Een congres flippen. Kan dat? #owd12

Gisteren heb ik tijdens de Onderwijsdagen een sessie over de flipped classroom verzorgd, conform het concept van de flipped classroom. Hoe is dat bevallen?

Verleden jaar had ik het er tijdens de Online Educa Berlijn over dat het eigenlijk vreemd is dat we met z’n allen naar een congres reizen, om vervolgens vooral naar voordrachten te luisteren. Terwijl we die informatie ook op andere manieren tot ons kunnen nemen, en fysieke bijeenkomsten juist erg geschikt zijn voor conversaties en dialoog. Zouden we congressen dus ook niet moeten ‘flippen’?

Toen ik dit voorjaar gevraagd werd om tijdens de Onderwijsdagen een sessie te verzorgen over de flipped classroom, was mijn eerste reactie: “Maar dan doe ik dat ook conform het concept van de flipped classroom”. Want juist tijdens dergelijke congressen moet je wat mij betreft durven te experimenten met nieuwe vormen en gedachten. Ik heb dat bijvoorbeeld eerder gedaan met een back channel, en dergelijke.

Daarom had ik ter voorbereiding een online artikel geschreven over de flipped classroom, en mensen gevraagd om toetsvragen te produceren. Dinsdagavond laat was dit artikel ruim 330 bekeken. Zes mensen hebben vragen/stellingen ingeleverd, waarvan twee te laat om ze mee te kunnen nemen. Via mijn blog, de blog van de Onderwijsdagen, Facebook, Google + en Twitter had ik mensen hier (herhaaldelijk) op geattendeerd. In het programma van de conferentie stond ook dat de sessie volgens dit concept verzorgd zou worden.

Toen ik tijdens de sessie aankondigde dat deze sessie geflipt werd verzorgd, verliet -schat ik- zo’n 20% van de aanwezigen de zaal. Redenen hiervoor zijn vermoedelijk:

  • Conferentiegangers gaan vaak op de titel af, en kijken dan niet naar de inhoud.
  • Conferentiegangers beslissen vaak ter plekke naar welke sessie ze gaan, en bereiden zich lang niet altijd thuis voor (ik herken dat ook bij mezelf).
  • Een bepaalde groep conferentiegangers komt vooral om te consumeren, zelfs al is men zelf voorstander van vernieuwende en interactieve manieren van leren. Ik vermoed dat een groot deel hiervan vooral naar congressen komt om bijgepraat te worden. Omdat men dikwijls verder geen tijd/gelegenheid heeft/neemt om bij te blijven op het gebied van deze ontwikkelingen. Een congres biedt de focus om dit te doen.

Ik ben vervolgens de sessie gestart met vragen om te toetsen wat de rest van de aanwezigen wist van de flipped classroom. De aanwezigen bleken over behoorlijk wat voorkennis te beschikken. Toch bleek dat een grote groep het artikel niet gelezen had. Op specifieke vragen zoals “Het cyclische model van Jackie Gerstein begint met het online bestuderen van leerinhouden” (waar/niet waar) bleef men het antwoord schuldig. Sommigen gaven ook enigzins beschaamd of volmondig toe zich niet te hebben voorbereid (zie de hierboven omschreven redenen).

De stellingen had ik willen behandelen via de app eClicker. Ik heb echter gebruik moeten maken van hand opsteken:

  • Ik kon mijn iPad niet aansluiten op de beamer (grote zaal, speciale installatie).
  • Alle deelnemers moeten op hetzelfde, betrouwbare, wifi-netwerk zitten. Gisterochtend werd van meerdere netwerken gebruik gemaakt, die niet allemaal breed toegankelijk of betrouwbaar waren.

Bovendien valt het mij op dat volwassenen het vaak lastig vinden om op een smartphone een url in te typen. Daardoor verloopt elektronisch stemmen met eClicker vaak traag (niet iedereen beschikt over de Audience-app).

