Dragen webcolleges bij aan studierendement? (#owd13)

2013-11-12 15.14.21Dragen webcolleges bij aan beter studierendement? Hoe worden webcolleges daadwerkelijk gebruikt? In deze presentatie gaan Nynke Bos en Caspar Groeneveld in op deze vragen. Zij hebben namelijk bij de UvA onderzoek gedaan naar wat webcolleges nou eigenlijk opleveren. Er is namelijk al wel vaker onderzoek gedaan naar webcolleges, maar vaak is er een discrepantie tussen wat studenten aangeven en daadwerkelijk gebruik van webcolleges. Het onderzoek is gedaan zonder eerst een hypothese of verwachting op te stellen; men was vooral geïnteresseerd in de data.

In een interactieve sessie met stemkastjes werd getest wat het publiek eigenlijk al wist van hoe webcolleges worden gebruikt. Vragen hierbij waren (sommige een beetje met een knipoog…):

  • Gaan vrouwen vaker naar hoorcolleges?
  • Kijken mannen meer webcolleges?
  • Hoe sterk is de correlatie tussen bezoek hoorcollege en afstand tot de collegezaal? (antwoord: medium tot zwak)
  • Er zijn 18 colleges opgenomen. Hoeveel studenten kijken er nooit? (antwoord: 21%, een redelijk groot deel)
  • Hoeveel studenten gaan nooit naar het hoorcollege? (antwoord: bijna een kwart van de studenten)

Hierna gaat Caspar in op de voornaamste conclusies van het onderzoek:

  • Verzamelen van échte data binnen de context is essentieel;
  • Weinig studenten hebben problemen met privacy; de studenten konden makkelijk ‘gescand’ worden voor dit onderzoek.
  • Het collegebezoek loopt terug. Het is de vraag of dit erg is; het gaat om de student; niet om het vullen van ruimtes.
  • Kwaliteit student lijkt bepalend.
  • Ook hier kijkt eigenlijk niemand de colleges integraal, alleen slechts gedeelten.

Dragen webcolleges nu bij aan beter studierendement? De onderzoekers zelf laten het antwoord op deze vraag wat in het midden, maar het merendeel van de bezoekers vindt van niet, blijkt uit de stemming.

Over Frank Thuss

Frank is specialist leren met ict bij het Centre of Expertise Leren met ict op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Hij blogt regelmatig over mobiel leren op www.appsinhetonderwijs.nl.
Dit bericht werd geplaatst in 2013, Frank Thuss. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s