gemotiveert om dingen te leren. Want hoe fijn is het om een leven lang te kunnen leren. Je moet geloven in je dromen. Dromen zijn moeilijk op te bouwen, maar weer gemakkelijk kapot te maken. Je moet blijven geloven in je dromen. Danny hekelde nog alle aandacht voor het programmeren, hij verwees hiervoor naar een stuk van de Huffington Post. Hoe kun je nu tegen kinderen zeggen dat ze hun dromen kunnen waarmaken als ze kunnen programmeren? Ze moeten eerst nadenken over wat hun dromen en hun doelen zijn. En daarna kunnen ze dit dan eventueel gaan maken, schilderen of programmeren. Je moet leerlingen leren dat ze risico’s moeten durven nemen.

KunkskapsskolanNa de koffie ging ik naar de zaal waar een lezing was over de Kunskapsskolan. Hier vertelde Anne-Marie Leeuwenborg van het RSG Slingerbos over hoe zij in een zeer korte tijd met één brugklas zijn gestart met het gepersonaliseerde leren volgens Kunskapsskolan. In Nederland zijn er nu zo’n 20 scholen die dit hebben ingevoerd (waaronder mijn eigen school)  in 5 verschillende landen. Dat scholen aan het zoeken zijn naar hoe je leerlingen kunt motiveren en dat ze eigenaar worden van hun eigen leerproces is niet zo gek. Het einddoel is hetzelfde maar de weg ernaar toe die mag iedere leerling zelf kiezen. Het viel Anne Marie op dat de gesprekken op school nu zo vaak gaan over leerinhoud en over hoe je kunt leren. De leerlingen die zijn erg gemotiveerd en blijven regelmatig langer op school om dingen af te maken. Zij is blij mee met deze verandering in haar school. Ze waarschuwde wel dat je als school lef moet hebben om zoiets te doen. Je kunt het niet half doen. En je moet op zoek binnen je school naar mensen met passie en een training voor de docenten is een must om het in te voeren.

Hierna had ik me ingeschreven voor de sessie “het leren van de toekomst” olv van Frank Westhoek en Jonas Voorzanger van de Nationale Denktank. Ze vertelden dat ze zich al een aantal weken hebben gebogen over het onderwijs. De nationale denktank pakt ieder jaar een nieuwe uitdaging aan, dit jaar is het leren van de toekomst. Ook zij kwamen tot de conclusie dat leerlingen gepersonaliseerd hun school moeten kunnen doorlopen en zij vonden dat leerlingen meer feedback moeten kunnen geven. Wij kregen een voorproefje van zo’n voorbeeld van een vragenlijst. Ik vond hem veel te lang en ik vrees dat leerlingen hier niet voor gaan. Ik zou wel iedere dag aan mijn leerlingen willen vragen. “Heb je vandaag genoeg geleerd?” En hierna kunnen ze dit uitzetten op een lijn. De vraag waarom wel of niet die kan in een coaching gesprek tot uitdrukking komen.

Toen was het tijd voor de lunch en ook de manier om bij te praten met de vele voor mij bekende gezichten.

Makers

Ik ging op tijd naar mijn volgende workshop. Ik wilde graag naar de masterclass Maken van Emer Beamer en Wietse van Bruggen. De zaal liep al snel vol. Emer vertelde vol passie over haar Design a Thon School waarin ze met kinderen kinderen leert ontwerpen met behulp van design thinking. Dit gebeurt altijd met rond een thema. Hierbij wil ze kinderen vooral laten verwonderen. En ook het plezier laten ervaren dat je dingen kunt maken. Ook al werkt het niet echt. Je hebt wel een idee hoe het zou kunnen werken. Normaal duurt zo’n sessie drie uur. Zoveel tijd hadden wij niet dus gingen wij aan de slag met ideeën die kinderen al eens eerder in haar les hadden gemaakt. Dus ik ging in een groepje aan de slag om een eetrobot te maken. Deze robot scant je eten of het wel gezond genoeg is en of het past binnen een gevarieerd dieet. Zo koos iedere groep een ontwerp van leerlingen. Er lag heel veel materiaal en motortjes, batterijen en lampjes. Wij hadden al snel een idee en hadden genoeg tijd om er echt iets van te maken. Er was enorm veel dynamiek in de ruimte. Iedereen liep druk rond en het ene na het andere prachtige product werd gemaakt. Aan het eind van de workshop liet iedereen trots zijn werk zien en gingen we op de foto. Wat een energie gaf dat.

