De implicaties van ‘Bring your own Device’ voor het onderwijs (#owd12)

Dat het onderwerp ‘bring your own device’ nog steeds erg populair is, bewijst de overvolle zaal wel bij de middagsessie van docent Tom Visscher van Hogeschool InHolland) en ICT-adviseur Gerard Verwoolde (HU).  Visscher verzorgt de inleiding en vertelt over dat de vele gesloten gesloten videoformaten het lastig maken om te werken met video in het onderwijs; formaten zouden vooral ‘open en eerlijk’ moeten zijn. Studenten werken tegenwoordig met verschillende soorten devices, die allemaal verschillende bestandsformaten ondersteunen. Een WMV bestand werkt bijvoorbeeld wel op een Windows computer, maar niet op een iPad. Een MP4 / H.264 bestand doet dat weer wel, maar hoe converteer je dan video’s naar dit bestandsformaat?Hij heeft een kort onderzoek gedaan naar hoe je het beste kunt werken met video en meerdere devices, en is daarbij uitgekomen op SkyDrive, de cloudopslagdienst van Microsoft. Studenten kunnen daarbij hun bestaande account gebruiken via Live@Edu. SkyDrive converteert video’s meestal zodanig dat je ze op ieder device kan bekijken. Verwoolde geeft tenslotte een korte demo over hoe hij en de studenten SkyDrive gebruiken om video te delen.

Gerard Verwoolde is ICT-adviseur bij de HU en voorzitter van de SIGN (Special Interest Group Netwerken). Twee jaar geleden heeft de HU afgesproken dat de het wireless netwerk de standaard wordt boven het bekabelde netwerk. Daarbij zijn de aandachtspunten niet alleen de verschillende draadloze netwerken, maar ook beveiliging. Verwoolde geeft aan dat het HU draadloze netwerk zelfs beter beveiligd is dan het bedrade netwerk. Een uitdaging is wel om Eduroam goed werkend te krijgen binnen de instelling; dit terwijl het draadloze netwerk voor zo’n beetje alles gebruikt wordt (denk aan telefonie, betalen, en zelfs de koffieautomaten). We verwachten daarbij wel dat het draadloze netwerk any place, any time anywhere werkt, en natuurlijk op any device. Gerard laat daarbij zien hoe het Eduroam technisch is ingericht, in Nederland en wereldwijd (ik wist niet dat de stad Luxemburg complete eduroam dekking had)  en geeft daarbij aan dat daar binnenkort ook de integratie met LTE aankomt. Daarbij is wel essentieel dat de stap naar IPV6 wordt gemaakt, omdat het netwerk volloopt door de vele devices die we inmiddels bij ons hebben. En het moet natuurlijk allemaal veilig: de HU heeft daarvoor bijvoorbeeld een ‘quarantaine net’ ingericht.  De uitdagingen moeten we ook meenemen: denk hierbij aan:

  • het inmeten van gebouwen,
  • de snelle ontwikkelingen op het gebied van wireless networking (802.11A/C komt er aan),
  • het informeren van de eindgebruiker (hoe stel je je device in?),
  • overlap met andere netwerken
  • HD-wifi in collegezalen (moet je laten inmeten).
  • De schaalbaarheid van draadloze netwerkverbindingen (verdubbelt ieder jaar)
  • Stroomverbruik (neemt ook toe)

Over Frank Thuss

Frank is specialist leren met ict bij het Centre of Expertise Leren met ict op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Hij blogt regelmatig over mobiel leren op www.appsinhetonderwijs.nl.
Dit bericht werd geplaatst in 2012. Bookmark de permalink .

3 reacties op De implicaties van ‘Bring your own Device’ voor het onderwijs (#owd12)

  1. Pingback: wat bevindingen | Weblog van Dé Onderwijsdagen

  2. Pingback: Verslag 2 Surf Onderwijsdagen 2012 DAG 2 (Hoger Onderwijs) | ICT&O Blog Karel Roos ICLON

  3. Pingback: Verslag 2 Surf Onderwijsdagen 2012 DAG 2 (Hoger Onderwijs) | ICT&O Blog Karel Roos ICLON

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s