Opkomende technologieën en hun waarde voor het onderwijs

Edublogger Wilfred Rubens doet live verslag vanaf Dé Onderwijsdagen 2011 over de sessie rond opkomende technologieën.

Stephanie OttenheijmDe sessie ‘Technologies to watch’ was een grote verrassing voor mij. Stephanie Ottenheijm van Kennisnet ging namelijk in op een publicatie waar ik zelf aan mee heb geschreven! Wat zijn nu de belangrijkste technologische ontwikkelingen die relevant zijn voor het (beroeps)onderwijs?

Stephanie schetste eerst maatschappelijke ontwikkelingen zoals de opkomst van de post-industriële netwerksamenleving, de behoefte aan steeds meer maatwerk en andere organisatie- en verdienmodellen (denk aan iTunes). Een laatste ontwikkeling is de technologisering van het leven.

Volgens Ottenheijm heeft het onderwijs ook te maken met uitdagingen zoals het verbeteren van de kwaliteit (met minder middelen), het organiseerbaar houden of het optimaliseren van samenwerking. Kan ICT bijdragen aan de oplossing van deze uitdagingen? Daarbij moet je in eerste plaats rekening houden met de hypecycle van ICT, waaruit blijkt dat technologie pas op termijn productief wordt. Als door gebruik van technologie nieuwe inzichten ontstaan.

Zes technologieën zijn daarvoor nader verkend:

  1. Cloud computing. Een veelbelovende ontwikkeling omdat eindgebruikers alleen over internettechnologie hoeven te beschikken om ICT-diensten te gebruiken. Die ontwikkeling brengt echter ook vragen met zich mee rond koppeling van systemen, versiebeheer van applicaties en eigenaarschap van data. De kostprijs van cloud computing is echter lager dan als je de betreffende diensten zelf beheert.
  2. Sociale media. We zijn aangekomen in de fase dat we ontdekken wat werkt of niet, en onder welke voorwaarden. Bijvoorbeeld afspraken maken met lerenden hoe en wanneer jij als docent reageert op blogposts. Opvallend was dat redelijk wat van de aanwezigen blogs gebruikten, en van mening waren dat zij snellere feedback konden geven en veel adequater zicht hebben op leerprocessen.
  3. Verrijkte content. Daarmee wordt gedoeld op een bundeling van technologieën zoals online video, en de tablet. Daarmee kun je je leermateriaal verrijken.
  4. Augmented reality. De versmelting van de fysieke en virtuele wereld.
  5. Het semantische web. Je zoekt bijvoorbeeld binnen een bepaalde context. De zoekmachine kent jouw profiel en weet bijvoorbeeld dat jij geïnteresseerd bent in een programmeertaal en niet in een voetbalclub als je naar ‘Ajax’ zoekt.
  6. Learning analytics. Stephanie is hier niet verder op ingegaan.

De publicatie is online te vinden bij Kennisnet.

Wilfred Rubens
www.wilfredrubens.com

Over wrubens

Wilfred Rubens houdt zich sinds eind 1995 bezig met ICT en leren. Hij heeft gewerkt binnen het middelbaar beroepsonderwijs, bedrijfsleven, de zorgsector en hoger onderwijs. Op dit moment is hij als projectleider OpenU en e-learning adviseur werkzaam bij het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit. Wilfred is redactielid van e-learning.nl en jurylid van de Nederlandse e-learning award. Hij onderhoudt een weblog over technology enhanced learning (http://www.wilfredrubens.com). Wilfred Rubens treedt regelmatig op als dagvoorzitter, spreker, workshopbegeleider en gastdocent over e-learning. Hij heeft een groot aantal publicaties over e-learning op zijn naam staan. Hij is lid van de adviesraad van het nationale e-learningcongres en van de advisoryboard van de Online Educa in Berlijn. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com
Dit bericht werd geplaatst in 2011, Wilfred Rubens en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Opkomende technologieën en hun waarde voor het onderwijs

  1. Pingback: Sociale media en portfolio’s « Riaan Lous

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s