Hierna ben ik naar de sessie van kennisnet gegaan. Hierin  vertelden 9 scholen met welke versnellingsvraag ze bezig zijn. Het viel me op dat 5 van de vragen bij elkaar aansluiten. Ze willen goed bijhouden hoe de vorderingen zijn van hun leerlingen en ze willen vooral data collectie gaan doen. Aan de slag met Learning analytics, een digital portfolio, een dashboard, een leerling volgsysteem. Misschien handig dat ze hun bevindingen gaan combineren? Natuurlijk was daar ook Sandra Legters van Oponoa die een leerlijn programmeren aan het maken is. Ik ben benieuwd naar alle resultaten.

Doug CLowEn voor de laatste sessie was ik bij de keynote van Dr. Doug Clow. Zijn presentatie kun je hier vinden. Hij is veel bezig met learning analytics en hij vertelde over twee manieren van leren. Een workshop waar stap voor stap beschreven staat hoe je iets moet doen en je kunt dus mooi afvinken wat je hebt geleerd. Of een traject waarin je vrijer wordt gelaten en de weg die je bewandelt niet zo duidelijk is en het dus ook minder duidelijk is of je je leerdoelen wel hebt behaald. Maar je hebt misschien wel meer geleerd. Het zette mij wel aan het denken. Vooral omdat er bij de versnellingsvragen zoveel vragen zaten mbt learning analytics. Misschien leer je veel meer van design thinking. En hij zei: “verzamel alleen die dingen die je echt nodig hebt.” Niet gaan verzamelen om het verzamelen.

Vol nieuwe indrukken en veel energie stapte ik na de borrel weer in de auto. Wat een leerzame dag is dit geweest.

Geplaatst in 2015 | Een reactie plaatsen

Terugblik op Dé Onderwijsdagen 2015

Door Willem Karssenberg

Zo, we hebben ze weer achter de rug: Dé Onderwijsdagen 2015!  Dit jaar ben ik er maar liefst drie dagen geweest en ik moet zeggen dat ik me geen minuut verveeld heb. Een mooi uitgebalanceerd programma, zeker op de maandag en de dinsdag. De woensdag vond ik wel een hoog Kennisnet gehalte hebben, maar misschien was dat ook juist de bedoeling van de programmacommissie.

Was dat nu nodig, drie dagen? Ik weet het niet en denk dat het op een andere locatie ook wel in twee dagen geperst had kunnen worden. Kijk je echter naar de deelnemersaantallen, dan had iedere dag “bestaansrecht”. Naast een prima aanbod aan workshops/presentaties was er ook voldoende gelegenheid om de beursvloer te bezoeken en te netwerken.

Hoogtepunt van de maandag was voor mij de presentatie van Arnoud Engelfriet, die vanaf het begin de zaal mee liet doen en alle vragen keurig en in duidelijke taal pareerde.

Hoogste punt van de maandag was natuurlijk het 12e #Edubloggersdiner, dat traditiegetrouw gehouden werd in Utrecht en waarvan je weet hoe het was als je erbij bent geweest;-)

Dinsdag heb ik met een grote glimlach rondgelopen. Je moet weten dat ik me er jaren sterk voor heb gemaakt het mbo op dezelfde dag geprogrammeerd te krijgen als het HO/WO en dit jaar was het zover! Lees verder op het blog van Willem Karssenberg.

