Het wordt domptijd!

Heino Logtenberg

Heino Logtenberg

Ook na afloop van Dé Onderwijsdagen 2011 publiceren we nog een gastblog van een Edublogger. Vandaag een bijdrage van Heino Logtenberg.

Oh wat was ik graag bij de OWD11 geweest. Helaas, griep hield mij thuis gekluisterd. Op bed tussen genies, gehoest en gekuch door is er in bed toch veel te volgen. Tweets geven aan wat de goegemeenschap belangrijk vindt of waardeert. Nauwelijks of geen negativiteit te bespeuren. Wellicht (ik was er immers niet bij) het succes zelf en daardoor te volle zalen. Dan natuurlijk de Edubloggers met hun live blogberichtgeving en de live opnames (tis of je dur bij bent) en Slidehare.

De powerpoints zijn natuurlijk bedoeld ter ondersteuning, het zou mooi zijn wanneer de presentatoren bij opmerkingen hun verhaal beknopt schreven… Dat alles zo positief in onderwijsland wordt gewaardeerd moet toch leiden tot “Chapeau voor de organisatie!”

Helemaal bij in twee dagen
Ik miste natuurlijk de contacten en uitwisselingen tussendoor met je collega’s en de leveranciers. De positieve drive van de aanwezige 1000 plus collega’s. Het is mijn ervaring dat je dan in twee dagen weer helemaal bij bent, de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen hoort en ziet. Nu ja dat laatste moet dan maar op de OWD12.

Tijdperk van dompen
Wat mij verder opvalt is dat het tijdperk van dompen (kantelen) is ingezet. Dat merk je aan alles. Het dompen is al een tijdje terug ingezet. Of dat nu komt door nieuwe mensen op bestaande plekken of door de crisis ik weet het niet. Bestuurders gaan samen op pad en nemen het voortouw. Dat is goed te zien. De synergie tussen de SURF’ers en het onderwijs vordert verder, instellingen gaan steeds meer hand in hand samenwerken en sturen daarmee nog meer de richting waarin de SURF-platforms opereren. Domping a la lettre.

Van ondersteunend naar voorschrijvend
SURF is een samenwerkingsorganisatie opgezet door de universiteiten waar later het HBO bij aansloot. Samen staan we sterk en kunnen we kennis delen. Zoals dat zo vaak gaat ontstaat er dan een bureau die gaandeweg de lead (over)neemt. Net zoiets als wanneer ondersteunende diensten de boventoon voeren in plaats van te ondersteunen worden ze ineens voorschrijvende organen. Volgens het schommelmodel zie je op een gegeven moment de contraslinger in beweging komen. Terug naar de oorsprong.

“Harde” samenwerking in hoger onderwijs
Eindelijk zie ik dat de instellingen het roer weer in handen nemen of andersom het bureau geeft de ruimte om tot daadwerkelijke samenwerking te komen. Raadpleging en onderzoek staan weer hoog in het vaandel. Dat is ook hard nodig met alle nieuwe ontwikkelingen die er weer op stapel staan als cloud, mobility, learning analytics, serieus gaming, kwaliteit van digitaal toetsen in de breedste zin van het woord. Hele mooie voorbeelden zijn de cloud taskforce, de opzet over de platforms heen van de DLWO, SURFacademy en op weg naar een landelijke toetsinfrastructuur. Zou het dan toch nog gaan lukken die echte “harde” samenwerking in het HO. Ik geloof daar zeker in, dompen maar!

Heino Logtenberg
http://onderwijsinnovatie.blogspot.com/

Dit bericht werd geplaatst in 2011. Bookmark de permalink .

2 reacties op Het wordt domptijd!

  1. Trendmatcher zegt:

    Leuk Heino dat je ondanks de griep tóch een bijdrage levert en beschrijft hoe een en ander op afstand was te volgen.
    En zoals ik gisteren al naar je twitterde, we misten jou ook!

  2. Pingback: Het wordt domptijd! | Onderwijsvernieuwing | Scoop.it

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s