De School

Het is inmiddels ruim een week geleden dat ik een workshop met de titel “Achter de schermen van een nieuwe school” bezocht tijdens de onderwijsdagen.

Frans Schouwenburg (twitter: @allfrans) interviewde Marjolein Ploegman (oprichter van de school, twitter: @MarjoleinPloegm) en Huub van Blijswijk (voormalig voorzitter CvB Lucas Onderwijs, twitter: @HuubvBlijswijk).
Door de keuze van een interview kregen we een mooi beeld van allerlei zaken waar “De School” uit Zandvoort tegenaan is gelopen. Hoewel het Nederlandse onderwijssysteem is gebaseerd op het gegeven dat scholen van de ouders zijn en dus gesticht kunnen worden door ouders, blijkt dit in de praktijk wel even wat anders te gaan. Met het stichten van “De School” in Zandvoort is onderwijshistorie geschreven. Er is niet gedacht vanuit bestaande structuren, maar gekeken naar maatwerk voor elke leerling. Een op en top gepersonaliseerde leeromgeving. Bij het bezoeken van een ICT-congres verwacht je bij een gepersonaliseerde leeromgeving allerlei technische oplossingen. Het mooie is dat bij het stichten van deze school dicht gebleven is bij de betekenis van het woord “gepersonaliseerd”. Dus niet benaderen vanuit de techniek, maar benaderen vanuit de behoefte van ieder kind. Dit denken heeft geresulteerd in een school die 50 weken per jaar open is. Kinderen kunnen dus op verschillende tijden naar school. Differentiatie in tijd is op deze school een instrument voor maatwerk (personalisering). Hoe dit organisatorisch is vormgegeven is op de site van “De School” prima te vinden. De gepersonaliseerde leeromgeving komt ook prima tot uiting in de gesprekken die elke 10 weken plaatsvinden over het persoonlijk leerplan tussen leerling, ouder en school. Deze samenwerking is een mooi punt van herkenning voor mij. Sinds een aantal jaren hebben we op onze school De Kroevendonk de bekende 10-minuten-gesprekken aangepast in gesprekken tussen kind, school en ouder. Deze gesprekken uitbreiden met het bespreken van een persoonlijk leerplan zou een mooie volgende stap kunnen zijn.
Je zou na het lezen van bovenstaande kunnen gaan denken dat het een erg individualistisch gebeuren is op deze school. Niets is minder waar. Organisatorisch is er voor gezorgd dat er dagelijks gezamenlijke momenten zijn. Ook het betrekken van de omgeving bij gastlessen en het samen afsluiten van elke 10 weken legt een extra accent op de saamhorigheid. Het lijkt me dat deze school prima voldoet aan de kenmerken van het ISOP-label vanuit de stichting actief ouderschap.

Als directeur van een inclusieve school was ik erg benieuwd naar het verwijzingspercentage en hoe wordt omgesprongen met leerlingen met een beperking. Het gekozen model zorgt er voor dat er een prima aansluiting mogelijk is tussen zorg en onderwijs. Er is 0% verwijzing. Als antwoord op mijn vraag hierover geeft een enthousiaste Marjolein Ploegman aan dat alle kinderen toch gewoon kind zijn……

Vanwege de beperkingen die de onderwijswet in zich heeft is uiteindelijk aansluiting gekozen bij een groot schoolbestuur. Dit werd het Lucas Onderwijs in Den Haag. De school in Zandvoort heeft binnen dit bestuur een soort status aparte. Als bestuurder van een éénpitter is het mooi om te zien hoe een groot en machtig bestuur op deze manier verantwoordelijkheid neemt. Huub van Blijswijk schroomt niet om kritische noten te kraken over grote besturen. Zo stelt hij dat soms het in stand houden een doel is geworden in plaats van het verzorgen van goed onderwijs. Grote besturen moeten macht en kracht gebruiken ten dienste van de kwaliteit van het onderwijs.

In het hele proces (van idee tot start ongeveer 10 jaar) zijn heel wat hobbels genomen (CAO, integratie onderwijs en kinderopvang, toezicht onderwijsinspectie etc.). Een mooie uitspraak is hier daadwerkelijk in praktijk gebracht: “Je moet beginnen te denken vanuit het kind.” Al zal er ook wel gedacht zijn vanuit het belang van de ouder🙂.

 

Over Teun Dekker

Directeur/bestuurder De Kroevendonk. Enige basisschool van de Stichting Protestants Christelijk Onderwijs te Roosendaal (SPCO). Op onze school wordt uitgegaan van mogelijkheden en inclusief gedacht. Motto: Geloven in ontwikkeling, altijd! In vrije tijd: organist van de protestantse kerk te Roosendaal. Master in leadership in education.
Dit bericht werd geplaatst in 2013, Teun Dekker en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s