Identity 2.0: De toekomst van privacy in het onderwijs?

Erwin Bomas introduceert het verhaal met een ‘gedachtenlezende’ guru: Amazing mind reader reveals his ‘gift’.

Zijn we als scholen eigenlijk niet hetzelfde aan het doen? De verzameling van data in het onderwijs neemt nog steeds toe. Erwin stelt:

De huidige manier van gegevens uitwisselen is in de toekomst onhoudbaar.

Hij zegt dat je dit alleen oplost met meer transparantie en controle. Hij leidt een levendige discussie waar de volgende dingen naar boven kwamen:

  • Maatwerk leidt tot meer behoefte aan kennis van de student. Dus als onderwijsinstelling willen we veel weten! Wat doen we hiermee?
  • Ervaren scholen privacy wel als probleem? Hoe meer je weet over privacy, hoe meer het ervaren wordt als een probleem. Blijkbaar hebben scholen een blinde vlek en zijn ouders soms naïef. Dat is niet om te wijzen, maar om te pleiten voor transparantie: wat verzamelen we van je leerling en wat doen we er mee?
  • Privacy leidt soms tot functionaliteitsbehoefte waar leveranciers zich weinig aan gelegen laten liggen.

Erwin legt uit wat hij onder Identiteit2.0 verstaat. Het is voortdurende controle en zicht op welke gegevens je laat zien, aan wie en voor hoe lang. De volgende stelling was:

Zet de leerling of ouder centraal en geef ze transparantie en controle over hun eigen gegevens.

Het publiek reageert:

  • Hoe reëel is het om 1x toestemming te vragen aan het begin van een schoolloopbaan voor het gebruik van gegevens? Dat is als een soort blanco cheque ….
  • Het is voor scholen vaak onduidelijk wat je wettelijk moet doen en wat we zouden moeten willen doen. Er is allerlei motivatie te verzinnen om meer te doen met privacy als je een goede relatie met studenten en ouders wilt behouden.

Al met al een discussie die als werkvorm goed demonstreert hoeveel kanten privacy heeft.

Dit bericht werd geplaatst in 2012, Joel de Bruijn en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Identity 2.0: De toekomst van privacy in het onderwijs?

  1. Pingback: Identity 2.0: De toekomst van privacy in het onderwijs? | Weblog van ... | learn and teach | Scoop.it

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s