Open onderwijs is mooi, maar hoe toets je kennis en vaardigheden?

Sofia Dopper, Meta Keijzer en Janine Kiers van de TU Delft presenteerden de sessie ‘Toetsen binnen open en online onderwijs’. De TU Delft is in Nederland pionier op het gebied van open en online onderwijs. Een deel van het onderwijs daar is inmiddels open courseware (materiaal dat gedeeld wordt), en er worden ook enkele MOOCs aangeboden. MOOCs leiden tot een certificaat bij slagen, maar geaccrediteerd is dat niet (het leidt niet op of draagt niet bij tot een officieel diploma). De cursus over zonne-energie heeft 54000 deelnemers, en verder zijn er ook geen kinderachtige getallen.
Inmiddels worden in een pilotproject enkele tientallen vakken uit de master online aangeboden. Studenten uit de hele wereld volgen deze vakken – nu nog in heel kleine aantallen maar aangezien er geen inschrijfperiode is is er voortdurend groei. Bijzonder: campusstudenten (de ‘reguliere student’) en online studenten volgen hetzelfde onderwijs.

20131112-122646.jpg

Ervaring in Delft is dat MOOCs een selectiemiddel kunnen zijn. Daarnaast is het achterliggende, en voor de hand liggende doel onderwijsverbetering. Uitdaging bij MOOCs: practica (online niet mogelijk) en tentaminering.
Wat betreft tentaminering: de trend is om met badges te werken. Denk aan het systeem van achievements dat bij computerspellen tegenwoordig gebruikelijk is. Een instantie als openstudy biedt formele certificaten en ‘medals’ aan – en Delft heeft zich met deze instantie verbonden.
Formeel toetsen is bij MOOCs lastig, veel toetsvormen zijn vanwege de deelnemersaantallen onmogelijk. Maar: er zijn ontwikkelingen, bijvoorbeel via interactieve toetsvormen (denk aan Java applets). Hier zit naar mijn idee zeker toekomst in, ook voor andere dan de betavakken. Delft werkt samen met EdX – daarin wordt ook gewerkt aan het bevorderen van peer assessment (je beoordeelt elkaars werk) en ook AI assessment: op basis van 100 voorbeelden stel je als docent een rubric samen, daarna kan de comouter de overige 50000 nakijken. Dit blijkt in de praktijk goed te werken. De reden is natuurlijk dat veel schrijfopdrachten inhoudelijk op elkaar lijken. Deze spannende ontwikkeling leidde tot rumoer in de zaal: zó nakijken wil iedereen wel!
Formele toetsing online is mogelijk, dat gaat via ‘identity verifying’: de computer registreert het unieke gedrag van studenten en filmt hen via de webcam. Dit proces wordt ‘online proctoring’ genoemd. De problematiek rond proctoring is interessant – het doel lijkt echter wel vooral te zijn om MOOCs financieel aantrekkelijk te maken. Je betaalt als student voor het vaststellen van je identiteit, en daar tegenover staat een officieel certificaat aan het einde. Er bestaan ook met tafels gevulde hallen die ‘toetscentra’ heten. Je bent dan natuurlijk bijna terug bij het ‘klassieke’ onderwijs. Delft is op dit moment bezig de verschillende processen rond online toetsen te formaliseren. Het zal voor andere instellingen zeker nuttig zijn om hier goed naar te kijken want het zal een proces van vallen en opstaan zijn. Omgaan met tijdsverschillen in de wereld is bijvoorbeeld een uitdaging.

20131112-124815.jpg

Twee zaken die uit deze sessie duidelijk naar voren kwamen zijn 1) hoe ver de TU Delft is als pionier in online toetsing in Nederland. Veel instanties kunnen baat hebben bij de inmiddels opgebouwde know-how, 2) hoe groot de belangstelling voor deze ontwikkelingen is. De zaal zat vol vragen – ook al wordt er wat lacherig gedaan over online proctoring – niemand lijkt heel enthousiast te zijn over de persoonlijke surveillant die jou anderhalf uur lang tijdens je tentamen observeert. Al met al: er is nog een lange weg te gaan, maar de ontwikkelingen spreken zeer tot de verbeelding.

Over Casper Hulshof

Casper Hulshof is docent bij de afdeling Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Hij is geïnteresseerd in alles wat met onderwijs, psychologie, en wetenschap in het algemeen te maken heeft en bekijkt de zaken het liefst met een nuchtere, kritische, maar altijd oprechte blik.
Dit bericht werd geplaatst in 2013, Casper Hulshof. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s