De School – een kijkje achter de schermen

De school

Sprekers:
Marjolein Ploegman
Huub van Blijswijk

De opzet was maatwerk voor elke leerling en gelijk een stapje verder gegaan, vanuit een burgerinitiatief.

De School heeft 3 pijlers.
– de onderwijstijden zijn geflexibiliseerd en 50 weken open. Differentiatie in tijd is gewoon belangrijk om onderwijs op maat te kunnen geven. Kinderen kunnen tussen 8 en 10 uur naar school en tussen 1600 en 1800 uur naar huis. Je kan tussen de 950 en 2500 uur onderwijs genieten.
– De manier van organiseren en besluitvormen. Elke 10 weken is er een gesprek tussen leerkracht, leerling en ouder waarin het persoonlijke leerplan besproken wordt van de leerling.
– Het leerstofaanbod is verdeeld over 20 thema’s. kinderen en ouders kunnen daar makkelijk op inspelen en ook het bedrijfsleven (denk aan expertise lessen).
Een thema duurt 10 weken.
Week 1 is de introductie.
week 2 en 3 zijn er groepsgesprekken en wordt er met elke leerling een individueel persoonlijk leerplan afgesproken. Daarna wordt er gewerkt aan het thema, waarbij altijd externe expertise uitgenodigd wordt.

Na 10 weken wordt de school weer helemaal schoongemaakt en is men klaar voor het nieuwe thema.

Organisatie.
Elke dag zijn er 2 blokken (2 uur) waar er groepsactiviteiten zijn. Er kunnen dan geen kinderen in- of uitstromen,van 10-12 uur en van 13-15 uur.

Leerkrachten moeten flexibel zijn op alle leeftijden. Je werkt in teams, niet in groepen. Het grote voordeel is dat je in teams werk kan verdelen en gelijk het beste uit elkaar kan halen.

Uitdaging.
Een grote uitdaging was dat men over de regels van de wet ging. Bijvoorbeeld de onderwijstijden. Ook integrale opvang. Daarnaast waren de persoonlijke leerroutes een uitdaging door de landelijke toetsen.

90% van het personeel is leerkracht, 10% onderwijsassistent. Er is dus geen aparte opvang. Van 2 tot 6 is er behoorlijk veel persoonlijke aandacht omdat dit wettelijk onder de kinderopvangwet valt. Dat heeft geresulteerd in een nieuwe CAO, CAO+

Bekostiging.
Als je zoveel tijd open bent, hoe los je dat financieel op?
1) Een gratis variant, daar is niet voor gekozen;
2) Een betaalde variant : alle ouders betalen 3 dagen naschoolse opvang, waardoor dit weer in aanmerking komt voor een toeslag.

Huub van Blijswijk was bezig met een groep besturen om te kijken hoe ze een integraal kindcentrum konden oprichten. Toen kwam Marjolein in beeld. Vanwege de leerlingenaantallen moest er een ‘tijdelijke’ oplossing gevonden worden in het adopteren van deze school. Dat lukte niet: besturen waren alleen bezig met het in stand houden van scholen. Uiteindelijk heeft de school een status aparte gekregen binnen Lucas.

Hij pleit er dan ook voor dat grote organisaties zulke initiatieven koesteren .

Waarom er niet meer scholen zijn? Het is gewoon te ingewikkeld in Nederland om dit te organiseren.

Mogelijkheden.
Er zijn heel wat hobbels weggenomen voor anderen. Denk alleen al aan de flexibele onderwijstijden, wat ook in de wet opgenomen gaat worden, de nieuwe CAO.

http://www.deschool.nl

Over Masselink

Mijn naam is Michiel Masselink en ik ben constant op zoek naar trends in en voor het onderwijs zonder op de troepen vooruit te willen lopen. Ik geef iedereen graag een kijkje, net over de horizon, zodat de onderwijsprofessional een bewuste koers kan uitzetten. "Schools should not use new technologies to teach the same old crap, we all wear white belts". Michiel is werkzaam als onderwijsadviseur ICT voor Timpaan Onderwijs (http://www.timpaanonderwijs.nl) en blogt op persoonlijke titel.
Dit bericht werd geplaatst in 2013, Michiel Masselink en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s