Leren van opbrengsten

Sinds 2010 ben ik een vaste bezoeker van De Onderwijsdagen. Het is een interessant concept vol proeftuinen en gefundeerde onderzoeken met mensen uit de praktijk en bedrijfsleven. En elk jaar zijn er weer veel interessante keynotes. De eerste jaren was het PO nog niet zo in beeld, maar dat is sinds vorig jaar echt goed opgepakt, dus nu zijn De Onderwijsdagen ook haast een ‘must’ voor innovators, early adopters uit deze sector! En daarvoor hoef je niet helemaal naar Rotterdam: naast de vele blogs komen veel workshops en keynotes online te staan. Je mist uiteraard wel de sfeer en contacten😉

Nu ik door Kennisnet gevraagd ben om te bloggen heb ik ook besloten om nu eens niet naar de workshops te gaan die over de dagelijkse praktijk gaan en dus echt in de klas zichtbaar zijn. Dus geen blog over mediawijsheid, digitaal toetsen, iPads in de klas of flipping the classroom. Het zijn absoluut fascinerende actuele onderwerpen waar ik graag over zou willen schrijven, maar nu ik de kans heb wil ik iedereen proberen mee te nemen naar een onderwerp wat al aan de horizon te zien is: ‘the next step’ Learning Analytics.

Wij hebben het allemaal over opbrengstgericht werken, verwachten resultaten van leerlingen en van scholen en willen internationaal bij de top 5 horen. Leerlijnen, referentieniveaus, groepsplannen, toetsen, alles wordt erbij gehaald om de leerlingen maximaal te laten presteren. Zonder twijfel, nieuwe media maakt dit voor de leerkrachten steeds eenvoudiger om te organiseren en dat zie je terug in de vlucht van de touchscreens en tablets en ook de vele aanbieders!

Maar wat is het rendement van deze innovaties? En dan doel ik niet op de scores van de leerlingen, maar wat leren wij er van en wat doen wij er als professionals (lees: leerkrachten, directies, uitgevers, leveranciers en ouders) vervolgens mee!

SURF heeft het al uitgebreid opgepakt, in het HO is men er al mee bezig en in het VO en PO zijn al stappen gemaakt. Content ontwikkelaars, zoals de uitgevers, experimenteren ermee of hebben er op 1 vakgebied al succes mee  en het wordt echt ‘the next step’ in innovatie in onderwijs. Nu alles in de cloud gaat, tablets massaal ingezet worden en de vraag naar online leeromgevingen groeit wordt er een basis gelegd voor de volgende stap: het analyseren! …  en er vervolgens ook wat mee doen uiteraard.

Want als je data analyseert kan je er fantastische dingen mee doen. Denk niet alleen aan leerstof precies op het niveau van het individuele kind maar ook de leerkracht die didactisch exact kan inspelen op de verschillende niveaus, de school die goed kan vergelijken of de gebruikte methoden wel passend zijn (en de overheid die echte opbrengsten kan beoordelen).

Andersom geldt dat natuurlijk ook:  stel je voor dat je een nieuwe school mag bouwen of beginnen en je houdt rekening met bovenstaande feiten: waar kies je dan voor? Ga je voor klaslokalen, kies je voor open leerruimtes, gaan je lestijden wijzigen en wat wordt de rol van ouders?

Ik ben benieuwd wat de komende workshops bieden over dit onderwerp. En ik houd jullie daar de 13e november graag van op de hoogte!

Kijk op mijn blog en volg mij op Twitter

Over Masselink

Mijn naam is Michiel Masselink en ik ben constant op zoek naar trends in en voor het onderwijs zonder op de troepen vooruit te willen lopen. Ik geef iedereen graag een kijkje, net over de horizon, zodat de onderwijsprofessional een bewuste koers kan uitzetten. "Schools should not use new technologies to teach the same old crap, we all wear white belts". Michiel is werkzaam als onderwijsadviseur ICT voor Timpaan Onderwijs (http://www.timpaanonderwijs.nl) en blogt op persoonlijke titel.
Dit bericht werd geplaatst in 2013, Michiel Masselink en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

