Onderwijs: een hele operatie

De 15e editie van Dé onderwijsdagen werd geopend met een keynote speech door Claire Boonstra. Oorspronkelijk is zij mede-oprichter van het succesvolle bedrijf Layar. Tegenwoordig houdt Claire zich bezig met onderwijs. Sterker: ze is op eigen initiatief een beweging begonnen onder de naam ‘Operation Education’ (afgekort OperationEdu). De beweging is inmiddels regelmatig in het nieuws. Het is duidelijk dat zij inspeelt op een bepaalde behoefte.
De titel van de keynote was ‘Voorbereid op de toekomst?’ De maatschappij van de toekomst sluit niet of nauwelijks bij onderwijs aan.

20131112-102243.jpg

Claire uit stevige kritiek op uniformiteit in onderwijs, met name de manier waarop leerlingen meegenomen worden in een onderwijstraject waarbij het doel is ‘zo hoog mogelijk’ te eindigen. Haar betoog sluit in die zin nauw aan bij onderwijscritici als Sir Ken Robinson. Claire’s eigen carriere (van verschillende corporate omgevingen naar OperationEdu) sluit aardig aan bij dit betoog. In het bedrijfsleven staat ‘de norm’ nog altijd centraal. De vraag is waarom, en of dit verstandig is een een ‘verandering van tijdperk’. Bedrijven van de toekomst werken anders. Een goed voorbeels is Semco (enige tijd geleden belicht in het programma Tegenlicht). Autonomie van de werknemer staat centraal in dit bedrijf. Een ander voorbeeld is het bedrijf Valve, dat geen hiërarchie kent. Elke werknemer beslist mee over alles. De winst per werknemer bij Vakve is $87,5 miljoen per jaar. Zo veel winst maakt Buurtzorg Nederland wellicht niet, maar ook daar werkt vergroten van autonomie zeer effectief.
Andere vormen van uniformiteit komen terug in toetsing. Is een uniforme test wel ‘eerlijk’, vooral als je uitgaat van unieke talenten die elke persoon meebrengt. En wat leer je eigenlijk tijdens een studie: is de studententijd misschien niet net zo belangrijk of misschien nog wel belangrijker? Hier redeneert Claire wat te veel vanuit zichzelf wellicht. Lang niet elke student zal zo actief zijn als zij is geweest tijdens haar eigen studietijd.
Vanuit dergelijke gedachten is Claire begonnen met Operation Education. In de visie op het (hoger) onderwijs van de toekomst staat autonomie, het volgen van eigen interesses, en samen creëren centraal. Initiatieven als Knowmads, Singularity university en natuurlijk ook MOOCs illustreren dit. Operation Education wil ‘het onderwijs kantelen’: iedereen kan een ‘changemaker’ zijn. Uitdaging: we zijn te veel gewend geraakt aan het oude systeem. Verandering begint dan ook met kleine stapjes. Doel van Operation Education: exponentiteel groeien en deining veroorzaken. Gezien het scala aan activiteiten dat de beweging ontplooit lijkt dat in ieder geval op dit moment te slagen.

20131112-105306.jpg

Over Casper Hulshof

Casper Hulshof is docent bij de afdeling Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Hij is geïnteresseerd in alles wat met onderwijs, psychologie, en wetenschap in het algemeen te maken heeft en bekijkt de zaken het liefst met een nuchtere, kritische, maar altijd oprechte blik.
Dit bericht werd geplaatst in 2013. Bookmark de permalink .

Een reactie op Onderwijs: een hele operatie

  1. Christian zegt:

    Valve is een mooi bedrijf maar is Valve wel representatief? Waarom zou dat model zijn ‘bedrijven van de toekomst?’

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s