Kijken bij de buren

CETIS Analytics Series Het voordeel van het feit dat de gemiddelde bezoeker van Dé Onderwijsdagen er geen probleem mee heeft om naar een presentatie in het Engels te luisteren maakt het al jaren mogelijk dat er ook internationale sprekers aanwezig zijn en sessies verzorgen. Ik was vandaag bij twee sessies die verzorgd werden door collega’s uit het Verenigd Koninkrijk.

In de sessie ‘Learning from JISC’s analytics activities’ gingen Shela MacNeill en Adam Cooper van JISC CETIS in op de rol van Learning Analytics in relatie tot CRM en Business Intelligence. Vanuit JISC CETIS zijn/komen een aantal briefing online beschikbaar op het gebied van Analytics.

Na de inleiding gingen we in twee groepjes aan de discussie/in gesprek over de wijze waarop de verschillende instellingen data verzamelde, de problemen waar ze tegenaan liepen etc.
Een probleem dat nog wel voor komt is dat het verwerken van de ruwe data naar adviezen voor studenten teveel tijd kost. Tegenvraag daarbij was of al die data dan ook wel nodig was en of je niet, door bijvoorbeeld gebruik te maken het principe van “people like me” waarbij studenten eenvoudig(er), op basis wat een aan hun vergelijkbare student is overkomen, een advies krijgen.

In relatie tot die vraag ‘welke informatie’ moet je hebben/gebruiken, de opmerking dat er bepaalde eigenschappen aan een student zijn die je toch niet aan kunt passen. Dus je zou je kunnen afvragen waarom je ze dan moet meten. Een reden kan zijn dat die eigenschappen wél invloed hebben op de manier waarop je het advies gaat (over)brengen.

Een ander discussiepunt was in hoeverre het gegeven dat je studenten feedback op hun studiegedrag geeft, dat het model dat ontwikkeld onbruikbaar maakt (aangezien zij nu meer weten over hun studiegedrag dan voorheen). Hier was de verwachting dat het voornamelijk tot kleine aanpassingen zou leiden. Maar het pleit wel voor een geautomatiseerd systeem dat dat ook voor jou regelt.

De andere sessie die ik bijgewoond heb, was die van Clive Young getiteld “How can we move beyond recorded lectures?”. Clive ging in op de resultaten van het REC: all project. Het project is een samenwerking tussen het University College London in het Verenigd Koninkrijk, ATiT (België), Université de Lorraine (Frankrijk), de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universitat Politecnica de Valencia (Spanje). Het project is een vervolg van o.a. het OASE project dat in Nederland heeft gelopen.

Je kunt de hele video van de sessie hier bekijken:
http://youtu.be/otGJlcITklY

Het project werkt ook aan een aantal guides. De Pedagogy guide kun je hier downloaden (PDF!), de Technical guide staat hier (PDF!) en de guide met Juridische informatie staat hier (PDF!). Bij die laatste overigens de aantekening dat juridische adviezen moeilijk voor verschillende landen in één document te vangen zijn aangezien er lokale verschillen kunnen zijn. Maar de algemene adviezen op dat gebied zijn generiek genoeg.

Deze twee sessies waren zeker niet de enige internationale sessies, zo was er een sessie van John Campbell over Learning Analytics (video staat hier), was Charles Severance er om over MOOCs te praten, lees het verslag van Wilfred Rubens hier en de video staat hier. En natuurlijk was er op de eerste dag Dale Stephens die vertelde over UnCollege (video).

Over Pierre Gorissen

Active Geek, Trendwatcher, Blogger, PhD. Ik hou me bezig met ICT in het Onderwijs en Inline Onderwijs. Ik werk bij Fontys Hogescholen (maar schrijf 100% op persoonlijke titel!!).
Dit bericht werd geplaatst in 2012, Pierre Gorissen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s