Mijn verwachtingen van keynote-sprekers

Tot nu heb ik me vooral gericht op het live-bloggen tijdens conferenties van bijvoorbeeld saMBO-ICT en het Consortium voor Innovatie. Maar nu even al specifiek van te voren: Wat hoop ik op te steken van de keynotes op donderdag? Wat verwacht ik van de sprekers? Expres formuleer ik dit van te voren, zodat ik achteraf doelgerichter kan reflecteren.

Eerst over de sprekers: ik hoop altijd dat sprekers mij inhoudelijk kunnen verbazen en de boodschap kunnen verpakken in een aangename spreekstijl. Dus geen open deuren intrappen of zich beperken tot kretologie, jubel-jargon of quasi-humoristische one-liners. Aan de andere kant: iemand die monotoon een verhaal opdreunt zonder interactie met de zaal is ook slaapverwekkend.

De eerste heb ik veel aangehoord in het verleden. Vooral als toekomstige trends op een hijgerige manier voorbij komen. Het trekt wel de aandacht en houdt mijn focus, maar inhoudelijk gaat het kriebelen.

De laatste kom je wel eens tegen bij experts die niet gewend zijn voor publiek te staan. Inhoudelijk een goed verhaal, maar ik moet echt alle zeilen bijzetten om mijn aandacht geactiveerd te houden.

Ik hoop dus op een combinatie van beide!

Komende donderdag ga ik luisteren naar Dale Stephens. De eerste indruk is positief: eduhacker en iemand met onconventionele ideeën. Ik hoop nieuwe manieren van kijken te horen die mij prikkelen.

De sluitende keynote komt van Bas van der Veldt. Hiervoor moet ik iets meer mijn best doen om onbevangen te zijn. Stom wellicht, maar een leverancier die inhoud brengt, leidt soms tot promotie van eigen geleverde oplossingen. Daarnaast spreekt hij over twee weken  ook op MBO City, maar dat terzijde. Zijn profiel vermeld wel het volgende:

Bas is een veelgevraagd spreker en een echte ICT-kenner, met name op het gebied van Enterprise Resource Planning (ERP), E-HRM, Innovatie en Leiderschap. Daarnaast geeft Bas regelmatig pittige presentaties waarbij hij de aanwezigen én zichzelf een spiegel voorhoudt. Een geëngageerde persoonlijkheid die met zijn scherpe spraak en zijn revolutionaire toekomstvisie op ICT, menig heilig huisje omver weet te schoppen.

Dus eigenlijk wekt Bas zelf een verwachting waarop ik hem kan meten! Want iemand die wederzijds een spiegel kan voorhouden zou mij wel degelijk kunnen aanspreken.

Al met al ben ik benieuwd en ik laat jullie ook weten wat er van mijn verwachting terecht is gekomen.

Dit bericht werd geplaatst in 2012, Joel de Bruijn en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Mijn verwachtingen van keynote-sprekers

  1. Pingback: Blogisch! » Blog Archive » Keynote sprekers op Dé Onderwijsdagen 2012

  2. Pingback: Blogisch! » Blog Archive » ICT en Cloud

  3. Pingback: Blogisch! » Blog Archive » Keynote op #samsam13 “Structured Signs and Infinite Games”

  4. Pingback: Blogisch! » Blog Archive » Meerwaarde van ICT in het onderwijs op #samboict

Geef een reactie