Dit is een fragment van het blogbericht dat is verschenen op het blog Trendmatcher

Geplaatst in 2015, Willem Karssenberg | Een reactie plaatsen

OWD2015

Door Michel Boer

Niets is zo vermoeiend eigenlijk als een hele dag luisteren, je weet gelijk weet wat je leerlingen moeten ervaren gedurende de dag. Maar het was zeer zinvol om de keynotes te volgen. Wat mij is bijgebleven zijn de woorden “de toekomst is niet voorspelbaar is maar wel voorstelbaar” van Simone Walvisch van de PO-Raad. We weten niet wat ons over 5 jaar te wachten staat maar we kunnen er wel over dromen. Mogen we dromen van de snelle internetverbinding voor alle scholen? Zijn de versnellingsvragen over 5 jaar achterhaald? Kunnen we gebruik maken van al het digitaal leermateriaal en daaruit kiezen wat nodig is voor de leerling, klas of school? Kunnen we dat ons al voorstellen en is dat nu te voorspellen?

De volgende spreker, Danny Mekic’, kon zich waarschijnlijk in zijn jeugd ook niet voorstellen dat hij met zijn 28e dit zou hebben bereikt. Konden zijn docenten dat voorspellen? Waarschijnlijk niet, zo luisterend naar zijn boeiende verhaal. Het is voor velen nog moeilijk voor te stellen dat we misschien in de toekomst een onderwijssysteem hebben waar de lijnen doorbroken zijn. Individueel onderwijs waarin ict een hele belangrijke rol kan spelen; ict kan voor leerlingen een andere vorm krijgen, de snelheid en de inhoud kunnen aangepast worden.  Lees verder op het blog van Michel Boer.

Dit is een fragment van het blogbericht dat is verschenen op het blog Meester Michel maak(t) het onderwijs boeiend. 

Geplaatst in 2015, Michel Boer | Een reactie plaatsen

Learning Analytics: wat het kan, wat het nodig heeft en wat tricky is

In verschillende accenten werd een stortvloed aan informatie over ons uitgegoten op de pre-conferentie van Dé Onderwijsdagen over Learning Analytics. Met een goed opgebouwd programma kregen meer dan 300 mensen te zien wat er allemaal mogelijk is met alle soorten van data, maar vooral ook wat daarvoor nodig is. Een middagje Learning Analytics.

We startten met twee verhalen die de complexiteit laten zien van goede learning analytics toepassing. Hendrik Drachsler (in het Limburgs-Duits Nederlands) nam ons mee in de zes dimensies die een rol spelen bij LA: zoals storage: waar sla je dat op; security: van wie zijn de data, hoe lang bewaar je het, wat mag je gebruiken; competences je gebruikt: wat wil je uit de data halen. Zijn advies: begin met eenvoudige vragen te stellen (bijv: hoe vaak en op welk moment wordt een video gebruikt). Lees verder

Geplaatst in 2015, Inge Blauw | Tags: | Een reactie plaatsen

Een rondje langs de leveranciers.

Als voormalig commercieeltje weet ik dat standhouder zijn op een onderwijsbijeenkomst waar lezingen gegeven worden, niet altijd inspirerend is. Het grootste deel van de tijd zitten deelnemers in zalen te kijken naar presentaties en kijken de leveranciers naar elkaar.
Leveranciers betalen vaak niet geringe bedragen om aanwezig te zijn en dat zorgde er gisteren volgens mij mede voor dat we goede koffie, stroopwafels en lekkere lunch hadden.
Maar ook de organisatie heeft dit jaar gezorgd dat de deelnemers de tijd hadden om het rondje langs de leveranciers te maken. Fijn!
Lees verder

Geplaatst in 2015, Karin Winters | Een reactie plaatsen

Handel met voorkennis: voorbereiden op maat bij TU Eindhoven

Sinds kort heeft TU Eindhoven een Bachelor College, daarin hebben studenten meer keuzeruimte in vakken. Bianca van der Aalst nam ons mee in de good practice hoe studenten zichzelf op maat kunnen voorbereiden op te volgen vakken.

