‘Diploma’s worden steeds minder belangrijk’

Diploma’s worden in onze snel veranderende samenleving steeds minder belangrijk. Daarom moet het onderwijs creativiteit en ondernemerschap stimuleren, zei Claire Boonstra, oprichter van Operation Education, in haar keynote op Dé Onderwijsdagen.

Ter illustratie verwees Boonstra naar haar tijd bij Layar, een bedrijf dat zich bezighoudt met augmented reality. “Bij Layar waren experts op het gebied van augmented reality nodig. Die kwamen niet van jullie opleidingen hoor”, hield ze de zaal met vertegenwoordigers uit het hoger onderwijs voor. Selectie gebeurde op grond van motivatie. “Motivatie is het enige wat duurzaam is”, zei Boonstra.

Netwerksamenleving

Ze wees op de versnelde technologische ontwikkeling die overal merkbaar is en die ertoe leidt dat kennis die studenten vandaag opdoen, over een paar jaar alweer verouderd kan zijn. De hiërarchische samenleving, waarin je na je diploma via promoties een bepaalde positie bereikt, wordt volgens haar steeds minder belangrijk. “In de netwerksamenleving gaat het om jouw unieke kwaliteiten. Zzp’ers organiseren zich zo, maar ook in bedrijven zie je dat. Wat is nog de waarde van een diploma, in een wereld waar een titel niet per se meer iets zegt?”

Boonstra ziet graag dat onderwijsinstellingen meer aandacht besteden aan het ontwikkelen van creativiteit en ondernemerstalent. Buiten het reguliere onderwijscircuit zijn al enkele initiatieven op dit gebied gaande, zoals het Amsterdam Institute of Advanced Metropolitan Solutions. “Daar volg je geen standaardstudie, maar er is sprake van een combinatie van onderwijs, onderzoek en implementatie. Centraal staat grootstedelijke problematiek: verkeer, afvalmanagement, vervuiling. Daaromheen kun je onderwijs volgen en ondernemingen creëren. Een geweldig voorbeeld van het hoger onderwijs van de toekomst.”

Niekée

Een ander voorbeeld is Knowmads in Amsterdam, waar geen verplichte lessen zijn. Centraal staan ondernemende mensen die vanuit hun eigen interesse en gedrevenheid de wereld willen verbeteren. “Knowmads biedt daarvoor een waardevolle leeromgeving. Het gebouw ziet er niet uit, maar je voelt de energie.”

Op een vraag uit de zaal hoe gevestigde opleidingen die vernieuwing kunnen bereiken, antwoordde Boonstra dat dat stapje voor stapje moet. “Soms is het gemakkelijker een nieuw initiatief te beginnen, dan loopt het oude vanzelf leeg. Maar ook binnen bestaande instellingen is veel mogelijk.” Ze verwees naar Niekée, een onderwijscentrum in Roermond dat in 2014 voor elke leerling een individuele leerroute wil uitzetten. In onderstaande video legt Sjef Drummen het concept van Niekée uit.

Agora: nieuw type onderwijs voor een persoonlijke leerroute from Alexandra Gabrielli on Vimeo.

Claire Boonstra ging ook uitgebreid in op haar eigen ervaringen in het onderwijs en bedrijfsleven. Hierover heb ik al eens verslag gedaan naar aanleiding van haar keynote op de onderwijsconferentie IPON, in april van dit jaar. Dit artikel is te vinden op Edukator.nl: Onderwijs is niet klaar voor de netwerksamenleving.

Over Edukator

Edukator.nl (een initiatief Janneke Schuurman) publiceert nieuws over onderwijsinnovatie & ICT.
Dit bericht werd geplaatst in 2013, Janneke Schuurman en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op ‘Diploma’s worden steeds minder belangrijk’

  1. Christian zegt:

    Waaruit kunnen we opmaken dat diploma’s minder belangrijk worden?

  2. Edukator zegt:

    Om even voor Claire Boonstra te spreken (als mijn antwoord nuance behoeft, breek je maar in Claire :-)): Diploma’s worden minder belangrijk omdat we van een hiërarchische samenleving naar een netwerksamenleving gaan. In die netwerken wordt gekeken naar je talenten, naar wat je kunt bijdragen, en niet naar je papiertje. Het doet er dan niet zozeer toe waar en hoe je die kennis hebt opgedaan. Als voorbeeld noemt ze zzp’ers die zich zo organiseren.

    Juist in een (door technologie) snel veranderende samenleving, waarin kennis zeer snel veroudert (zie blogpost) kan een diploma al snel minder waard worden. Vaardigheden als creativiteit, ondernemingszin, oplossingsgericht denken e.d. zijn dan belangrijker.

    Natuurlijk blijven er ook altijd beroepen waarbij een bewijs van bekwaamheid noodzakelijk blijft, in de vorm van een diploma. Maar niet in alle sectoren is dat even belangrijk.

  3. Pingback: Learning analytics nog in de kinderschoenen | Weblog van Dé Onderwijsdagen

  4. Pingback: 'Bevorder onderwijsinnovatie buiten het systeem' | Edukator

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s