Vervolgens heb ik de aanwezigen gevraagd om in groepjes een opdracht te maken: Bedenk voor studenten HBO Pedagogiek leeractiviteiten volgens het concept van de flipped classroom, waarbij het leerdoel is: veel voorkomende opvoedingsproblemen kennen, en weten hoe deze aan te pakken. Ga na welke prikkels en hobbels je denkt tegen te komen bij het toepassen van de flipped classroom, en bedenk aanbevelingen voor docenten en bestuurders. De prikkels, hobbels en aanbevelingen kon men twitteren (hash tag #owd12fc) of naar mij mailen (wilfred[at]wilfredrubens.com).

De groepen zijn enthousiast aan de slag gegaan. Volgens mij heeft niemand meer voortijdig de zaal verlaten. Ik zal apart bloggen over de uitkomsten. Als ik tenminste nog aantekeningen ontvang (de tweets heb ik). Mails heb ik nog niet ontvangen…..

Volgens mij heeft deze sessie inhoudelijk ook het nodige opgeleverd. Maar dat moeten de aanwezigen zelf maar beoordelen.

Wat kun je hieruit concluderen? Volgens mij kun je congressen inderdaad ‘flippen’. Niet iedereen zit hier waarschijnlijk op te wachten, zodat je volgens mij moet werken met mengvormen. Daarbij zul je dan de werkvorm en de gewenste voorbereiding duidelijk moeten communiceren. Congressen hebben ook een grotere mate van vrijblijvendheid dan onderwijs. Tegelijkertijd nemen hier professionals aan deel, die over de nodige voorkennis beschikken (wat bij leerlingen en studenten niet altijd het geval is). Zorg dus ook voor opdrachten die mensen kunnen maken, op basis van hun voorkennis.

Wat betreft de voorbereiding heeft deze sessie mij net zo veel tijd gekost als een ‘normale’ sessie. Dat komt echter ook omdat ik veel blogposts kon hergebruiken voor het online artikel.

Verder zou je deze sessie in een meer intieme zaal moeten programmeren. Mijn sessie vond in de grote zaal plaats. De sessie werd namelijk gestreamd, ondanks dat ik had aangegeven dat ik het concept zelf ging toepassen. Een uniform, stabiel, wifi is ook gewenst. Te hopen is ook dat er apps voor student response systemen komen die op alle platforms en devices gebruikt kunnen worden.

Al met al weer een leuke ervaring. Tijdens het nationale e-learning event zal ik deze werkvorm weer toepassen.

Over wrubens

Wilfred Rubens houdt zich sinds eind 1995 bezig met ICT en leren. Hij heeft gewerkt binnen het middelbaar beroepsonderwijs, bedrijfsleven, de zorgsector en hoger onderwijs. Op dit moment is hij als projectleider OpenU en e-learning adviseur werkzaam bij het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit. Wilfred is redactielid van e-learning.nl en jurylid van de Nederlandse e-learning award. Hij onderhoudt een weblog over technology enhanced learning (http://www.wilfredrubens.com). Wilfred Rubens treedt regelmatig op als dagvoorzitter, spreker, workshopbegeleider en gastdocent over e-learning. Hij heeft een groot aantal publicaties over e-learning op zijn naam staan. Hij is lid van de adviesraad van het nationale e-learningcongres en van de advisoryboard van de Online Educa in Berlijn. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com
Dit bericht werd geplaatst in 2012, Wilfred Rubens en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Een congres flippen. Kan dat? #owd12

  1. Pingback: Amerikaanse toestanden bij Wilfred Rubens! | Weblog van Dé Onderwijsdagen

  2. Trendmatcher zegt:

    Respect voor je aanpak en het feit dat je je niet van de wijs liet brengen door de omstandigheden!
    In plaats van eClicker had je de module van Sendsteps kunnen gebruiken. Daarmee kan je zowel via sms, via twitter als via een (mobiele) website reageren op stellingen en maakt het niet uit via welk netwerk je verbinding hebt. Ook hoef je er niets voor te installeren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s