Mijn terugblik op de #owd12

Per bezochte sessie komen er vast nog berichten achteraan, maar ik wil eerst mijn algemene indrukken kwijt over de afgelopen dagen. Het begon voor mij op dinsdag met de opening en eerste keynote die ik op afstand prima kon volgen vanuit ons kantoor in Woerden. Ik betrapte mezelf erop dat ik misschien nog wel geconcentreerder naar het prima verhaal van Anka Mulder luisterde dan wanneer ik in de zaal had gezeten. Voor iedereen die het gemist heeft: neem die 30 minuten en bekijk haar presentatie alsnog!

De tweede dag kon ik vanaf de lunch aanwezig zijn, precies op tijd voor de sessie van Wilfred Rubens waarover later meer. Het WTC is een mooie locatie die zich prima leent voor een dergelijke conferentie, al is het voor iedereen uit het noorden wel een uur verder reizen! Het netwerkplein was mooi ruim van opzet en overzichtelijk waardoor het makkelijk was contacten te leggen. Jammer dat sommige zaaltjes te klein bleken te zijn voor de aanloop en mensen bij een aantal sessies niet meer naar binnen konden. Voor de organisatie is het echter altijd lastig op voorhand in te schatten welke presentatie veel mensen zal trekken. Catering was ook prima.

Bij de presentatie van André Kuipers zat ik op de eerste rij en heb ik me laten overweldigen door de prachtige beelden met uiteraard het bijbehorende verhaal. Helaas geen link voor de mensen die er niet bij waren want deze sessie staat niet in het overzicht. Kan me toch niet voorstellen dat André daar geen toestemming voor zou geven. We hebben zijn reis toch met z’n allen betaald?

De donderdag begon met de keynote van Dale Stephens die eerlijk gezegd weinig indruk op me maakte. Wat hij gedaan heeft en waar hij voor staat lijkt mij in onze Nederlandse onderwijssetting domweg niet haalbaar. Maar ik ga helemaal met hem mee in zijn bewering dat er veel jongeren zijn die buiten de traditionele school meer (kunnen) leren dan daarbinnen. Daarvoor hebben we genoeg voorbeelden in eigen land rondlopen die we het podium kunnen geven!

Daarna veel sessies waar de medewerkers van Kennisnet zelf een groot aandeel in hadden. Het is natuurlijk mooi dat we de gelegenheid krijgen om te horen waar Kennisnet mee bezig is, maar ik had toch graag wat meer dingen uit de dagelijkse praktijk gezien. De laatste sessie die ik bijwoonde over Mediawijsheid als vak vanuit het Koning Willem 1 College was wat dat betreft voor mij een mooie afsluiting.

De slotact van @basvanafas was puur entertainment. Leuk om Dé Onderwijsdagen hiermee af te sluiten want Bas gaf voldoende stof tot nadenken mee. Hij durfde te zeggen wat veel mensen waarschijnlijk denken en gaf daarmee een beeld van hoe een jonge zakenman tegen het onderwijs aankijkt. Daar kunnen we onze lessen uit trekken!

Tot 2013 zei Toine Maes tot slot. Ik ben heel benieuwd hoe Dé Onderwijsdagen er dan uit zullen zien, want over de huidige formule wil ik het nog wel eens hebben…

Over Trendmatcher

Als trendmatcher leg ik verbanden tussen trends die ik tegenkom op internet en het gebruik dat we ervan kunnen maken in onze dagelijkse praktijk.
Dit bericht werd geplaatst in 2012, Willem Karssenberg. Bookmark de permalink .

2 reacties op Mijn terugblik op de #owd12

  1. Pingback: Dale Stephens over Unschooling: gedecentraliseerd en non-liniair onderwijs | publicworks

  2. jaapsoft2 zegt:

    Jammer dat de tweede dag weinig te bieden had voor het mbo.

Geef een reactie

