O, die geweldige MOOC’s #owd12

Sessie vier van de Onderwijsdagen werd verzorgd door dr. Chuck Severance. Hij vertelde op een losse en humoristische manier over zijn ervaringen met het verzorgen van een Massive Open Online Course, en over de relatie met open education.

Wat is er nieuw aan MOOC’s? Severance verzorgt al vijftien jaar online cursussen. Het nieuwe aan MOOC’s is dat je dankzij krachtige technologie kwalitatief betere online cursussen kunt verzorgen. De slides zijn bijvoorbeeld beter te zien. Zelfs beter dan tijdens face to face onderwijs. De cursussen starten pas bij voldoende vraag. MOOC’s werken volgens Severance ook pas bij grote aantallen.

Severance verzorgt zelf een MOOC over de geschiedenis van internettechnologie. Daar hebben zo’n 45000 studenten voor ingeschreven. Elf duizend studenten hebben aan de eerste toets mee gedaan. Een grote groep niet-Engelssprekende studenten viel uit toen hij een een schrijfopdracht gaf. Dergelijke opdrachten leiden dus tot uitval.

Bijna 6000 studenten hebben het examen gehaald. Dat is veel meer dan je offline kunt bereiken. Een grote groep daarvan is ouder dan 25 jaar. Meer dan 75% heeft al een universitaire graad. Deze studenten komen over de hele wereld. Zijn college’s worden vertaald door studenten. Studenten investeren vaak veel tijd in de MOOC.

Hij heeft nu ook een MOOC gemaakt om studenten wegwijs te maken in het fenomeen MOOC (wat hoort, hoe werkt software, schrijfvaardigheden, wat is plagiaat, enzovoorts). Daardoor kun je de lat in andere MOOC’s hoger leggen. Je kunt deze cursus ook gebruiken voor campusstudenten.

Hij probeert in zijn MOOC ook studenten aan te moedigen om elkaar feedback te geven, elkaar te stimuleren en kennis te delen (open learning community bevorderen). Ook streeft hij er naar dat deelnemende studenten zijn materiaal gebruiken, bewerken (aanpassen aan eigen cultuur) en hergebruiken om anderen te doceren. De MOOC moet dus ook iets levendigs zijn. Severance organiseert ook ontmoetingen in Starbucks, bijvoorbeeld in Amsterdam. Daar maakt hij ook video’s van, die hij deelt. Dat maakt de MOOC persoonlijk, menselijk waardoor het betrokkenheid genereert.

Severance liet ook statistieken zien waaruit bleek hoe hij kon achterhalen wanneer studenten spiekten. Dat gebeurde relatief weinig.

Chuck Severance is enthousiast over deze manier van leren, maar hij heeft ook enkele zorgpunten:

  • Er dreigt monopolievorming rond MOOC’s
  • Alles is closed source, met weinig innovatie.
  • Open educational resources moeten zich meer bezig houden met MOOC’s.
  • Er is geen sprake van hergebruik en vertalingen.

Severance bekijkt MOOC’s ook vanuit de bril van open source en open standaarden. Zijn droom is o.a. een open source omgeving voor MOOC’s, en auteursomgevingen voor open leermaterialen (waar onder ebooks). Readium is een voorbeeld van zo’n ontwikkeling. Je kunt dan een ebook krijgen, en later een geprinte versie kopen. Daar worden uitgevers zenuwachtig van. Class2Go is een open platform voor online leren en research van Stanford. Daar kunnen op termijn traditionele aanbieders van elektronische leeromgevingen zenuwachtig van worden.

Over wrubens

Wilfred Rubens houdt zich sinds eind 1995 bezig met ICT en leren. Hij heeft gewerkt binnen het middelbaar beroepsonderwijs, bedrijfsleven, de zorgsector en hoger onderwijs. Op dit moment is hij als projectleider OpenU en e-learning adviseur werkzaam bij het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit. Wilfred is redactielid van e-learning.nl en jurylid van de Nederlandse e-learning award. Hij onderhoudt een weblog over technology enhanced learning (http://www.wilfredrubens.com). Wilfred Rubens treedt regelmatig op als dagvoorzitter, spreker, workshopbegeleider en gastdocent over e-learning. Hij heeft een groot aantal publicaties over e-learning op zijn naam staan. Hij is lid van de adviesraad van het nationale e-learningcongres en van de advisoryboard van de Online Educa in Berlijn. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com
Dit bericht werd geplaatst in 2012, Wilfred Rubens en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op O, die geweldige MOOC’s #owd12

  1. Pingback: Kijken bij de buren | Weblog van Dé Onderwijsdagen

  2. Pingback: Dr. Chucks MOOC (third session at SURF onderwijsdagen 2012) « 2 BE JAMMED

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s