Zes dimensies van learning analytics

 

Hendrik Drachsler van het Welteninstituut opende de preconferentie van Dé Onderwijsdagen met een inleidend verhaal over learning analytics. Hendrik opende met de vraag wie beginner is op dit onderwerp, dat bleek zo’n beetje de helft van de aanwezigen te zijn. Het aantal zelfverklaarde experts was daar slechts een fractie van!

Volgens Drachsler dient learning analytics een eenvoudig doel: het moet waardevol en informatief zijn. Aan de hand van datasets valt soms meer informatie af te leiden dan je voor mogelijk zou houden. Hetzelfde zou kunnen opgaan voor onderwijsdata. Je kunt live het leerproces volgen en eventueel bijtijds ingrijpen. Sociale netwerkanalyse biedt de mogelijkheid onderlinge communicatie te verbeteren.

Drachsler ging in op de niveaus van data analyse (van micro tot macro) en de verschillende ‘stakeholders’ (belanghebbenden). Ook besprak hij kort ethische aspecten van learning analytics. Daarover zijn nog veel open vragen, zoals: van wie is de data? Waar wordt data opgeslagen? En wat gebeurt er met opgeslagen data – veel mensen zijn bang dat data verhandeld wordt. Vanuit Amerika wordt met argusogen gekeken naar de manier waarop Europa dergelijke problemen aanpakt.

Zo werden alle relevante aspecten van learning analytics op eenvoudige en onderhoudende wijze toegelicht.

Over Casper Hulshof

Casper Hulshof is docent bij de afdeling Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Hij is geïnteresseerd in alles wat met onderwijs, psychologie, en wetenschap in het algemeen te maken heeft en bekijkt de zaken het liefst met een nuchtere, kritische, maar altijd oprechte blik.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s