Op verzoek: Jacco Jasperse – een stopcontact voor al je apps

Mijn eerste sessie tijdens de tweede dag van De Onderwijsdagen was die van Jacco Jasperse. Jasperse is Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering bij HZ University of Applied Sciences uit Vlissingen. Hij heeft zijn presentatie in 4 onderwerpen opgesplitst: stopcontacten, personalisatie, apps en de helpdesk.

Maar hij begon met de vertrekpunten van de HZ. Deze zijn erg duidelijk. Zoals bijvoorbeeld dat het instellingsplan leidend is voor ICT beleid en dat het ICT beleid is geformuleerd in uitgangspunten. Hiermee realiseer je stabiliteit en consistentie. HZ volgt de student (en de docent) en HZ kiest voor de Google methode (snel nieuwe innovaties/producten realiseren en ook bij geen gebruik hier afscheid van nemen).

Ook zijn er kaders en uitgangspunten voor ICT:

  • web web web
  • self service waar mogelijk
  • volg de student
  • excellent onderwijs vereist een goede basisorganisatie
  • applicaties per domein (best of breed)
  • integratie door data-warehouse
  • applicatieontwikkelig: niet op markt + innovatievermogen
  • onderwijsproces is een keten van bedrijfsprocessen
  • transparantie van organisatie en processen

Jasperse geeft ons een tip: 1 log zegt meer dan duizend interviews. Volg wat er wordt gedaan en ga het niet aan de gebruikers vragen, die geven vaak niet het beste antwoord.

Vervolgens legt Jasperse uit waarom je services moet leveren aan de gebruikersorganisatie. Dat is omdat services compact en veilig zijn en vrijwel altijd gepersonaliseerd kunnen worden (je geeft dus geen portal maar wel informatie over voortgang, boekenlijsten en studieresultaten, etc). Deze services realiseer je in de vorm van apps/gadgets. Je sluit aan bij de standaard systemen omdat je weet dat alle platformen niet haalbaar zijn. Bij HZ hebben ze gekozen voor OpenSocial als standaard voor informatie uitwisseling. Op deze manier kun je de eigen portal ombouwen naar een apps/gadget store.

Maar hoe zit dat dan precies met dat ene stopcontact. HZ geeft gebruikers een koppelvlak (stopcontact) zodat zij hiermee eigen functionaliteiten kunnen ontwikkelen. De manieren voor authenticatie is gelijk voor de portal, iGoogle, apps voor iOS en Android. Het gaat dus altijd om dezelfde informatie maar dan anders weergegeven.

Samengevat:

  • de API’s zijn beschikbaar voor iedereen die een app/gadget/widget wil maken
  • HZ dwingt een standaard authenticatieproces af (OAuth)
  • HZ levert uitsluitend gepersonaliseerde informatie (in XML of JSON)
  • de data wordt aangepast of uitgebreid als ontwikkelaars dit verzoeken

Dus waarom zou je een app bouwen? De roosters worden in de agenda van het device getoond, wijzigingen en resultaten worden per sms gestuurd. Dus waarom nog nieuwsberichten via een app versturen en niet via twitter of whatsapp?

Wat is er nodig voor personalisatie. Jasperse meent dat het in de eerste plaats een organisatorische kwestie is. Hij vraagt zich dan ook af: waarom SURFconext niet gebruiken als middleware laag waarop wij ons authenticeren – is dat geen waanzinnig plan?! Als we dat doen dan volstaat 1 app/gadget/widget per domein voor het hele HO. WOUW!

Jasperse verwees tijdens deze sessie regelmatig naar zijn presentatie van vorig jaar. Hieronder vind je die.

Dit bericht werd geplaatst in 2012, Liesbeth Mantel en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s