Traagheid der trends? #owd14

Wat valt me op als ik naar de thema’s en keynotes van de Onderwijsdagen 2014 kijk? Dat trends zich in een trager tempo voltrekken dan menig ‘goeroe’ je vaak doen geloven. Tenminste als je er oppervlakkig naar kijkt.

Ik heb net het programma van de Onderwijsdagen bekeken. Daarbij valt het me op dat de sessies voor het hoger onderwijs onder vier wel heel algemene thema’s zijn verdeeld. In goed Nederlands heten ze: trendwatching, playgrounds, good practices en kick-start (sessies voor beginners). De onderwerpen binnen deze thema’s zijn vervolgens divers van aard: van mobiel tot MOOCs en van digitale rechten tot duurzaamheid.

De sessies voor het mbo, primair en voortgezet onderwijs gaan allemaal over de zoektocht naar gedifferentieerd onderwijs. De keynotesprekers staan ook stil bij bestaande trends.

Wat onderwerpen betreft had dit programma ook tijdens Onderwijsdagen van 2011 gepresenteerd kunnen worden. We zijn al vele jaren op zoek naar meer differentiatie en personalisering (en niet alleen in po, vo en mbo). Verder praten we al een jaar of 13 over digitale didactiek (Simons’ inauguratie vond in 2003 plaats), en denken we al ook al meer dan 10 jaar na over sociale media en leren.

Het onderstreept mijn stelling dat trends op het gebied van ICT en onderwijs zich in een veel trager tempo voltrekken dan technologische trends doen. Altijd fijn om bevestigd te worden in je eigen gelijk. Volgens mij is dat voor menigeen een belangrijk doel van congresbezoek😉

Toch is er van alles binnen de thema’s aan de hand. Op het gebied van digitale leer- en werkomgevingen kijken we bijvoorbeeld steeds meer naar de mogelijkheden van portaltechnologie. En massive open online courses beginnen gelukkig hun hype-achtige karakter te verliezen.

Ik hoop en verwacht dan ook dat de Onderwijsdagen ons de mogelijkheid bieden eens echt onder de oppervlakte te laten kijken. Een belangrijke opdracht voor de presentatoren.

De wandelgangen zijn daar bij uitstek ook geschikt voor. En die mis je als je meent wel via Twitter, opnames en blogposts geïnformeerd te worden. Ik ben er dan ook bij (door omstandigheden helaas te kort).

Over wrubens

Wilfred Rubens houdt zich sinds eind 1995 bezig met ICT en leren. Hij heeft gewerkt binnen het middelbaar beroepsonderwijs, bedrijfsleven, de zorgsector en hoger onderwijs. Op dit moment is hij als projectleider OpenU en e-learning adviseur werkzaam bij het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit. Wilfred is redactielid van e-learning.nl en jurylid van de Nederlandse e-learning award. Hij onderhoudt een weblog over technology enhanced learning (http://www.wilfredrubens.com). Wilfred Rubens treedt regelmatig op als dagvoorzitter, spreker, workshopbegeleider en gastdocent over e-learning. Hij heeft een groot aantal publicaties over e-learning op zijn naam staan. Hij is lid van de adviesraad van het nationale e-learningcongres en van de advisoryboard van de Online Educa in Berlijn. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com
Dit bericht werd geplaatst in 2014 en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s