Onderwijsdag no 2: ochtendimpressie van PABO-student

Arjan Olsder is PABO-student en blogt voor onderwijsactueel.nl. Hij bezoekt Dé Onderwijsdagen 2011 op woensdag 9 november.

Arjan Olsder studentblogger

Arjan Olsder studentblogger

Daar sta je dan. Je bent eerstejaars PABO-student, en je bent op dé beurs over ICT in onderwijsland. De beurs waar veel leraren die je in de eerste maanden hebt leren kennen ook aan hadden willen deelnemen: Dé Onderwijsdagen 2011. Waarom ik hier sta als student? In al mijn jaren in de schoolbanken is ICT een ondergeschoven kindje geweest en gebleven. Ook op de PABO waar ik zit, slaan ze de plank tot nu toe flink mis.

En dat voor leraren die de nieuwe generatie op moeten voeden. Mijn aanwezigheid hier is om te proeven hoe de echte pro’s ICT inzetten en om deze kennis met mijn medeleerlingen te delen.

Genoeg over mijn motivatie om deel te nemen. Het is immers 10:00, dus tijd voor de keynote van Hans Aarsman… die er om persoonlijke omstandigheden nog niet is. Gelukkig vangt Toine Maes, directeur van Kennisnet, het gat een beetje op en laat hij daarmee voldoende ruimte voor mij om even over de expositie te lopen en daar nieuwe bedrijven te leren kennen.

E-tools van morgen
Om 11:00 schuif ik aan bij de sessie “E-Tools die morgen ingezet kunnen worden” van Erwin Klaasse. Een digitale meester in hart en nieren die overal waar mogelijk webtools lijkt in te zetten. Het begint al met de presentatie zelf, gemaakt via SlideRocket. Erwin is één van de auteurs van BoekTweePuntNul, waar ik afgelopen maand nog een boekrecensie over heb mogen schrijven. Zijn presentatie ligt aardig in lijn met de inhoud van BoekTweePuntNul. We krijgen een ruime selectie van webtools met toepassingsvoorbeelden en zelfs filmpjes met feedback van zijn leerlingen te zien.

Veel tabletcomputers
tabletcomputerOpvallend aan de bezoekers van deze sessie was het grote aantal tabletcomputers dat op tafel lag. Allemaal iPads (op één na). Aan het einde van zijn presentatie mochten we met laptops aan de slag om één van de diensten uit te proberen. Koppig als ik (en vele met mij) was, bezocht ik de dienst met mijn iPad. Het leek erop dat de hele zaal zich tegelijk realiseerde dat de betreffende dienst ook een app had.

Gevaar beschikbaarheid webtools
In de nabespreking van de sessie werd nog eens benadrukt dat diensten, ook als ze hetzelfde doel lijken te hebben, in de praktijk toch op andere manieren door leerlingen gewaardeerd kunnen worden. De ene chat kan wel leuk zijn en de andere niet. Iets dat belangrijk is voor de motivatie. Het grootste gevaar schuilt echter in de beschikbaarheid van de webtools. Wat te doen als deze offline zijn!? Kinderen lopen dan vast. De vraag in hoeverre content altijd geschikt is voor kinderoogjes, zeker wanneer een webadres verkeerd wordt ingetikt, blijft natuurlijk een lastig onderwerp. Gelukkig begreep iedereen in de zaal dat die vraag niet teveel aandacht moest krijgen.

Online modules ICT-docentprofessionalisering
In de tweede sessieronde werd ik wederom met een uitvaller geconfronteerd. Erg jammer, want ik had graag meer gehoord over de inzet van sociale media in de klas. In plaats daarvan kwam ik terecht bij de sessie “Online modules voor ICT-docentprofessionalisering”. Ongetwijfeld omdat ik juist zoveel docenten tegenkom (ook op de PABO) die qua ICT de plank zo enorm mis slaan. Om met de woorden van één van mijn docenten te spreken: “Ik ben al blij dat ik weet hoe ik op het digibord moet schrijven”.

Webtools die docenten tijd besparen
Hoewel deze sessie voornamelijk op docentprofessionaliseerders gericht was (en door vaktermen soms wat vermoeiend) stond daar ene Kenneth Rijsdijk van de UvA. Hij vertelde over zijn ervaring als docent. Hoe hij, door zich te verdiepen in de beschikbare webtools, er achter kwam dat de beschikbaarheid en correcte inzet van tools, je als docent veel tijd kan besparen en deze in de kwaliteit van het onderwijs in kan zetten. Eén van de mooiste (en zeer herkenbare) voorbeelden is het gebrek van interesse bij studenten om de boeken open te slaan voordat de uiteindelijke toets in beeld komt. Door huiswerk opdrachten via Blackboard te verstrekken konden studenten die netjes hun huiswerk deden met studiepunten worden beloond. Een mooie motivatie dus!

Inmiddels zie ik hier allemaal lekkere broodjes voorbij komen en mijn volgende sessie begint al over een half uur. Tijd om verder te gaan….

Lees mijn middagimpressie in mijn volgende blog….

Arjan Olsder
www.onderwijsactueel.nl

Dit bericht werd geplaatst in 2011. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

