Hans van der Vlist

Hans van der Vlist – keynote

Hans begint met de opmerking dat hij ook op school heeft gezeten. Hij is vervolgens benieuwd welk publiek hij voor zich heeft. Er blijken veel leraren en leveranciers in de zaal en weinig directies of bestuurders.

Hij benoemt de volgende onderwerpen:

Onderwijs persoonlijk maken
Everyone is a genius. But if you judge a fish on its ability to climb a tree, it will live its whole live believing it is stupid. (Einstein)

Onderwijs is nu permanent beschikbaar. Door techniek is dit mogelijk. Persoonlijk onderwijs bestond natuurlijk altijd al volgens Van Der Vlist. Als school heb je wel een visie nodig om hier op in te spelen, juist voor de langere termijn.

De rol van ICT
ICT help om het beste uit elke leerling te halen. Daarbij maakt het het ook aantrekkelijker om te leren. Je kan ook aansluiten bij de leerbehoefte van de kinderen.
Ook ntde leerkracht kan geholpen worden: de verzamelde data geeft ontzettend veel informatie. Wel is het essentieel om deze informatie verstandig te gebruiken, met als doel het onderwijs beter te maken.

21e eeuws onderwijs
Kerntaken van het onderwijs.
1. Verwerven van kennis en vaardigheden
2. Socialisatie
3. Talentontwikkeling

Vanuit het ministerie vindt men het te langzaam gaan.
Wat doet OCW nu eigenlijk daaraan? met name belemmeringen opruimen: willen wij het onderwijs moderniseren, moet de wetgeving ook gemoderniseerd worden.
1) onderzoek doen en laten uitvoeren rond gepersonaliseerd leren met ICT
2) Mogelijkheden en kansen creeren rond modernisering
3) Belemmeringen opruimen, zoals onderwijstijd (zie http://www.deschool.nl)

Belangrijk is dat leermiddelen in de nabije toekomst betaalbaar worden.

OCW doet een oproep om te komen op een visie op onderwijs en ICT.
Help elkaar om de drempels rond ICT te overwinnen, vooral gericht op leerkrachten.
Schoolleiders moeten dit faciliteren. Zij zijn de sleutelfiguren.
Bestuurders zouden middelen beschikbaar moeten stellen, maar wel op een doordachte visie, niet klakkeloos investeren. Doe dit nauw samen met de scholen. Leveranciers moeten meedenken en luisteren naar de marktvraag. Daarbij wel werken in standaarden.

ICT is de grondstof voor een gezond onderwijs.

Over Masselink

Mijn naam is Michiel Masselink en ik ben constant op zoek naar trends in en voor het onderwijs zonder op de troepen vooruit te willen lopen. Ik geef iedereen graag een kijkje, net over de horizon, zodat de onderwijsprofessional een bewuste koers kan uitzetten. "Schools should not use new technologies to teach the same old crap, we all wear white belts". Michiel is werkzaam als onderwijsadviseur ICT voor Timpaan Onderwijs (http://www.timpaanonderwijs.nl) en blogt op persoonlijke titel.
Dit bericht werd geplaatst in 2013, Michiel Masselink. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s