Handel met voorkennis: voorbereiden op maat bij TU Eindhoven

Sinds kort heeft TU Eindhoven een Bachelor College, daarin hebben studenten meer keuzeruimte in vakken. Bianca van der Aalst nam ons mee in de good practice hoe studenten zichzelf op maat kunnen voorbereiden op te volgen vakken.

Het Bachelor college zorgt voor meer diversiteit in de instroom en soms is het handiger om vooraf te weten wat een student al weet. Natuurlijk is het voor de student prettig om dat te weten maar ook voor docenten en de organisatie, op die manier is uitval te beperken.
De vraag aan de student is: waar sta ik in mijn keuzeproces?

Door middel van een toets van circa 30 vragen, wordt de  voorkennis van een student getoetst. De feedback is standaard en wordt op grond van de het gegeven antwoord aangeboden. De vragen zijn gesloten maar in de antwoordmogelijkheden wordt moet de student wel aangeven: weet je zeker dat dit het goede antwoord is, of weet je het niet zeker.
In de feedback zijn bijspijkermogelijkheden met links inaar bronnen opgenomen.
Deze bronnen kunnen zowel video’s op youtube als links naar websites of documenten zijn.

Welke inzichten heeft het opgeleverd?
Het doel van deze voorkennis toetsing is het homogeniseren van de instroom, doordat je weet  waar je staat.
Studenten geven aan dat zij het fijn vinden om inzicht te hebben waar zij staan
Ook geven ze aan dat zij het als opfrissen van kennis kunnen gebruiken.
Het zelf repareren van ontbrekende kennis voorkomt voortijdig uitval uit een module.
Er is bij de eindtoetsing gemiddeld een hoger cijfer geconstateerd, dat lijkt positief maar mag niet als werkelijke conclusie gelden.

Het vervolg?
Er moet nog meer geëvalueerd worden
Er is een wens tot opschalen naar andere studierichtingen
Er is een wens om meer diversiteit in de toetsvorm aanbrengen.

Het is nog niet zover dat studenten worden geweigerd  in een cursus op grond van voorkennis, maar leraren gaan wel een dringend advies uitbrengen. Dit om uitval tegen te gaan.

Over Karin Winters

Onderwijshart met oog voor onderwijs. Onderwijs ondernemer Sociale media in onderwijs Onderwijs met ICT Netwerker
Dit bericht werd geplaatst in 2015, Karin Winters. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s