Studentblogger doet verslag: Onderwijsdag no 1 maakt indruk

Erik Brouwer studentblogger

Erik Brouwer studentblogger

Erik Brouwer is PABO-student en blogt voor onderwijsactueel.nl. Hij bezoekt Dé Onderwijsdagen 2011 op dinsdag 8 november.

Tijdens het  kopje koffie kijk ik rond op dinsdagochtend en ben  onder de indruk van de inrichting van de Expozaal. Modern en strak dat een uitstraling heeft waarmee men wil zeggen: ICT in het onderwijs wordt gemoderniseerd en we blijven het in de toekomst doen.

Erik Duval keynoteOm 10:00 liepen we allemaal de Beatrixzaal in, waar Wim Liebrand, directeur van SURF, ons welkom heette. Daarna gaf hij het woord aan niemand minder dan Erik Duval, hoogleraar Computerwetenschappen aan de Katholieke Universiteit te Leuven. Keynote Duval zoomde in op iets heel interessants: Learning Analytics. Learning Analytics kan ondersteunend werken voor studenten bij hun studieprestaties en –voortgang. Dit kan ook docenten helpen.

Online monitoren studenten
Online activiteiten van studenten worden gemonitord:  hoe lang doet een student  over een studieonderdeel, hoe hij/zij er voor staat in vergelijking met anderen, hoeveel tijd hij/zij nog heeft voor een onderdeel, enz. De student kan dit zien via een digitaal dashboard. Op basis van die gegevens kunnen docenten en andere studenten jou suggesties doen zoals: wat je zou kunnen lezen, of wat je zou kunnen doen. Het programma onttrekt  de persoonlijke informatie aan sociale sites als Twitter en Facebook, waar allerlei informatie over de activiteiten van gebruikers te vinden is.
Kort samengevat: het online gedrag van  de student wordt gevolgd.

Voor- en nadelen
Het voordeel is dat de school beter kan zien hoe het met de student gaat. Waar de student moeite mee heeft, of waar het juist heel goed gaat. Nadeel is de privacy. Hoe ver kun je gaan met openheid? Het beste kun je gewoon open zijn, vindt Erik Duval. Dat is heel belangrijk, vergelijk het maar wanneer je bij de huisarts zit. Wel vindt hij dat privacy niet iets is wat zo maar aan de kant kan worden geschoven. Persoonlijk houd ik wel van mijn privacy, maar als het om belangrijke dingen gaat wil ik wel wat van die privacy opgeven.
Erik waarschuwde ons: Je moet voorzichtig zijn als mensen je suggesties doen via je digitale dashboard.  Net als je bijvoorbeeld bij Amazon een DVD koopt. Andere gebruikers geven je dan suggesties over wat je ook mooi zou kunnen vinden. Laat je daar niet teveel in meeslepen. Want op een gegeven moment ga je dan alleen nog maar luisteren naar wat anderen vinden, en sta je niet meer open voor andere suggesties of zelfs je eigen mening. Dit wordt Filter Bubble genoemd. Dat is ook de gelijknamige titel van het boek geschreven door Eli Pariser.

Na deze presentatie ging ik, na het drinken van een kopje koffie, naar de eerste sessie van de dag.

Mixen en Matchen van leermateriaal
Mijn eerste sessie was  een presentatie van Kennisnet. Kennisnet heeft het programma Educatieve Contentketen ontwikkeld, ECK 2.0, dat zeer handig en makkelijk is voor leerkrachten, om een goede en verantwoorde mix van leermaterialen te vinden. Want steeds vaker wordt leermateriaal digitaal aangeboden.

De docent kan in ECK 2.0 gevarieerd zoeken. Hij kan vanuit de methode zoeken, dus eerst het onderwerp zoeken waarin hij les wil geven, waarna hij de resultaten krijgt.
Hij kan zoeken vanuit de vakinhoud. Dat betekent dat hij eerst zoekt op onderwerp en daarna op een specificatie dat te maken heeft met het onderwerp. En dan selecteren voor welk niveau, MBO, HBO, enz. Ook op deze manier ben je er van verzekerd dat je de juiste resultaten krijgt.

