MOOCs zijn de hype voorbij: van kinderschoenen naar volwassenheid

Bij een sessie over ervaringen en leermomenten met MOOCs in Nederland waren alle spelers in het Veld die zich hier op dit moment serieus mee bezighouden aanwezig. Dat zijn Marja Verstelle van de Universiteit Leiden, Frank Benneker van de Universiteit van Amsterdam), Fred de Vries en Robert Schuwer van de Open Universiteit, en Willem van Valkenburg van de TU Delft. Elk van hen gaf een kort overzicht van werkzaamheden en ervaringen.

20131112-140627.jpg

  • OU: heeft traditioneel al veel ervaring met afstandsonderwijs. Nu ook online master classes. Doel is ook om mensen te interesseren voor het volgen van (meer) hoger onderwijs. Kwaliteit van het aanbod is cruciaal. OU is ook bezig met het opzetten van haar eigen platform om MOOCs te verzamelen.
  • Leiden: hoe versterken we met MOOCs het reguliere onderwijs. Eerst ervaren, dan verklaren. Werkt ook met SPOCs. Ziet zichzelf als online lab voor onderwijsonderzoek. Op de cursus over (anti)terrorisme werd door 26000 mensen ingeschreven, uit 160 landen. Veel dankbaarheid onder de deelnemers.
  • Amsterdam: MOOC als open raam naar de wereld (vanuit een gesloten bolwerk). Ontwikkelde zelf platform (kosten slechts ongeveer €20000) puur om de ervaring van wat wel en niet nodig is. Werkt nu samen met Coursera (wereldwijde ‘branding’), onderzoek zit in de pijplijn. Nederlandse markt is (te) klein, publiek verliest snel aandacht.
  • Delft: werkt samen met EdX. Doel: inspiring, understandable, reliable. Veel innovatie, elke cursus weer. Flink ontwikkelteam: “een MOOC maken kost heel veel tijd.” Veel mensen hebben behoefte aan offline video – heel veel mensen kunnen niet een online boek lezen. Ruimte voor MOOR (de r staat voor research).

Er vond een interessante discussie plaats over de mogelijkheden van MOOCs. Veel is nog onbekend, en het aantal mogelijkheden groot. Voor onderwijsonderzoekers maar eigenlijk alle onderzoeker is een MOOC interessant omdat het heel makkelijk is om snel veel data vanuit de hele wereld te verzamelen. Negatieve ervaringen zijn er ook, vooral als het gaat om de logistiek. Een MOOC verzorgen is een aanslag op het gezinsleven, werd volmondig door alle discussianten beaamd!

Over Casper Hulshof

Casper Hulshof is docent bij de afdeling Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Hij is geïnteresseerd in alles wat met onderwijs, psychologie, en wetenschap in het algemeen te maken heeft en bekijkt de zaken het liefst met een nuchtere, kritische, maar altijd oprechte blik.
Dit bericht werd geplaatst in 2013, Casper Hulshof. Bookmark de permalink .

2 reacties op MOOCs zijn de hype voorbij: van kinderschoenen naar volwassenheid

  1. Raoul Teeuwen zegt:

    “Een MOOC verzorgen is een aanslag op het gezinsleven, werd volmondig door alle discussianten beaamd!” > waarom is dat bij een MOOC zo?

  2. Het ontwikkelen en fine-tunen van het materiaal kost enorm veel tijd. Als een MOOC eenmaal loopt valt het heel erg mee. Sterker: de beloning in de vorm van enthousiaste reacties van studenten uit de hele wereld maakt het voor de medewerkende docenten allemaal de moeite waard (zo werd in deze sessie verteld).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s