Het Bachelor college zorgt voor meer diversiteit in de instroom en soms is het handiger om vooraf te weten wat een student al weet. Natuurlijk is het voor de student prettig om dat te weten maar ook voor docenten en de organisatie, op die manier is uitval te beperken.
De vraag aan de student is: waar sta ik in mijn keuzeproces? Lees verder

Geplaatst in 2015, Karin Winters | Een reactie plaatsen

Kennisclips en videolessen bij het Deltion college

In het MBO worden weblectures minder gebruikt dan in HBO/WO, maar inmiddels stevent Deltion af op 50.000 views (inmiddels 2500 unieke views per maand).
In een volle (of te kleine) zaal begon JaapJan Vroom van het Deltion College met een kip of het ei vraag.
Komt de vraag naar verandering vanuit onderwijs of vanuit het aanbod dat er is?
Vervolgens gaf hij een inkijkje hoe het gebruik van videolessen bij het Deltion College steeds beter werkt.
Kijkers worden getrokken door de reclame te maken met de tekst: Wil je videolessen, vraag het je leraar. Lees verder

Geplaatst in 2015, Karin Winters | Een reactie plaatsen

Flexibele en persoonlijke leeromgeving bij de Universiteit van Schipluiden

Hoe kun je als onderwijsinstelling een nieuwe digitale leer- en werkomgeving vormgeven? Deze vraag is aan de hand van een casus besproken tijdens sessieronde 2/3 van dag 1 van de Onderwijsdagen.

Alle instellingen voor hoger onderwijs zijn zich op dit moment aan het heroriënteren op een digitale leer- en werkomgeving. De insteek van deze instellingen verschilt daarbij. Sommigen willen dit onderwerp aangrijpen om het onderwijs opnieuw tegen het licht te houden, terwijl anderen alleen een ICT-applicatie willen vervangen.

Aan de hand van een casus van de Universiteit van Schipluiden is dit onderwerp besproken. De CIO van deze fictieve universiteit buigt zich momenteel over een nieuwe digitale leer- en werkomgeving. Daarbij is de casus behandeld aan de hand van drie visies van echte onderwijsinstellingen, en negen stellingen.

Als je niet weet waar je naar toe wilt (visie op onderwijs), dan maakt het niet uit welk type leeromgeving je wilt hebben. Zo gebruikt de Universiteit voor Twente voor het bachelor onderwijs met name probleem en project gestuurd onderwijs (werken aan authentieke vraagstukken). Blended learning, online en on-campus leren worden daarbij geïntegreerd. Verder wil men ICT ook gebruiken voor het versterken van sociale interactie, het vormgeven van een leven lang leren en internationalisering. Zo moeten studenten een deel van de opleiding in het buitenland volgen. Studenten krijgen zowel een brede basis mee, als expertise op het gebied van een specialisme (de T-shape professional). Deze studenten volgen gedurende 10 weken geïntegreerde vakken van 15 ECTS.

De leeromgeving van de toekomst van de Universiteit Twente bestaat dan uit een ‘technology enhanced’ ‘living lab’, waar studenten onder meer kunnen werken in projectruimtes waarbij studenten hun eigen devices (en kwalitatief goede wifi) gebruiken. Massive open online courses worden daarbij gebruikt, maar voor de rest is ICT vooral ondersteunend aan campusonderwijs. Zij zien bijvoorbeeld veel in een kern-LMS. Studentenportfolio’s worden gebruikt voor het vastleggen van vaardigheden.

De stellingen van deze universiteit zijn:

  1. Zonder onderwijsvisie biedt elke digitale leeromgeving de juiste functionaliteit.
  2. De meeste opleidingen willen probleem en projectgestuurd onderwijs.
  3. Samenwerken doe je buiten het (traditionele) learning management systeem (bijvoorbeeld via WhatsApp etc).

