Van 4 in balans naar 5!

Gisteren was ook de presentatie van de 4 in balans monitor 2012 van Kennisnet. Voor de monitor zelf, de informatie eromheen, een mooie infographic én een te downloaden poster verwijs ik graag naar kennisnet.nl/vierinbalans.

De perspresentatie werd opgeleukt door een forum met daarin drie mensen die in het kort hun zegje mochten doen over de uitkomsten van de monitor.

De bespiegelingen van leraar van het jaar Jan Verweij laat ik graag voor wat ze zijn. Het spijt me, maar wanneer iemand met enige trots zijn verhaal begint met te zeggen dat hij niet twittert en niks doet met Facebook is hij mij gewoon kwijt.

Lotte Savelberg, dit jaar voorzitter van LAKS had zich goed voorbereid getuige de aantekeningen die ze voor zich had liggen. Die had ze echter niet nodig om een prima verhaal neer te zetten met een uitdrukkelijk pleidooi om meer te doen met ICT in het onderwijs! Hoor maar!

Onderwijskunstenaar Sjef Drummen kwam met een als altijd bevlogen verhaal. Als je als school wilt vernieuwen moet je gewoon gaan vernieuwen, klaar! Wat hij inbracht is het belang van een goede leeromgeving, waarbij hij uiteraard het prachtige schoolgebouw van Niekée als voorbeeld noemde. Hij stelde dan ook voor om de omgeving waarin je leert als vijfde element toe te voegen aan de vier in balans monitor! Hier zijn hele verhaal:

Hieronder de videoregistratie van de presentatie:

Over Trendmatcher

Als trendmatcher leg ik verbanden tussen trends die ik tegenkom op internet en het gebruik dat we ervan kunnen maken in onze dagelijkse praktijk.
Dit bericht werd geplaatst in 2012, Willem Karssenberg. Bookmark de permalink .

2 reacties op Van 4 in balans naar 5!

  1. Goedemorgen,
    Ik heb net de 4inBalans monitor 2012 doorgenomen en er valt me iets op:
    op blz. 22 gaat het over de benodigde competenties van medewerkers in het onderwijs om ICT adequaat te kunnen inzetten. Genoemd wordt de deskundigheid van het Onderwijs Ondersteunend Personeel om ICT te laten werken voor leraren en managers.

    Nou daar zou ik wel even heel snel “leerlingen” aan toe willlen voegen.
    Ik doe, als mediathecaris, niet anders dan ict gerelateerde vragen van leerlingen beantwoorden, geef instructieslessen (zoeken op internet, beeldbewerking) en zet met leraren een leerlijn informatievaardigheden/Mediawijsheid uit.

    Op blz. 29: “Zo zullen leraren niet alleen voldoende ICT vaardig moeten zijn”. Wat als bij een sectie een van de vijf leraren totaal niet ICT vaardig is en de leerlingen moeten wel mee kunnen doen aan een ICT project ? Dan val ik in en geef die leerlingen de nodige intstructies.

    Op blz 51 maken jullie het echt bont: “Leerlingen zijn in meer of mindere mate vrij om zelf een antwoord te zoeken op een vraag, informatie vinden over een onderwerp……”.
    Er wordt niet voor niets gepraat over leerlijnen informatievaardigheden/Mediawijsheid. Daar wordt over gepraat omdat veel leerlingen in hoge mate niet in staat zijn om bij relevante informatie te komen.

    Doe me een lol en betrek de mediathecraris bij 4inBalans.

    Groet,

    Roeland Smeets,
    Mediatharis op het Barlaeusgymnasium in Amsterdam

  2. Philip Post zegt:

    Geachte heer Smeets,

    Allereerst bedankt voor uw reactie. Ik wil graag een korte aanvulling/ verduidelijkingen geven op de drie punten die u aangeeft in uw reactie.

    Ik begrijp dat u als mediathecaris veel bezig bent met leerlingen en hun ICT- en media vaardigheden. De mediathecaris heeft inderdaad een hele belangrijke rol in het ICT bekwaam maken van leerlingen, ik denk dat Kennisnet de eerste is om dat te erkennen. U heeft gelijk met uw aanvulling op de bouwstenen op pagina 22. We hebben de definitie van deskundigheid dit jaar uitgebreid en noemen nu expliciet Onderwijsondersteunend personeel. Ik denk dat “laat ict werken voor leraren, managers en leerlingen” inderdaad een betere omschrijving is. Ik zal dit meenemen in de publicatie van volgend jaar.

    Voor Kennisnet staat en valt goed onderwijs, en het effectief gebruik van ICT in het onderwijs, bij een goede bekwame docent. Daarom wordt dit ook genoemd op pagina 29. Dit illustreert de noodzaak voor goed leiderschap en een duidelijke visie op de inzet van ICT. Kennisnet wil graag stimuleren dat alle docenten zich professionaliseren en bekwaam worden in het gebruik van ICT. Zeker omdat ICT vaak in het lokaal tijdens de les gebruik wordt en er niet altijd een mediathecaris is die dit kan opvullen. Daarnaast is de ICT bekwaamheid nodig voor een docent om ICT goed te verweven in zijn lessen, en niet alleen tijdens een ICT project te gebruiken.

    De zinsnede op pagina 51 die u aanhaalt is onderdeel van de omschrijving van “onderzoeken leren”. In deze werkvorm is het juist de bedoeling om leerlingen vrij de wereld ontdekken en onderzoeken. Deze leervorm wordt ook zonder ICT toegepast bij bepaalde lessen of methoden. De 4 in Balans geeft hier dus geen waardeoordeel maar beschrijft deze onderwijsmethode. Kennisnet geeft aan dat ICT hier een groot potentieel heeft. Het is inderdaad belangrijk dat leerlingen mediawijs zijn, en dat gaat niet altijd vanzelf. Daarom is mediawijsheid een van de speerpunten van Kennisnet. Het programma Mediawijzer.net vervult hier een belangrijke taak om samen met de leraren en het onderwijsondersteunende personeel de leerlingen hierin te onderwijzen en te helpen.

    Nogmaals hartelijk dank, ik hoop dat mijn antwoorden iets meer duidelijk gemaakt hebben. Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag.

    Met vriendelijke groet,

    Philip Post

Geef een reactie

