PABO-student blogt over zijn middag op Onderwijsdag no 2

Arjan Olsder studentblogger

Arjan Olsder studentblogger

Arjan Olsder is PABO-student en blogt voor onderwijsactueel.nl. Hij bezoekt Dé Onderwijsdagen 2011 op woensdag 9 november.

Dat Dé Onderwijsdagen ook het nodige vermaak bieden bewijst de keynote van Hans Aarsman. Zijn keynote is een try-out voor zijn nieuwe theaterprogramma en leert ons op een andere manier te kijken naar fotografie. Na twee de twee interessante sessies in de ochtend een lekkere start van de middag…

Singapore Next: 21st century Skills op de basisschool
De presentatie start met een enthousiaste introductie van Jan Buisink. Jan is projectleider van Singapore next en legt uit hoe interessant het is om vanuit het buitenland naar het Nederlandse schoolsysteem te kijken. Zeker vanuit een land als Singapore waar een zeer rigide schoolsysteem word gehanteerd waarbij klassen met 40 leerlingen geen uitzondering zijn. In Singapore zagen ze al eerder in dat er meer is dan leren rekenen en taal.

Jan benadrukt dat de rol van kinderen in het onderwijs verandert. De basisschool van nu bevat alleen maar kinderen van de eenentwintigste eeuw. Kinderen die je op een  andere manier kan motiveren. Kinderen die je zelf kan laten zoeken naar kennis en resultaten die je niet altijd vooraf moet definiëren. Hij pleit dan ook voor een verandering in het organisatiemodel. Van het Anglosaksische model naar het Rijnlands model. Oké, hier haak ik als student toch even af…

Een leraar moet niet bang zijn om gebaande paden los te laten

Enkele minuten later zitten we weer volop in de digitalisering van het onderwijs. Jan beschrijft hoe digitalisering ons inzicht kan geven in de voortgang die een leerling maakt, en kan helpen bij het aanbieden van instructies en taken op het niveau dat bij de leerling past. Daarnaast moet er ook meer geïnvesteerd worden in het niveau van de leraar en
moet hij niet bang zijn om gebaande paden los te laten en om andere scholen te vinden die ook deze stappen willen zetten om zo steun bij elkaar te vinden. Inspirerende woorden.

Onderwijs dat leerlingen beloont
De laatste echte sessie van vandaag gaat over de Khan Academy. Een prachtig voorbeeld van hoe leerlingen onderwijs op maat kunnen krijgen en hoe ze daarvoor beloond kunnen worden. Khan Academy verandert leren in een spelletje. Zoiets als Squla.nl, maar dan meer voor in de klas zelf.

Khan AcademyDe leraar die ook weleens een computerspelletje speelt zal zich dan ook meteen thuisvoelen wanneer hij of zij met Khan aan de slag gaat. De leerlingen spelen immers om energiepunten en achievements te behalen. Om dit te behalen moeten ze tien sommen op een bepaald niveau oplossen, achter elkaar. Is er één fout, dan begint de telling opnieuw. Via een knop kunnen kinderen hints vragen en via een link kunnen ze een begeleidende video bekijken.

Khan Academy houdt ook alle prestaties van de leerlingen bij. Als leraar heb je volledig inzicht in hoe goed of slecht leerlingen presteren. Zelfs kinderen die in bepaalde sommen vastlopen worden nauwkeurig in beeld gebracht zodat je deze bijvoorbeeld aan een sterkere leerling kan koppelen. Geniaal.

Één groot nadeel aan Kahn Academy is dat het hele systeem in het Engels is. Toch heeft een pilot bij een groep 7 in Nederland bewezen dat kinderen met behulp van diensten als Google Translate hun weg weten te vinden. Niet vreemd natuurlijk omdat de meeste spellen die ze spelen ook gewoon Engels zijn. Voor iedereen voor wie de Engelse taal toch een struikelblok is, is er ook goed nieuws. Er wordt hard gewerkt aan een Nederlandse vertaling van de Kahn Academy. Deze zal naar verwachting in februari van 2012 opgeleverd worden. Ik ben enthousiast!

Keynote van Russel Prue
Russel Prue keynoteDe laatste keynote is voor Russel Prue. Een Brit die niet alleen van alles over het onderwijs weet, maar ook enorm veel van gadgets. Een man die duidelijk andere opvattingen heeft over hoe je een digibord in moet zetten en wat je mag verwachten van de telefoontjes en andere gadgets die leerlingen meebrengen. Moeten die telefoons wel uit, of zijn ze een belangrijk onderdeel van het educatieve landschap? Hoewel ik flink heb gelachen, was er
ruim voldoende stof tot nadenken.

Puntje van de ijsberg
Het zit erop. De Onderwijsdagen 2011 zijn afgelopen en hoewel ik er maar één dag van mee heb mogen maken, kan ik oprecht zeggen dat ik  voor mijn gevoel een enorm inzicht heb gekregen voor wat betreft de inzet en vraagstukken rondom ICT in het onderwijs. Tegelijk besef ik me maar al te goed dat ik vandaag slechts het puntje van de ijsberg heb gezien. De sessies die ik heb gezien en de gesprekken die ik vandaag
heb gevoerd hebben mij nieuwe inzichten gegeven. Ik voel me geïnspireerd!

Arjan Olsder
www.onderwijsactueel.nl

Dit bericht werd geplaatst in 2011. Bookmark de permalink .

Een reactie op PABO-student blogt over zijn middag op Onderwijsdag no 2

  1. Pingback: PABO-student blogt over zijn middag op Onderwijsdag no 2 | Onderwijsvernieuwing | Scoop.it

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s