Frank Thuss: Apps in Education

Frank Thuss De zaal bij Frank zat en stond helemaal vol voor de sessie over apps in het onderwijs.
Frank geeft bij de start aan dat hij hoopt dat het een interactieve sessie wordt aangezien hij ook niet alle apps die er zijn kent.

Waarom apps?
Een belangrijke reden om met apps te starten in het onderwijs blijkt te zijn dat het ICT gebruik een stuk laagdrempeliger maakt.
Ook video blijkt een belangrijke trigger te zijn. Studenten filmen steeds vaker de demo’s die een docent geeft met hun smartphone en kunnen die dan eenvoudig, met één druk op de knop, online plaatsen.
Een ander voorbeeld is het leren in context waarbij studenten via een mobiel apparaat op afstand gecoached werden via bijvoorbeeld FaceTime of Google Hangouts.
Informeel leren blijkt een andere trigger te zijn voor het gebruik van apps, met name voor sociale media.
En tenslotte was ook een reden gewoon het feit dat het aansluit bij de belevingswereld van de studenten. Echter, het “nieuwe” gaat er ook redelijk snel vanaf.

Uitdagingen
Je moet bedenken hoe je het gebruik van apps organiseert. Koop jij ze voor de studenten? Kopen studenten ze zelf? Heb je leentoestellen?
Als het gaat om het vinden van de beste apps, dan kun je het beste docenten bij elkaar zetten en ervaringen laten uitwisselen.
Andere vraag: hoe ga je om met privacy en gegevens in de cloud?
Ook: hoe zorg je er voor dat het geen gimmick wordt? Want het nieuwe gaat er snel vanaf, je moet het onderwijskundig goed inbedden. Bij de pilots werd er verlangd dat de docenten een “onderzoeksvraag” formuleerden voordat ze met een APO aan de slag gingen.
Tenslotte: hoe hou je overzicht in alle mogelijkheden aan apps en mobiele devices?

Bij de HAN had 70-80% van de studenten een smartphone. Niet iedereen dus, en er is niet overal wifi beschikbaar. Sommige opleidingen deelden apparaten uit. Maar je kunt er niet zomaar vanuit gaan. Handiger is om apps te hebben die ook office werken. Zorg er voor dat waar mogelijk wifi/eduroam beschikbaar is, spreek af welke accounts er zijn en organiseer oefensessies.
Indeling apps

De dia’s die volgden zijn ongetwijfeld de meest gefotografeerde dia’s van deze conferentie. Ik heb het daarom maar niet meer gedaan omdat de dia’s ook gewoon online komen (ik zal de link later toevoegen), maar ja, ook wij willen instant gratification!😉

Tijdens het bespreken van de apps die de HAN gebruikt heeft kwamen er nog een paar extra voorbij zoals Surveymonkey, Click-IT, Turningpoint, Mendaley, Zotero, Trelloo, Questia, WhatsApp, Penzu, Mindjet.

Over Pierre Gorissen

Active Geek, Trendwatcher, Blogger, PhD. Ik hou me bezig met ICT in het Onderwijs en Inline Onderwijs. Ik werk bij Fontys Hogescholen (maar schrijf 100% op persoonlijke titel!!).
Dit bericht werd geplaatst in 2012, Pierre Gorissen. Bookmark de permalink .

5 reacties op Frank Thuss: Apps in Education

  1. Pingback: Frank Thuss: Apps in Education | Nieuwe Blogs | Scoop.it

  2. Jeroen zegt:

    Ik ben wel benieuwd of Mindjet gebruikt wordt bij studenten en hoe?

  3. Pingback: Slides presentatie ‘Apps in Education’ (#owd12 #sigunwired) « Apps in het Onderwijs

  4. Pingback: Dé Onderwijsdagen

  5. Pingback: Apps in Education (sessie tijdens onderwijsdagen 2012) « 2 BE JAMMED

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s