Juridische grenzen – privacy

Met het gevoel een vakgebied te moeten betreden waar ik geen kennis van heb, schoof ik aan bij de sessie “Juridische grenzen en veiligheid van techniek in het onderwijs” gegeven door jurist Job Vos van kennisnet. Wij hebben binnen onze organisatie (www.kroevendonk.nl) net samen met een ouder, die toevallig Europees topjurist is op het gebied van privacy, gekeken naar hoe wij omgaan met privacy. Tijd voor een mooie vergelijking met de workshop vanuit kennisnet.

Het begon al met een mooie binnenkomer: Elke Nederlander is geacht de wet te kennen. Er zijn ruim 15.000 landelijke regelingen in de vorm van wetten, amvb’s, verdragen etc. Ga er maar aan staan. Gelukkig gaf Job Vos gelijk een nuance: Gebruik je gezond verstand! Alles is in de kern net als vroeger. Want in het algemeen is dat wat voor offline van toepassing is, ook geldend voor online.

Privacy is trouwens al heel oud. We komen het al tegen bij de eed van Hippocrates voor medici: geheimhouding!

Hippocrates

Hoewel het begrip privacy dus al erg oud is, komt het pas in 1983 in de grondwet en werd het erkend als grondrecht.

Job Vos legt uit dat we als het over privacy gaat aan een aantal zaken moeten denken:

  • Is het herleidbaar tot een natuurlijk persoon?
  • Is er sprake van stelselmatige verwerking?
  • Het bestuur is verantwoordelijk voor de gegevensverwerking.
  • De leverancier is “slechts” een bewerker namens de verantwoordelijke.
  • De betrokkene is leerling / student.

Bij het beoordelen hoe we om moeten gaan met privacy in onze scholen hanteert Job Vos een vijftal vuistregels. Dit is toch wat makkelijker te onthouden dan al die wetteksten….

  1. Doel: Gegevens worden verzameld met een doel.
  2. Doelbinding: Is de verwerking van gegevens in overeenstemming met het doel?
  3. Grondslag (de wet): Er is sprake van toestemming, een overeenkomst of een wettelijk, gerechtvaardigd belang. (Tot 16 jaar is overigens toestemming van ouders nodig.)
  4. Proportioneel en subsidiair: Het gaat hier om dataminimalisatie.
  5. Transparantie: Dit betreft de informatieplicht en de rechten van de betrokkene.

Bij learning analytics en gepersonaliseerd leren kun je bovenstaande vuistregels uitstekend gebruiken. Een mooi voorbeeld is dat het CITO onlangs bij zijn LOVS aan scholen toestemming vroeg om de data te mogen gebruiken. Dit gebeurt dan anoniem. Wel is het in het kader van de vijfde vuistregel netjes om dit aan de ouders te melden. De vuistregels zijn ook een mooi handvat als je in gesprek bent met een leverancier (bewerker van data). Denk hierbij aan het Service Level Agreement.

Op de bekende vraag omtrent foto’s op de site volgt een genuanceerd antwoord. Het College Bescherming Persoonsgegevens geeft de strikte regels: jaarlijks expliciet toestemming vragen en een afgeschermde site. Consequenties zijn echter niet altijd werkbaar. Het is dan belangrijk om er goed over na te denken en er zorgvuldig mee om te gaan. Een lijstje in de klas waarop staat welke ouder toestemming heeft gegeven is dan voldoende / handig. Een vinkje laten zetten in het ouderportaal van Parnassys zou ook een praktische vertaling kunnen zijn.

Op de site van kennisnet is informatie te vinden met betrekking tot privacy en cloud computing.

De workshop bevestigde in feite dat we het binnen onze organisatie netjes hebben geregeld. Ook sprak de nuchtere benadering enorm aan. Dit deed me denken aan een eerder blog van Ronald Buitelaar als reactie op een Brandpunt uitzending rond juridisering in het onderwijs. Zorgvuldig omgaan met privacy en recht is noodzakelijk, maar we hoeven ons niet gek te laten maken.

juridisch

Over Teun Dekker

Directeur/bestuurder De Kroevendonk. Enige basisschool van de Stichting Protestants Christelijk Onderwijs te Roosendaal (SPCO). Op onze school wordt uitgegaan van mogelijkheden en inclusief gedacht. Motto: Geloven in ontwikkeling, altijd! In vrije tijd: organist van de protestantse kerk te Roosendaal. Master in leadership in education.
Dit bericht werd geplaatst in 2013, Teun Dekker en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s