Hacking Your Education

Dale Stephens opent de derde dag van de conferentie met zijn keynote. Voor Hoger Onderwijs heeft hij ook al gesproken.

“Het verhaal in de maatschappij is: ga naar school, doe je huiswerk, leer hard en dan kun je slagen in je leven met een happy end.” Dat is lang niet altijd meer het geval volgens Dale. Zijn ervaringen als “unschooler” (wij zouden zeggen drop-out die de baas werd over zijn eigen leerproces) leidden tot het boek “Hacking Your Education“.

Unschooling staat in zijn ogen voor het ‘in eigen hand’ nemen van je ontwikkeling. Hij werd gestimuleerd door zijn ouders, zelf in het onderwijs werkend, en op zich veel vertrouwen hadden in publiek onderwijs, maar hun zoon de ruimte wilden geven om zelf te leren. Op zijn eigen voorwaarden.

Hij deed de volgende ervaringen op tussen 12 en 18 jaar:

  • Hij zag een direct verband tussen de leerinspanning en het nut of effect ervan.
  • Het zelf kunnen stellen van doelen was bevrijdend.
  • De frustraties in regulier onderwijs werden vergroot doordat hij zich op school omringd voelde met mensen die leren en nieuwsgierigheid niet waarderen. Hij bedoelt niet alleen zijn medeleerlingen.
  • Hij krijgt veel vragen over het kunnen vinden van werk en of hij de sociale kant van school niet mist. Zijn antwoord op de laatste ongeveer: “In het echte leven kun je ook bier drinken en meiden ontmoeten.” De financiële kant ervan: het is steeds moeilijker de studieschuld in te lossen. Dus ook economisch is de persoonlijke investering in onderwijs niet altijd rendabel, omdat het werk erna niet voldoende oplevert om het af te betalen.

Daarna noemt Stephen de andere functies van scholen zoals ‘community-vorming’ en netwerken. De alternatieven hiervoor zijn ruim aanwezig met alle online netwerken. Deze zijn steeds meer in staat je “Reputation Graph” te tonen, waardoor je ervaringen en vaardigheden als vingerafdruk op het web zichtbaar zijn.

Blijft er een rol over voor gewone scholen? Ja! Als de rol van docenten verandert en het leren op waarde geschat blijft worden.

Vragen uit de zaal:

  • Is dit ook voor basisvaardigheden? Hangt ervan af. Je hebt altijd begeleiding nodig voor meta-vaardigheden zoals “Leren je eigen doelen stellen.”.
  • Is dit voor iedereen? Nee dus: net zoals school niet voor iedereen is, is unschool ook niet voor iedereen. Iedereen heeft eigen voorkeuren. Er zijn nog geen ervaringen met UnSchooling op grote schaal.
Dit bericht werd geplaatst in 2012, Joel de Bruijn en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Hacking Your Education

  1. Pingback: Blogisch! » Blog Archive » De Onderwijsdagen – #owd12

  2. Pingback: Dale Stephens on Hacking your Education « 2 BE JAMMED

  3. Pingback: Blogisch! » Blog Archive » Keynote sprekers op Dé Onderwijsdagen 2012

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s