Drieluik DLWO, visie van en op de student& didactiek.

DWLO staat voor digitale leer- en werkomgeving, waar een aantal hogescholen en universiteiten onderzoek naar gedaan hebben. Het gebruik, wensen en de toekomst.

Deel 1: DLWO als context van verandering.
Op het moment dat onderzoek, statistieken en kwalitatieve en kwantitatieve cijfers de revue passeerden dacht ik…wegwezen.
Gelukkig kunt u een groot deel van de onderzoeksresultaten, boekjes in ruwe vorm en meer hier vinden.

Deel 2: (daar gaat mijn verhaal over) was Jeroen Bottema aan de beurt.
Zijn deel ging over de gebruikers van Leer en werkomgevingen (in zijn geval die van Hogeschool InHolland).
Bij de start van zijn presentatie nam hij ons met foto’s mee naar zijn werkplek, zijn tools en zijn manier van werken (kopje koffie op een Haarlems terras).
Daar tegenover liet hij zien hoe de zaken voor studenten (ik noem het een keurslijfomgeving) geregeld zijn.
Mail…wordt amper gebruikt. Noot mijnerzijds: het emailadres van studenten is hun studentnummer @iets. Een student is dus een nummer en zal dit nooit gebruiken.
Jeroen gaf ook aan dat er veel keer ingelogd moet worden, naast de Inholland omgeving is er een speciaal Leernetwerk educatie enz. Om kort te gaan…school heeft de omgeving bedacht en is voor studenten  en niet door studenten.
Doordat studenten zelf initiatieven ondernemen om zaken te omzeilen, gebeuren er ook dingen onderwater en zijn niet zichtbaar voor docenten.
Docenten proberen wel aan te sluiten bij de persoonlijke leeromgeving van studenten. Tip van Jeroen, als je Facebook in wilt zetten in je onderwijs praat er eerst met de studenten over voor je dat gaat doen. Facebook blijft vaak de persoonlijke leeromgeving en studenten vinden het lang niet altijd prettig dat deze wordt ingezet als tool voor hun formele leren.
De wensen docenten (ook zij zijn gebruikers van leeromgevingen).
Zij gebruiken email en ELO en vinden (net als studenten) dat de ICT omgeving moet werken.

Zijn conclusie: de inzet van ICT is veelal gericht op substitutie en minder op transformatie.
Je zult een andere lespraktijk moeten creëren als je gaat denken aan Flip de Classroom, Weblectures en samenwerking met andere scholen.

Derde deel: Didactiek en DLWO
Ook daar verwijs ik u naar deze publicatie

Ik merk dat ik probeerde samen te vatten maar 3 kwartier, 3 sprekers en zelf erg betrokken bij student en niet bij onderzoek maakt dat moeilijk.

 

Over Karin Winters

Onderwijshart met oog voor onderwijs. Onderwijs ondernemer Sociale media in onderwijs Onderwijs met ICT Netwerker
Dit bericht werd geplaatst in 2012, Karin Winters. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s