De Hogeschool van Amsterdam benadrukt het thema vanuit Governance. Zij willen zoveel mogelijk functionaliteit en generieke processen op 1 platform (Sharepoint) ontwikkelen. De ontwikkeling komt vooral tot stand via gebruikerswensen. Daardoor heeft men minder functionaliteit dan een standaard elektronische leeromgeving heeft, terwijl het ook lang duurt voordat belangrijke wijzigingen zijn doorgevoerd. Verder is de omgeving niet erg gebruikersvriendelijk, is het eigenaarschap zeer verspreid, en is ook sprake van een dure oplossing. Wat betreft besturing heeft men een Regiegroep ICT. Deze groep wordt geadviseerd door verschillende expertisegroepen vanuit bijvoorbeeld onderwijs, onderwijslogistiek en onderzoek. De Regiegroep -onder leiding van een CvB-lid- bepaalt welke investeringen in de digitale leer- en werkomgeving worden gedaan. Eén van de projecten die nu loopt is het ontwikkelen van een visie op de digitale leeromgeving.

De stellingen van deze hogeschool zijn:

  1. Eigenaarschap moet niet belegd zijn bij de CIO, het hoofd ICT of het hoofd bedrijfsvoering, maar bij het onderwijs.
  2. Het hele bestuur is gecommitteerd aan het onderwerp ‘digitale leeromgeving’.
  3. Wat je kiest maakt niet zoveel uit, als het maar de juiste mensen zijn die de keuze maken.

De Erasmus Universiteit Rotterdam had meer digitale leeromgevingen dan zij faculteiten had. Hoe zorg je er dan voor dat de verschillende faculteiten meer op één lijn komen. Daarbij heeft men vier sporen bewandeld:

  • Studenten betrekken bij het formuleren van behoeften. Studenten hebben een selectie gemaakt van toptaken die een leeromgeving moet kunnen faciliteren. Studenten zijn vervolgens ook betrokken bij het maken van een ontwerp. Zo heeft men via een app centrale diensten ontsloten.
  • Er is een projectgroep geformuleerd vanuit het onderwijs, die trends op het gebied van onderwijs heeft geformuleerd. Ook zijn beelden geschetst van het toekomstig onderwijs, die vertaalt zijn naar eisen aan een leeromgevingen (vanuit het perspectief van de docent, student en organisatie).
  • ICT heeft de opdracht gekregen om kaders te schetsen voor een technische infrastructuur voor technische dienstverlening. Daarbij is veel geïnvesteerd in het uitleggen van de infrastructuur aan het bestuur van de instelling.
  • Er is veel geïnvesteerd in visiesessies met belangrijke stakeholders, inclusief twee CvB-leden. Deze sessies hadden betrekking op het onderwijs, de digitale leer- en werkomgeving en leermanagement systeem.

Inmiddels is gekozen om één LMS in te gaan voeren met goede ondersteuning en integratie tussen LMS en MyEUR (studentenportaal).

Hun stellingen waren

  1. Begin met onderzoek onder alle studenten welke voorkeursdiensten ze nodig hebben.
  2. Ga niet implementeren voor dat er een (technische) architectuur is die het bestuur snapt.
  3. Het maakt niet uit welke leeromgeving je kiest, zolang de ondersteuning maar excellent is.

Opvallend is dat de drie instellingen allemaal aangaven dat het in feite niet uit maakt welke digitale leeromgeving je kiest, mits…

Vervolgens hebben de aanwezigen over deze stellingen gediscussieerd. Eigenlijk hadden meningsverschillen vooral te maken met interpretatieverschillen, die afhankelijk zijn van de rollen die betrokkenen vervullen. Dat was bijvoorbeeld het geval met de stelling over de relatie tussen visie en leeromgeving. Mensen hadden verder verschillende ideeën over wat ‘de juiste mensen’ zijn: mensen met ‘empowerment’ of mensen met de juiste ideeën. Beiden zijn belangrijk, al zijn deze eigenschappen eigenlijk nooit in één persoon verenigd. Het gaat er daarbij om dat deze mensen bij elkaar in gesprek zijn. Ook is benadrukt dat het weliswaar belangrijk is dat het hele bestuur gecommitteerd is, maar dat dit niet voldoende is.

Dit blog is geschreven door Wilfred Rubens

Geplaatst in 2015, Wilfred Rubens | Een reactie plaatsen