OWD13 barstensvol moois!

Ik mag me al jaren een fervent bezoeker noemen van Dé Onderwijsdagen. In een aantal verschillende hoedanigheden ben ik er geweest: zaalvoorzitter, presentator over innovatief onderwijs, deelnemer, in het organisatiecomité en dit jaar ben ik gevraagd om te bloggen. Ik mag dus een van de digitale verslaggevers zijn die ‘iets officieel mogen vinden’ over de OWD 2013. En zonder allerlei regeltjes vooraf, ‘I like it’.

De OWD is na een aantal jaren in Utrecht vorig jaar verplaatst naar Rotterdam, dat betekent voor mij om 06.00 uur uit bed om op 09.40 uur in Rotterdam te zijn. Nu had ik mijn hoop gevestigd op het Edubloggers-diner, dat altijd vooraf aan de OWD wordt gehouden. Ik weet dat dit in Utrecht is, maar Rotterdam was mooier geweest. Dan had ik er de nacht ervoor kunnen doorbrengen, maar da’s luxe proat zoals we dat in Twente zeggen.

De OWD zijn jaren het domein geweest van de (onderwijskundig) beleidsmedewerkers, men miste de managers, directeuren en docenten. Nu hebben die laatsten vaak nog veel meer zaken dan ICT&O aan hun hoofd. En docenten schijnen les te moeten geven. Enige verandering zit er overigens wel in, langzaam maar zeker. Dan gooi ik gelijk nog maar een favo doelgroep van mij er in: de student. Vorig jaar hadden wij (Saxion) er zes mee genomen, die zich toen nog twee dagen en een nacht (pfoei) als volleerde congresgangers van presentatie naar presentatie sleepten. Zij waren het die riepen: het lijkt wel school, zijn er geen andere werkvormen? Een van hen wist een keynote te strikken voor zijn studentenvereniging. Velen vonden het (en dat is terecht) een erg goed georganiseerd congres. Ze zijn een deel geworden van ons studentenkabinet io die we raadplegen over ICT&O-zaken.

Dit jaar zie ik wel een paar presentaties van ‘jonge ondernemers’, je zou zeggen ‘net student af’, dat zal ook interessant zijn.

Wat mij verder bij de eerste screening van het programma opvalt is dat de volgende onderwerpen zeer aan bod komen:
Open, dit gaat van hype naar trend?
Digitaal toetsen, ja dat staat overal hoog, dus terechte kennisdeling lijkt me.
DLWO, weer terug op de agenda, wat wordt er anders naast alle geïntegreerde ELO’s?
Learning analytics, dat blijf ik een moeilijk maar ook uitdagend onderwerp vinden.
Onderwijslogistiek en ondersteuning, als ik dat nog wat algemener maak dan zie ik infrastructuur voor me, we worden steeds meer rupsjes-nooit-genoeg. Wat mij betreft is het zo voorwaardelijk dat het wel hoger op de agenda mag.

En dan mis ik de prominente plek voor “Cloud tenzij” en de (bijbehorende) security oftewel informatiebeveiliging en de trends uit de Horizon reports: serious gaming, social media en tablet computing.

Ik hoop dat de organisatie eens een keer een ‘Wall of fame’ maakt, een plek waar iedereen op het congres zijn ideeën kan posten (dat mag ook best digitaal zijn). Ik denk aan:

  • Welke NL leveranciers leveren waar met welk product iets in het HO?
  • ‘Open’ met alle HO-initiateven op het gebied van OER in de breedste zin (waar zijn de uitgevers?)
  • Digitaal toetsen, alle initiatieven zowel formatief als summatief (wie heeft die termen toch bedacht, ezelsbruggetje formatief met de f van voortgang, sum is rekenen dus cijfers, of zoiets?)
  • Wat willen de studenten NU?

Wanneer ik nu op de site kijk van de OWD dan zie ik maar weinig leveranciers, die zouden in deze net post-recessie-periode toch een duit in het zakje kunnen doen? En dan hoe meer hoe liever, toch?

Ik denk dat er weer veel te halen, te brengen en te delen is. Wanneer je je keuzes hebt gemaakt schrijf dan alvast twee prangende vragen op die je aan de presentator wilt stellen. Van vragen word je wijs en het is ook leuk voor de presentator die toch een ‘expert’-rol vervult.

In de VS heb je dan twee categorieën: de spreker geeft als eerste respons “that’s a good question” hetgeen betekent dat hij het antwoord zeker weet en “that’s an interesting question” hetgeen betekent dat hij het antwoord niet helemaal zeker weet, zich veelal uitgedaagd voelt en voor het best mogelijk antwoord gaat. Ik wens iedereen veel interessante vragen toe, vooraf, tijdens en na het congres!

En ik? Ik ga grutten in het aanbod en niet in 1 lijn of 1 onderwerp, van alles wat, ik heb er nu al zin in!

Over hlogtenberg

Ik ben programmamanager ICT&Onderwijs&Onderzoek bij Saxion. Ik hou er van trends te volgen en te experimenteren. Verder vind ik het leuk om te coachen.
Dit bericht werd geplaatst in 2013, Heino Logtenberg en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op OWD13 barstensvol moois!

  1. Mooi blogpost met veel ideeën en hoge verwachtingen!
    Wat betreft dat #Edubloggersdiner:
    Je bent van harte welkom Heino.
    Als je na afloop om 21:17 uur de trein neemt vanuit Utrecht naar Rotterdam ben je daar om 21:54 uur en kan je zo ergens een hotel induiken om de volgende ochtend heerlijk uitgerust je conferentiedag te beginnen! Of je blijft in Utrecht overnachten en reist de volgende ochtend in 37 minuten naar Rotterdam. In beide gevallen pure winst ten opzichte van thuisblijven in Twente!
    Je kunt je nog aanmelden via de wiki.

Geef een reactie

