Digitale geletterdheid volgens ‘de Britse SURF’ (#owd13)

2013-11-12 14.10.14In deze sessie gaat Sarah Davies (programmamanager van JISC, de Britse tegenhanger van Surf) in op hoe Britse onderwijsinstellingen samenwerken aan digitale geletterdheid in het onderwijs, volgens het ‘Developing Digital Literacies’ programma.

Davies definieert digitale geletterdheid als ‘de vaardigheden die nodig zijn om te wonen, werken en leren in een digitale samenleving’. Zij ziet dit als een brede definitie, maar volgens mij wijkt deze niet erg af van de definitie die in Nederland vaak wordt gehanteerd. Ook hier ziet men digitale geletterdheid als meer dan alleen computervaardigheden; ook onderwerpen als ‘samenwerking’ en ‘informatievaardigheden’ worden vaak geassocieerd met dit onderwerp.

Vanuit JISC is Davis betrokken geweest bij verschillende projecten rondom digitale geletterdheid. Na een korte discussie gaat ze in op de ‘lessons learned’ uit deze projecten. Hieronder enkele van deze punten:

  • Als eerste gaat ze in op het belang dat hogescholen en universiteiten een strategie en visie opstellen rondom digitale geletterdheid;
  • Daarnaast is het belangrijk dat digitale geletterdheid een plek krijgt in de lerarenopleidingen en de professionele ontwikkeling van docenten.
  • Managers lijken vooral geïnteresseerd in ‘hard bewijs’ zoals cijfers en studenttevredenheid.
  • Veranderingen in de organisatie zorgen er voor dat managers en andere stakeholders terughoudend zijn om digitale geletterdheid op te pakken.
  • Organisaties zouden gebruik moeten maken maken social media en andere ict-tools om het goede voorbeeld te geven.
  • Mini-projecten geven snel resultaat zodat andere de (positieve) gevolgen kunnen zien.
  • ‘Wifi is King’; daarnaast is een ‘bring your own device’ beleid een belangrijke driver voor verandering.
  • Tijd reserveren voor professionele ontwikkeling. Docenten hebben vooral behoefte aan goede voorbeelden. Reflecteren op eigen handelen helpt ook, al ervaart men dit wel in eerste instantie als ‘scary’.
  • ‘just in time’ geintegreerde studentondersteuning, bijvoorbeeld door kennisclips, screencasts of bibliotheekbronnen.

Digitale geletterdheid is altijd gebonden aan het onderwerp en bij voorkeur toegepast in een beroepscontext. Daarom zouden opleidingen digitale geletterdheid ingebed moeten worden in het curriculum. Het is van belang dat docenten een voorbeeldfunctie geven bij het toepassen van technologie, al hoeven ze niet elke computertoepassing te beheersen; ze moeten deze vooral kunnen selecteren.

Op de programmasite is een overzicht te vinden van de verschillende digitale geletterdheid- projecten en hun eerste bevindingen.

Over Frank Thuss

Frank is specialist leren met ict bij het Centre of Expertise Leren met ict op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Hij blogt regelmatig over mobiel leren op www.appsinhetonderwijs.nl.
Dit bericht werd geplaatst in 2013, Frank Thuss. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s