Weblecturing in het MBO

Edublogger Pierre Gorissen doet live verslag vanaf Dé Onderwijsdagen 2011 over de sessie “Weblecturing in het MBO”.

Spreker : JaapJan Vroom
Instelling : Deltion College en Mediamission

Weblecturing in het MBO JaapJan Vroom ging tijdens deze sessie in op het gebruik van weblectures in het MBO. Na een korte introductie van het concept webectures ging JaapJan in op de specifieke punten voor het MBO. Hij is groot voorstander van het opknippen van opnames omdat het terug kijken van een saai college immers nóg saaier is dan het origineel. Interactiviteit moet je inbouwen in de rest van je leerarrangement.
MBO leraren hebben te maken met een hoge werkdruk en zijn vaak weinig ICT bewust. Deltion regelt daarom alles voor de docent. De docent is alleen verantwoordelijk voor de inhoud.

Toepassingsmogelijkheden en scenario’s
Jaapjan ziet 4 toepassingsmogelijkheden voor het MBO:
1. Live lessen volgen
2. Hergebruik, opnemen en aanbieden
3. Opknippen, snippets
4. Studenten maken opnames.

Een Kennisnet rapport geeft aan dat toepassingsmogelijkheid 2) niet gaat werken voor de MBO. Dat doen ze dus niet.

Dan blijven er, aldus JaapJan, 7 MBO-scenario’s over:
1. Uitleg van een (basis)begrip.
2. Demonstratie van praktische zaken.
3. Compacte les opnemen (in een studio)
4. Uitleg (moeilijke) opgaven.
5. Maak snippets op basis van bestaande opnames.
6. Showcase; bijvoorbeeld vastleggen van (eind-)presentatie studenten
7. Live volgen van lessen (maar hoe doe je dat met de 850-uren norm?)

JaapJan is van mening dat de service bij 1 dienst/groep moet liggen, zij hebben een dienst van 7 personen. Daarnaast maken ze gebruik van de leerbedrijven die ze intern hebben. Die ondersteunen nu ook al bij ICT problemen. Ze willen die studenten hier ook voor inschakelen omdat het anders niet lukt.

Jammer is dat JaapJan op dit moment nog vooral lijkt te praten vanuit theorie van anderen en nog nauwelijks uit ervaring binnen de eigen organisatie. Daarnaast neemt hij erg het standpunt in van de centrale ondersteuner die het beter weet dan de docenten die hij ondersteunt.
Aan enthousiasme ontbreekt het hem niet, maar ik hoor hem graag volgend jaar als ze hier een jaar mee bezig zijn geweest.

Pierre Gorissen
http://ictoblog.nl

Over Pierre Gorissen

Active Geek, Trendwatcher, Blogger, PhD. Ik hou me bezig met ICT in het Onderwijs en Inline Onderwijs. Ik werk bij Fontys Hogescholen (maar schrijf 100% op persoonlijke titel!!).
Dit bericht werd geplaatst in 2011, Pierre Gorissen en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Weblecturing in het MBO

  1. Pierre, dank voor jouw verslag. Klopt, nog veel theorie, weinig praktijk. Da’s logisch als het concept nog niet gebruikt wordt en je net gestart bent. Graag kom ik volgend jaar de resultaten bespreken!

    Ennuh, ik weet het niet beter dan de leraar. Als oud-leraar weet ik hoe hectisch de baan is en hoe weinig tijd je hebt van innovaties op de hoogte te blijven. Om dan iets nieuws te omarmen moet je wel eerst weten dat het bestaat…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s