Dé nieuwe Onderwijsdagen zijn heel vertrouwd

20121107-084127.jpg Nog even en dan is het weer zover: van 13 t/m 15 november vinden in Rotterdam Dé Onderwijdagen plaats. Vreemd, Rotterdam. Na al die jaren Utrecht nu niet meer vertrouwd in het midden van het land. In dat eigenlijk toch altijd wat onhandige Beatrixtheater. Niet meer rechtstreeks vanuit de trein door die gang die voelde als een tunnel. Waar je altijd een beetje claustrofobisch van werd omdat het plafond net wat te laag was. Niet meer koffie drinken in de centrale hal die nooit écht gezellig te krijgen was, geen keynotes meer in de grote zaal waarbij de beste plekjes boven op het balkon waren en de internet-ontvangst altijd slecht was.
Ook geen sessies meer in zaaltjes op de derde of vierde verdieping, waar het vaak te warm was, waar je dan met de roltrap helemaal naar toe ging en onderweg mensen tegen kwam die je al een hele tijd niet meer gezien had, maar die nu net de andere kant op gingen (naar beneden in plaats van naar boven).

Het zal even wennen worden.

Ook nieuw is natuurlijk dat Dé Onderwijsdagen nu officieel 3 dagen lang zijn. Al vrees ik dat dat voor de meesten van ons niet zal gelden. Dag 1 is namelijk specifiek voor het hoger onderwijs en dag 3 is specifiek voor het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Ook ik ben er (dus?) alleen dag 1 en dag 2. Het is afwachten hoe deze opzet de organisatie gaat bevallen. De hele conferentie voor iedereen naar drie dagen oprekken lijkt me niet haalbaar, zulke lange conferenties zijn we in Nederland namelijk niet echt gewend.

Als ik echter naar het programma (voor dag 1 en dag 2) kijk, dan zie ik dat het toch ook weer niet zo is dat alles dit jaar anders is dan andere jaren. Ik zie veel voor mij bekende namen terug in het programma, zowel uit Nederland als internationaal. Soms bij heel andere onderwerpen dan een paar jaar geleden, soms bij hun eigen vertrouwde onderwerp. Kortom qua programma voelt het nog best wel vertrouwd aan.

Als dat ook geldt voor de deelnemers, dan hoop ik dat we een aantal zaken met elkaar kunnen afspreken voor de conferentie van dit jaar. Laten we afspreken dat we niet moeilijk doen over het gegeven dat 95% van de aanwezigen op dit moment geen docent is en 60% van de aanwezigen dit ook nooit geweest is. Laten we er voor het gemak ook vanuit gaan dat 80% van de aanwezigen met name ook op zoek is naar mogelijkheden, tips en ervaringen om die 20% van de collega’s bij de eigen instelling die heel graag met ICT in het Onderwijs aan de slag wil te ondersteunen. Van die 80% heeft 25% nog de illusie (hoop?) dat ze ook de 60% twijfelaars binnen hun eigen instelling over de streep weten te trekken.
Slechts 10% van de deelnemers aan Dé Onderwijsdagen 2012 zal ernstige twijfels hebben bij de zinvolheid van het gebruik van ICT in het Onderwijs. Zij zullen in de discussies en vragenrondjes tijdens sessies de nadruk leggen op het feit dat het onderwijs eerst fundamenteel en ingrijpend ‘anders’ moet, voordat we kunnen kijken hoe ICT daar als tool, ter ondersteuning, een rol bij kan spelen. Ook zal nog steeds 20% van de deelnemers van mening zijn dat er zoiets bestaat als een digital native en dat het dé verklaring is voor het feit dat zij zelf niet zo heel vertrouwd zijn met het gebruik van ICT binnen hun vakgebied.

Ok. Stop even en stel je dat allemaal even voor.

Goed, uitgaande van de veronderstellingen, dan weet je dat we er ook dit jaar weer een interessant feestje, een reünie, een gezellige samenscholing van redelijk gelijkgestemden uit het onderwijs van kunnen maken. Dan kun je er op vertrouwen dat er kritische geluiden zullen zijn en dat we met zijn allen van tijd tot tijd tenenkrommend zullen zitten te luisteren. Naar de spreker of naar elkaar. Maar dat we er ook met een groep enthousiaste, ervaren en onervaren collega’s uit het onderwijs zijn die elkaar graag vertellen waar ze mee bezig zijn, of willen luisteren naar waar de ander mee bezig is, waar hij of zij tegenaan gelopen is, wat werkt en wat niet.
En daar komen we elk jaar weer voor terug. Naar Utrecht, maar ook naar Rotterdam.

p.s. Je hebt het bericht helemaal tot hier uitgelezen. Dank je voor je belangstelling. Waarschijnlijk vraag je je ook af hoe ik aan al die cijfers hierboven gekomen ben. Nee, ik heb geen toegang gehad tot de evaluaties van voorgaande conferenties, ik heb geen ingewikkelde analyses toegepast op de deelnemerslijsten en er kwamen ook geen slimmem geautomatiseerde systemen aan te pas.
Ik heb de getallen volledig uit mijn duim gezogen. Aan jou nu de uitdaging om tijdens deze Onderwijsdagen te proberen te achterhalen hoever ik naast de werkelijkheid zat. Ik hoor het graag hieronder in de reacties. Onder de reageerders verloot ik één exemplaar van het boek BoekTweePuntNul (de nieuwe editie).

p.p.s. Ik zie in de OWD2012 App dat er geen Eduroam is in het WTC-gebouw, wel is er gratis Wifi waarbij je dan elke 30 minuten opnieuw in met loggen. Het lijkt er op dat we dit jaar dus ook weer lekker ouderwets kunnen gaan mopperen op het netwerk! Maar als je deze tweet van de Educause 2012 ziet, dan weet je dat dat allemaal relatief is.😉

Over Pierre Gorissen

Active Geek, Trendwatcher, Blogger, PhD. Ik hou me bezig met ICT in het Onderwijs en Inline Onderwijs. Ik werk bij Fontys Hogescholen (maar schrijf 100% op persoonlijke titel!!).
Dit bericht werd geplaatst in 2012, Pierre Gorissen. Bookmark de permalink .

3 reacties op Dé nieuwe Onderwijsdagen zijn heel vertrouwd

  1. Geweldige post, ik moet bekennen dat ik hem nu pas lees.
    Ook ik ben benieuwd in hoeverre jouw getallen kloppen. Ben bang dat je er in een aantal gevallen helemaal niet ver naast zit!
    Hoop je in ieder geval woensdag even te treffen!
    Jammer dat je in je bericht niets zegt over het edubloggersdiner, want dat is toch ook iets dat echt bij deze dagen hoort/hoorde(?)!

  2. Pingback: Dé Onderwijsdagen

  3. Pingback: Dé Onderwijsdagen #2

Geef een reactie

