Aarzelingen bij open en online onderwijs? De keynote van Anka Mulder #owd12

De bovenstaande foto had ik graag zelf willen nemen. Ik was erg benieuwd wat Anka Mulder te vertellen had, juist vanuit het perspectief van Open Educational Resources / Open CourseWare, over de ontwikkelingen in het hoger onderwijs. Over hoe we in Nederland toch moeite hebben om de ontwikkelingen rondom open en online onderwijs te omarmen en telkens weer bezwaren vinden om er echt mee aan de slag te gaan.

Ik werd echter, bijna poëtisch, belemmerd door de NS om op tijd aanwezig te zijn. Onze Spoorwegen die toch moeite heeft met de wissels en telkens weer bezwaren vindt om reizigers tijdig op de plaats van bestemming te laten arriveren.

Gelukkig hoef ik daar verder helemaal geen last van te hebben. Marcel Smitz plaatste zo’n beetje tijdens de keynote al een verslagje (met dank aan hem ook voor de bovenstaande foto) en Wilfred Rubens, die volgens mij een fotografisch geheugen moet hebben, vatte het hele verhaal van Anka samen hier op het blog van de Onderwijsdagen zelf.

“Ja maar dat is niet hetzelfde als in de zaal zitten en naar haar luisteren”, hoor ik je misschien nu zeggen. En dat klopt natuurlijk maar een deel van de sessies *en* beide keynotes worden ook opgenomen. Als weblecture zeg maar zodat je nog even ‘Keynote Gemist’ kunt kijken als de NS niet meewerkt of als je nog even dat half uur helemaal wilt bekijken en luisteren.

Alle video’s van vandaag, morgen en overmorgen kun je vinden op de speciale videopagina van de Onderwijsdagen site. De keynote van Anka kun je meteen hieronder kijken zelfs. Neem er in alle rust de tijd voor en het is net alsof je (weer) aanwezig was.

Over Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog.
Dit bericht werd geplaatst in 2012, Raymond Snijders en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Aarzelingen bij open en online onderwijs? De keynote van Anka Mulder #owd12

  1. wrubens zegt:

    Dankzij twitter en mijn weblog heb ik geleerd live te bloggen. Veel oefenen en doen, dus. Ik beschik absoluut niet over een fotografisch geheugen. Was het maar waar (hoewel een fotografisch geheugen zich beperkt tot het niveau van ‘weten’ en ‘kennen’).

  2. Raymond Snijders zegt:

    Ik twitter en blog er flink wat af maar live bloggen, en dan ook nog voldoende meekrijgen om een goede weergave van al het besprokene te schrijven, is een vaardigheid die ik er niet mee opgedaan heb. Ik lees je live blogs met lichte jaloezie dan🙂

  3. Pingback: Anka Mulder bij de Onderwijsdagen over Open Education - OpenForum - Opensquare

  4. Pingback: Verslag 1 Surf Onderwijsdagen 2012 DAG 1 (Hoger Onderwijs) | ICT&O Blog Karel Roos ICLON

  5. Pingback: Aarzelingen bij open en online onderwijs? De keynote van Anka Mulder #owd12 - Vakblog

Geef een reactie

