Doe mee met Duolingo op school

Zo, De Onderwijsdagen 2014 zitten er weer op! Genoeg innovatie voor dit jaar… We gaan weer over tot de orde van vandaag. Nee! Ho, stop! Wacht even…

Laten we allemaal iets in praktijk brengen van wat we De afgelopen Onderwijsdagen gezien of geleerd hebben. Als praktisch vervolg op mijn vorige blogbericht en de trends die ik daarin signaleerde, wil ik een oproep plaatsen voor talendocenten om mee te doen met een onderzoek naar de bruikbaarheid en de effecten van Duolingo op school.

Duolingo.com is één van die programma’s die vermoedelijk hele onderdelen uit het takenpakket van de docent kunnen overnemen. Het gaat om een beperkt, maar wel substantieel deel van het onderwijs in de moderne vreemde talen, namelijk woordenschat, grammatica en elementaire lees-, schrijf-, luister- en spreekvaardigheid. Als het leren gedeeltelijk wordt geautomatiseerd kan de docent de vrijgekomen tijd nuttiger besteden aan het organiseren van motiverende groepsactiviteiten en 80% van zijn of haar aandacht geven aan de 20% snelle of langzame leerlingen die hem het hardste nodig hebben. Wat overblijft is de essentie van het leraarschap!

Germany

In plaats van een beschrijving te geven van Duolingo zou ik zeggen: neem een account en test je taalniveau. Het is gratis en volgens de oprichters blijft het dat ook. Daar valt een hoop over te zeggen, wat ik hier niet zal doen. Het gebruik op school kan de volgende voordelen opleveren:

  • Alle leerlingen kunnen talen leren in hun eigen tempo
  • Leren door doen, grammatica wordt minder belangrijk
  • Excellente leerlingen krijgen de vrijheid
  • Onderpresteerders worden structureel uitgedaagd
  • Fouten maken is de kunst!
  • Taalprojecten kunnen als beloning dienen
  • De docent kan zich als coach gedragen
  • Een flexibel talenpracticum brengt lucht in het rooster
  • Talendocenten kunnen als team opereren
  • Besparing op methoden is eventueel een mogelijkheid
  • Duolingo biedt een goede demarcatie voor tweetalig onderwijs
  • Uitgelezen kans voor laptop en tabletklassen
  • Extra uitdaging: blind leren typen
  • Gratis
  • Bijna ideale kwaliteitscontrole
  • Betrokkenheid van ouders eenvoudig mogelijk

Hoe leuk een oefenprogramma ook is en hoezeer het ook op een game lijkt, toch blijft leren altijd moeilijk en moeite kosten. Leg de lat omhoog en de meeste mensen haken af. Uit een onderzoek uit de beginperiode van Duolingo bleek dat users die zich voorbereiden op een vakantie of een reis naar het buitenland veel langer en intensiever gebruik maken van Duolingo. Ook kinderen hebben een reden nodig om het doorzettingsvermogen op te brengen iets moeilijks te leren. Mijn hypothese is dat juist het gebruik van Duolingo op school leerlingen een goede reden kan geven om door te zetten en vol te houden. Vanuit school kan je plicht, plezier en prestatie combineren. Try, try and try again!

Elke geïnteresseerde talendocent kan op eigen kracht met Duolingo aan de slag. Maar om te kunnen verklaren wanneer en bij welke leerlingen Duolingo wel en niet werkt, is het nodig gezamenlijk onderzoek te doen. Het is vrij eenvoudig de vorderingen van groepen leerlingen in de tijd te volgen en verschillende scholen te laten vertellen wat voor begeleiding zij aanbieden. Om ervaringen uit te wisselen en onderzoeksgegevens te verzamelen, ben ik een nieuwe blog begonnen onder de veelzeggende naam www.duolingo-op-school.nl. Daar zal ik de komende tijd nog meer informatie op plaatsen.

Als je mee wilt doen met het onderzoek naar de bruikbaarheid en de effecten van Duolingo op school of als je op een andere manier wilt helpen, neem dan via mail, twitter, linkedin of mijn blog even contact met mij op. In eerste instantie raad ik vooral scholen die tweetalig onderwijs aanbieden aan om met Duolingo aan de slag te gaan, omdat Engels de schakeltaal is. Ook voor huiswerkinstituten kan het de moeite waard zijn om mee te doen. Tips en suggesties welkom!

Over Ton van der Valk

Filosoof, onderwijsdeskundige en game designer. Sinds zijn studie Informatica en Filosofie is Ton geïnteresseerd in de verandering van het onderwijs onder invloed van ICT. Duolingo.com heeft zijn opvattingen over het onderwijs voor de 21e eeuw veranderd. Naast het doen van onderzoek voor het voortgezet onderwijs speelt, ontwerpt en verkoopt hij hexagonale connection games.
Dit bericht werd geplaatst in 2014. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s