Naar de sterren en er voorbij

20121114-190324.jpgIk zal de uitgebreide samenvatting van de keynote van André Kuipers achterwege laten. Wilfred heeft dat al gedaan, maar ik wilde er toch nog op aanvullen.

André nam ons mee naar expeditie 30/31 naar het internationale ruimtestation. Hij gaf razendsnel een overzicht van de enorme voorbereiding die nodig is voor zo’n reis.

Frappant: Onderwijs in Sterrenstad ging met krijtjes op het bord en schoolplaten op papier. Dat is wat verbeterd, het geld van de ruimtetoeristen wordt gebruikt om ook het onderwijs in Sterrenstad te verbeteren.

Complicerende factor bij het leren dat André moest doen tijdens zijn voorbereiding was dat alle instrumenten in het Russisch waren. En dan in technisch Russisch én afgekort. Best wel een klus dus. Want hij moest uiteindelijk gewoon in staat zijn om het ruimteschip zelf te besturen.
Mooi, en zeker ook een contrast met de afsluitende keynote van gisteren, vond ik toch ook wel de houding van André richting de mensen waar hij dat allemaal van moest leren. Dat straalde vertrouwen uit. Wellicht hadden die mensen dat vertrouwen meer verdiend dan de gemiddelde docent, mogelijk omdat ze wisten dat het om leven of dood gaat als je de ruimte in wil.

André liet een veelvoud van mooie plaatjes en filmpjes zien waarin je de aarde ziet op een manier die voor ons helaas niet weggelegd is. Hij liet het daarbij na om ons vreselijk de les te lezen. Hij stipte de ontbossing in het Amazone-gebied en de lichtvervuiling in Nederland wel aan, maar liet het gelukkig na om ons in een dip te storten zo aan het einde van de dag.

In plaats daarvan liet hij ons achter met een “Wauw, dat is toch maar mooi een eigenlijk heel normale en vriendelijke man die dat ‘zomaar’ eventjes gedaan heeft”. En ja, ik kan me helemaal voorstellen dat dat ook jongeren inspireert om zich met technologie in het algemeen of ruimtevaart in het bijzonder, bezig te willen gaan houden.

Kortom, een prima keynote die nog veel langer had mogen duren!

P.S. De Russen houden van tradities en zijn ook best wel bijgelovig!🙂

Over Pierre Gorissen

Active Geek, Trendwatcher, Blogger, PhD. Ik hou me bezig met ICT in het Onderwijs en Inline Onderwijs. Ik werk bij Fontys Hogescholen (maar schrijf 100% op persoonlijke titel!!).
Dit bericht werd geplaatst in 2012, Pierre Gorissen. Bookmark de permalink .

3 reacties op Naar de sterren en er voorbij

  1. Pingback: Ik heb gelukkig een foto! | Weblog van Dé Onderwijsdagen

  2. Een aanvulling: ik heb me wezenloos gezocht naar het filmpje waarmee de presentatie werd afgesloten. Gelukkig gevonden op Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=RY3W5Q5kodM. Bekijken ervan brengt me weer even terugdromend naar deze geweldige afsluitende keynote.

  3. Pingback: Verslag 2 Surf Onderwijsdagen 2012 DAG 2 (Hoger Onderwijs) | ICT&O Blog Karel Roos ICLON

Geef een reactie