Als beginnend PABO-docent zou ik het geweldig vinden als ik op internet een aangepaste en gevarieerde les bij elkaar kan zoeken

Kan de leerkracht ook gewoon zoeken via een zoekmachine als Google? Dat kan, maar dan krijgt de docent teveel resultaten. In het bovengenoemde programma zitten zoekresultaten die er neer zijn gezet door experts, die weten wat een docent allemaal nodig zou kunnen hebben.

Als beginnend PABO-student moet ik straks voor de klas ook met lesmaterialen komen. Ik kan wel lesmethodes zoeken op de school zelf, maar ik zou het geweldig vinden als ik op internet via dit programma een aangepaste en gevarieerde les bij elkaar kan zoeken.

De tien valkuilen van digitaal toetsen
Mijn tweede sessie is gericht op de valkuilen van digitaal toetsen. Bij digitaal toetsen van leerlingen, thuis achter de pc of op school, moet je goed letten op de volgende punten:

  1. De ingangstoets. Voor binnenkomende studenten, zonder dat ze er eerst oefeningen voor konden doen. Krijgen ze een onvoldoende, hebben ze meteen een slecht gevoel over. Krijg ze daarna maar weer enthousiast voor het volgen van de studie.  Beter is om eerst een zogeheten ingangstraject, waarbij de studenten oefeningen kunnen volgen, gevolgd door een afsluitende eindtoets.  Zo kan men zien op welke punten de student onvoldoende scoort. Dan kun je de student een vervolgtraject aanbieden.
  2. Uitgebreide oefentoetsen. Het is beter om korte opbouwende toetsen te geven van ong. 15 minuten. Leg het in een bepaalde volgorde en maak het steeds iets moeilijker. Zo kan de student de volgende toets pas volgen als de vorige voldoende is afgesloten.
  3. Onbeperkt aantal mogelijkheden bieden. Geef elke student 4 pogingen om een voldoende voor een toets te halen. Dat is beter. Als de student keer op keer de toets opnieuw moet doen, neemt de frustratie alleen maar toe en doet de student het daardoor steeds slechter. En omdat de student weet dat er maar 4 pogingen zijn, wordt hij extra gemotiveerd om flinker te studeren.
  4. Een zes is voldoende. Fout! Veruit te laag om aan te nemen dat de stof voldoende begrepen is. De student kan zorgvuldiger en beter studeren en werken als de lat hoger wordt gelegd. Bijvoorbeeld 80%.  Dit motiveert de studenten ook als ze achten en negens halen. En als de student 80% haalt, is hij nieuwsgierig genoeg om te willen weten waar de fouten zitten.
  5. De analyse van gemaakte toetsen. Kijk waar het goed ging en waar het fout ging. Op welke items wordt slecht gescoord en hoe komt dat?
  6. Vrijblijvendheid. Sommige studenten hebben moeite met oefeningen anderen juist weer niet. Bied voor alle studenten oefentrajecten aan, verdeeld in langzame, reguliere en snelle, waar de student zelf kan bepalen welke trajecten het wil volgen.
  7. Bonuspunten. Wordt aan studenten toegekend die zich extra inspannen voor hun vak. Niet doen want dit werkt fraude in de hand. Een student kan dan makkelijk thuis zijn toets even afstaan aan iemand die er wel veel verstand van heeft. Als je geen bonuspunten toekent, maak je de studenten zo, dat ze hun toetsen liever zelf maken om zo de eindtoets goed af te sluiten.
  8. Tijdslimiet op de toets. Hou geen tijdslimiet op oefentoetsen. De student heeft namelijk zelf de tijd in handen en kan de toets zelfs even pauzeren, waarbij de antwoorden gewoon bewaard blijven. Zo voorkom je frustratie en slordigheid. Voer alleen een tijdslimiet in op bijvoorbeeld een eindtoets.
  9. De communicatie. Zorg voor een goede communicatie tussen leerkracht en student. Zo weet de student waar hij aan toe is en kunnen eventuele punten waar de student moeite mee heeft worden besproken.
  10. Controle op omgang met het toetssysteem. Zorg aan het begin van elke cursus/toets voor voldoende begeleiding, zodat de studenten met de juiste kennis aan de slag kunnen. En houd daarbij knelpunten in de gaten. Dus wat de studenten nog niet begrijpen of waar het in een toets fout gaat.

