De persoonlijke leeromgeving

Michael Wetering vertelt wat de PLO is en wat het betekent voor het onderwijs. Om wat duidelijkheid te creëren maakt hij onderscheid :

  • Formeel: De administraties, vaak betonsterke systemen. Hier is controle en structuur.
  • Informeel: Sociaal media, vaak met minder structuur. Hier is meer vrijheid, loslaten en chaos.
  • Synergie: Portfolio.

Ik wist niet dat er tussen formeel en informeel nog iets zat, maar ik kan me vinden in Michaels opdeling. Het portfolio is niet je typische missie-kritische-back-office systeem, maar het is ook niet zo vrijblijvend als Facebook met je mentorgroep. Hij pleit verder het gebruik van ‘badges’, die de leraar kan toekennen of leerlingen aan elkaar. De wereld is sinds foursquare badges niet meer het zelfde, denk ik.

Michael heeft voor mij toch een wat algemeen verhaal over een ontwikkeling naar een “informele omgeving waar iedereen z’n eigen apparaat heeft.” Niks onwaar aan, maar ook niet echt nieuw. Zijn bovenstaande onderverdeling vind ik wel handig. Hij verwijst verder naar het innovatie-programma van kennisnet.

Een vraag uit de zaal: Nemen we de P in PLO serieus? Want dan is het geheel van devices en apps echt van de individu zelf. En dus de problemen er omheen ook, ten dele.

Dit bericht werd geplaatst in 2012, Joel de Bruijn en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De persoonlijke leeromgeving

  1. Pingback: Learning Analytics: Wat levert het je op? | Weblog van Dé Onderwijsdagen

Geef een reactie

