Uitkomsten ‘generatie Z’

samen leren – Now it’s our time & Mijn kind Online ‘generatie Z’

In dit onderzoek staat het kind centraal, niet de volwassene. De meningen en ideeën van kinderen en jongeren zijn waardevol als u onderwijs meer wil laten aansluiten op hun ontwikkeling. Met behulp van mood boards liet men kinderen ideeën uiten. Zoals ‘ wat is voor jullie de ideale school’ .

Met een groep vrijwilligers heeft men dit jaar een onderzoek gedaan waarbij echt met kinderen gesproken werd.

In 5 dagen heeft men 10 scholen bezocht. kinderen van 6 t/m 16 gesproken.

7 basisscholen
3 middelbare scholen
200 tekeningen en 495 enquetes

Remco vertelt kort over het boek over Mijn Kind Online. Het boek
Sociale media op de basisschool is gratis te downloaden op Kennisnet.

Enkele conclusies daaruit:
– De ‘ social media generatie’ bestaat niet .
– Videogebruik, als flipping the classroom wordt als erg prettig ervaren door kinderen. Ook Youtube is ook erg populair om te leren.
– Whatsapp is erg populair om te overleggen
– 13% vindt het belangrijk dat leerkracht social media gebruikt.

Wat komt er uit het rapport ‘ Generatie Z’ ?

Kinderen vandaag hebben veel keuzes, en de verwachtingen zijn vaak te hoog van volwassenen. Er ligt een grote druk bij de kinderen.

Generatie Z leert het liefst op school, en lekker uitdagend. Daarbij is er echt behoefte aan het aanleren van ICT vaardigheden. Er wordt namelijk door scholen vaak gedacht dat kinderen die kennis al hebben. Maar de leerlingen hebben juist behoefte aan mediawijsheid en zoekvaardigheden. Creatieve vakken en praktischer bezig zijn is een grote wens van deze generatie.

Kinderen ervaren echt de druk dat er teveel gedaan moet worden in te weinig tijd.

Qua personalisatie zien de kinderen de verschillen onder elkaar. Met name op het VO is er maar weinig tijd en ruimte voor persoonlijke aandacht.

Wij krijgen nu wat vragen🙂
1) Wat vinden kinderen (PO/VO) belangrijk aan een leraar?
Je moet je kunnen verplaatsen in de doelgroep waarbij persoonlijke aandacht belangrijk is. Daarbij moeten leraren zich ook houden aan de schoolregels. Humor is essentieel!

Leraren moeten strenger opgeleid worden, meer praktijk moeten krijgen en meer inleven in de leerlingen!

Remco ligt kort het project http://www.internetin2025.nl toe.

Hoe is internet ontstaan tot waar willen we met z’n allen heen?
De opdracht is aan kinderen: ” Hoe ziet die toekomst er eigenlijk uit, welke rol gaat internet spelen? ”
Daaruit blijkt dat kinderen zelf nog niet in staat zijn om de meerwaarde van gepersonaliseerd leren te zien.

De oproep van Remco: doe mee, laat kinderen eens nadenken! Een leuke digitale les, die in 1 uur te geven is.

De publicatie komt vanaf volgende week op:
http://www.kennisnet.nl/leerlingfeedback

Over Masselink

Mijn naam is Michiel Masselink en ik ben constant op zoek naar trends in en voor het onderwijs zonder op de troepen vooruit te willen lopen. Ik geef iedereen graag een kijkje, net over de horizon, zodat de onderwijsprofessional een bewuste koers kan uitzetten. "Schools should not use new technologies to teach the same old crap, we all wear white belts". Michiel is werkzaam als onderwijsadviseur ICT voor Timpaan Onderwijs (http://www.timpaanonderwijs.nl) en blogt op persoonlijke titel.
Dit bericht werd geplaatst in 2013, Michiel Masselink. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s