Leren van de toekomst

Edublogger Wilfred Rubens luistert aandachtigEdublogger Wilfred Rubens doet live verslag vanaf Dé Onderwijsdagen 2011 over een experiment met ICT-leermiddelen.

Kun je met behulp van ICT onderwijs flexibeler maken en de kwaliteit verbeteren? Deze vraag stond centraal in een sessie over Leren van de toekomst.

Het Ichtus-college uit Kampen wil meer flexibel onderwijs uitvoeren, waarbij blended learning en talentontwikkeling centraal staan. Aan de hand van Vier in Balans werkt men aan de invoering van ICT in het onderwijs (een elektronische leeromgeving en laptop nemen hier een belangrijke plaats in). Uit een analyse bleek dat er vooral nog aandachtspunten zijn op het gebied van leermaterialen en professionalisering van docenten. Daarom is men gestart met een experiment waarin dertig ICT-leermiddelen in drie weken tijd door een kleine groep docenten met vmbo-leerlingen zijn toegepast. Tijdens deze sessie is ingegaan op de organisatie van dit project, en zijn ook video’s getoond van voorbeelden (denk aan het laten maken van presentaties over een cliffhanger via Glogster).

Guus Wijngaards, e-learning lector bij Hogeschool InHolland, en zijn mensen hebben onderzoek naar dit experiment gedaan.

Het onderzoek richt zich op de perceptie van diverse betrokkenen. De uitkomsten worden nu verwerkt. Toch lichtte Wijngaards een tipje van de sluier op.

  • De ervaringen zijn positief, al zijn docenten over het algemeen wat sceptischer dan het projectmanagement en de directie.
  • Leerlingen zijn ook positief, en vinden de gebruikte technologieën sleurdoorbrekend en motiverend. Leerlingen vonden het ook leerzaam, maar wel soms moeilijk.
  • De ambitie om maatwerk te leveren kwam onvoldoende uit de verf. Eén van de redenen is dat docenten aan het begin van het schooljaar nog weinig zicht hebben op de leerlingen.
  • Leerlingen vinden wel dat zij meer tijd kwijt zijn aan leeractiviteiten met ICT.
  • Gemaakte producten door leerlingen bieden goede stof voor gesprekken binnen de organisatie.
  • Docenten vonden dat zij weinig tijd hadden voor de uitvoering van de projecten.
  • De organisatie van het onderwijs in lesuren van drie kwartier werkt belemmerend voor de uitvoering van dergelijke projecten.

Een interessant experiment waarbij opvalt dat één van de doelen, flexibilisering van het onderwijs, niet gehaald lijkt te zijn. Ook viel op dat verbreding binnen de organisatie nog moet plaats vinden. Tenslotte is perceptieonderzoek natuurlijk een beperkte methodiek als het gaat om het evalueren van experimenten (Guus erkende dat ook; aanvullend onderzoek vindt plaats).

Meer informatie over het project is te vinden via http://www.hetlerenvandetoekomst.nl/

Wilfred Rubens
www.wilfredrubens.com

Over wrubens

Wilfred Rubens houdt zich sinds eind 1995 bezig met ICT en leren. Hij heeft gewerkt binnen het middelbaar beroepsonderwijs, bedrijfsleven, de zorgsector en hoger onderwijs. Op dit moment is hij als projectleider OpenU en e-learning adviseur werkzaam bij het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit. Wilfred is redactielid van e-learning.nl en jurylid van de Nederlandse e-learning award. Hij onderhoudt een weblog over technology enhanced learning (http://www.wilfredrubens.com). Wilfred Rubens treedt regelmatig op als dagvoorzitter, spreker, workshopbegeleider en gastdocent over e-learning. Hij heeft een groot aantal publicaties over e-learning op zijn naam staan. Hij is lid van de adviesraad van het nationale e-learningcongres en van de advisoryboard van de Online Educa in Berlijn. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com
Dit bericht werd geplaatst in 2011, Wilfred Rubens en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s