Een rondje langs de leveranciers.

Als voormalig commercieeltje weet ik dat standhouder zijn op een onderwijsbijeenkomst waar lezingen gegeven worden, niet altijd inspirerend is. Het grootste deel van de tijd zitten deelnemers in zalen te kijken naar presentaties en kijken de leveranciers naar elkaar.
Leveranciers betalen vaak niet geringe bedragen om aanwezig te zijn en dat zorgde er gisteren volgens mij mede voor dat we goede koffie, stroopwafels en lekkere lunch hadden.
Maar ook de organisatie heeft dit jaar gezorgd dat de deelnemers de tijd hadden om het rondje langs de leveranciers te maken. Fijn!

Ook ik maak altijd een rondje langs de leveranciers om te zien wat er ontwikkeld wordt en welke nieuwe producten er op de markt komen.
Wat mij gisteren opviel dat er (oud) studenten in hun eigen onderwijs een probleem ervaren hadden en dat nu zelf gaan oplossen.

Een voorbeeld daarvan is CompetentieCV ontwikkeld door ex studenten van Avans Hogeschool.
Studenten kunnen hun eigen sterke en zwakke punten scoren op competentieniveau. Ook kunnen studenten elkaar beoordelen/feedback geven en versturen. Docenten kunnen de resultaten bekijken en vergelijken met elkaar. De reden waarom deze tool ontwikkeld is,was dat studenten vaak de feedback moeten opnemen in hun portfolio, maar ook vaak moeten wachten op deze feedback van hun eigen docenten. Ook wordt de feedback vaak in verschillende formats aangeleverd.
Hoewel ik niet helemaal snap wat het met een CV te maken heeft, vind ik het zeker een interessante ontwikkeling. En ik denk dat de makers wel aan de slag gaan met een aantal tips die ik gaf.
Meer weten?

Een tweede gesprek had ik met Thomas de Jong, de mede oprichter van BOLAS. Bolas wordt beschreven als een innovatieve onderzoekstool voor het onderwijs. In een projectomgeving werken leerlingen (en docenten) samen door bronnen met elkaar te delen en elkaar aan te vullen. Door de omgeving zo in te stellen kun je als leerling zelf je zoekstrategie bepalen. De resultaten die gevonden worden zijn kwalitatief beter. Labelen, terugvinden en delen van bronnen is eenvoudig. Ik denk dat met name leerlingen die bronnen zoeken voor hun profielwerkstuk hiermee geholpen zijn. En vanwege mijn marteling met APA notaties van referenties zou het ook mooi zijn om gewoon als tekst de notatie erbij te zien om deze te kunnen kopiëren en plakken.
Meer weten?

Ik leerde een nieuw woord: Eduanalytics. John Eijkmans is ontwikkelaar van 2at. 2at verzamelt data uit de verschillende systemen van school. Vier verschillende rollen (student, docent, manager en studieloopbaanbegeleider) hebben elk een eigen dashboard waarop de geanalyseerde data (denk aan aanwezigheid, studievoortgang, studiepunten, samenwerking) zichtbaar is.
Informatie wordt gekoppeld en op maat zichtbaar gemaakt. Stuurinformatie voor managers en studie informatie voor studenten.
Meer weten?

Natuurlijk heb ik meer oude bekenden gezien en als notaris gefungeerd bij de trekking van een prijs door Parantion. Plezier moet er ook zijn en dat lukt met Roel Smabers altijd erg goed!

 

Over Karin Winters

Onderwijshart met oog voor onderwijs. Onderwijs ondernemer Sociale media in onderwijs Onderwijs met ICT Netwerker
Dit bericht werd geplaatst in 2015, Karin Winters. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