Virtueel taaldorp
De sessie over het virtuele taaldorp is  zowel leerzaam als grappig. Het programma lijkt erg op Sims. Een virtueel taaldorp, ontwikkeld door de Digitale School, is een dorp met huizen en winkeltjes waar kinderen mondelinge taaloefeningen kunnen doen. Deze taaldorpen specialiseren zich in Engels en Frans. De kinderen zitten  achter de PC’s met een  koptelefoon. Ze kunnen dus met elkaar praten en het programma is zo ontwikkeld dat je alleen degene hoort met wie je praat. Er is dus geen overlast van andere gesprekken. Je gaat bijvoorbeeld naar een bakker. Dan klik je op een knop waaruit een opdracht komt: een brood bestellen. Je zegt dat in het Engels, afhankelijk in welk dorp je bent, en het gesprek gaat zo verder. Als je het dorp uitgaat bepaalt degene met wie je praatte hoe goed je was. Diegene kan een docent zijn maar ook een medeleerling.
Alle resultaten komen uiteindelijk in een groot overzicht waar de docent kan zien welke resultaten er per kind zijn bereikt en of die de taal voldoende beheerst.

Persoonlijk ben ik hier wel over te spreken. Het is de ideale manier om je taal te leren, aangezien dit ook in de werkelijkheid kan gebeuren.  Alleen moet je wel oppassen dat je er niet verslaafd aan raakt;-)

“Onderwijs steeds fragmentarischer”
Bas Haring keynoteDe middag werd afgesloten met een woord van Bas Haring, hoogleraar filosofie aan de universiteit in Leiden. Hij gaf zijn visie op ICT in het onderwijs en wat er in de toekomst zou moeten veranderen.Bas ziet dat het onderwijs  steeds fragmentarischer wordt. Je hoort als student verschillende verhalen van anderen over bepaalde vakken en het zou wel mooi zijn als je al die verhalen voor jezelf zou kunnen verwoorden in een nieuw verhaal.
Ook vond hij het mooi als ICT steeds vaker zou worden gebruikt bij onderzoeken. Want bijna alles wat je wilt weten, kun je in de vorm van  data terugvinden op internet. De data zijn er dus al, maak er dan gebruik van.

Wel is hij bang dat door de toename van contacten in de wereld, de rijkdom aan ideeën wereldwijd zal afnemen. Een beetje lastig om uit te leggen, maar ik hoop dat jullie ook zo begrijpen wat hij bedoelt.

Voor mij was het een leerzame dag. Zeker leuk om Dé Onderwijsdagen zelf te beleven. Nu begrijp ik pas hoe breed ICT in het onderwijs wel is. Er is een wereld voor me open gegaan.

Erik Brouwer
www.onderwijsactueel.nl

Dit bericht werd geplaatst in 2011. Bookmark de permalink .

3 reacties op Studentblogger doet verslag: Onderwijsdag no 1 maakt indruk

  1. Pingback: Bezoekje aan de Onderwijsdagen. «

  2. Pingback: De Onderwijsdagen: De tien valkuilen van digitaal toetsen «

  3. Pingback: Onderwijsdagen 2011 | Mobiliteit&OpenOnderwijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s