Drie volksfilosofische reflecties op onderwijs en ICT

Bas Haring keynote Dé Onderwijsdagen 2011Edublogger Wilfred Rubens doet live verslag vanaf Dé Onderwijsdagen 2011 over de keynote van Bas Haring.

Bas Haring, volksfilosoof, mocht de eerste dag van Dé Onderwijsdagen met een humorvolle keynote afsluiten. Hij beloofde al ballonnetjes loslatend te reflecteren op onderwijs en ICT.


Zijn keynote bestond vooral uit anekdotes. Leuk om bij te wonen, lastig om via een blog te verslaan….

In 1999 wilde Haring bijvoorbeeld zijn onderwijs op de kop te zetten door met webcams studenten thuis te bekijken tijdens het leren. Was geen succes. Hij merkt ook dat studenten informatie kunnen vinden, die hij normaliter via colleges deelt.

Hij heeft drie reflecties op onderwijs en ICT.

  1. Een positieve reflectie. Via losse fragmenten op internet kun je wel degelijk leren. Normaliter moet je door hele boeken heen worstelen tot je tot de essentie van het boek komt. Fragmentarisch, grillig, leren heeft de toekomst en zal gefaciliteerd worden door ICT. Fragmenten worden samengesteld tot treintjes van informatie die wij met taal delen. Wij hoeven geen structuur aan brengen in de informatie. ICT zal die structuur aan gaan brengen in de brokjes informatie. Je hoeft bijvoorbeeld documenten op je computer te ordenen. Dat doet de computer voor je, mits je geen Windows computer gebruikt. Aldus Haring.
  2. Een negatief-kritische reflectie. Delen van informatie is feitelijk spieken. Bijzondere ideeëngeneratie, de rijkheid aan ideeën, zal daardoor verminderen. In de natuur verdwijnen specifieke soorten bijvoorbeeld doordat afgezonderde eilanden verdwijnen en er meer contact is tussen afzonderlijke gebieden. Bijzondere ideeën ontstaan volgens Haring juist vaak in eenzaamheid.
  3. Een hoopvolle reflectie. Jonge mensen kunnen binnen het onderwijs steeds beter onderzoek uitvoeren, dankzij ICT. Als voorbeeld noemt hij het profielwerkstuk. Experimenten op middelbare scholen zijn vaak moeilijk te organiseren. Computers zijn volledig beheersbare omgevingen, waarin prima kunt experimenteren. Bijvoorbeeld door te programmeren. Die programma’s zijn dan van jou. Helaas worden computers vaak zo niet gezien. Van programmeren kun je echter veel leren. Bijvoorbeeld in combinatie met 3D printers. Je kunt dankzij internet ook over veel data beschikken die je binnen het onderwijs voor onderzoeksdoeleinden gebruiken. Bijvoorbeeld: foto’s van kinderen en de kerstman zoeken om te analyseren of kinderen wel van de kerstman houden.

Haring eindigde met een column, die hij ooit heeft geschreven. De boodschap van die column: moet je eens kijken wat je uit mensen kunt halen met behulp van onderwijs.

Met name met het tweede punt ben ik het volstrekt niet eens. Creatieve ideeën ontstaan wat mij betreft door informatie dankzij ICT met elkaar te verbinden.

Bekijk de keynote van Bas Haring op YouTube.

Wilfred Rubens
www.wilfredrubens.com

Over wrubens

Wilfred Rubens houdt zich sinds eind 1995 bezig met ICT en leren. Hij heeft gewerkt binnen het middelbaar beroepsonderwijs, bedrijfsleven, de zorgsector en hoger onderwijs. Op dit moment is hij als projectleider OpenU en e-learning adviseur werkzaam bij het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit. Wilfred is redactielid van e-learning.nl en jurylid van de Nederlandse e-learning award. Hij onderhoudt een weblog over technology enhanced learning (http://www.wilfredrubens.com). Wilfred Rubens treedt regelmatig op als dagvoorzitter, spreker, workshopbegeleider en gastdocent over e-learning. Hij heeft een groot aantal publicaties over e-learning op zijn naam staan. Hij is lid van de adviesraad van het nationale e-learningcongres en van de advisoryboard van de Online Educa in Berlijn. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com
Dit bericht werd geplaatst in 2011, Wilfred Rubens en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Drie volksfilosofische reflecties op onderwijs en ICT

  1. Dag Wilfried,
    Goed verslag! Een vlotte lezing van Bas Haring met leuke voorbeelden. Ik was het, net als jij, ook niet eens met de stelling van Bas Haring dat meer (wereldwijd) contact leidt tot afname van ideeënrijkdom. Alle nieuwe ontwikkelingen zijn weer een bron voor het ontstaan van nieuwe ideeën en ook kunnen ideeën ontstaan om het ‘oude’ aan het ‘nieuwe’ te koppelen, kortom, er komen juist meer bronnen voor ideeën bij dan dat er af gaan, naar mijn idee😉
    Anneke van Waarden-Koets
    Zeeuws Archief | Educatie & Exposities
    @ZeeuwsArchiefED
    @WatVanWaardenIs

  2. Timon Ramaker zegt:

    Ik ben niet aanwezig geweest bij presentatie, snap bovenstaande kritiek op de negatief-kritische reflectie van bas Haring wel, maar toch… om echt creatief te zijn heb je naast communicatie (al dan niet bemiddeld door ICT) afzondering en stilte nodig. Met echt creatief doel ik op waarden als duurzaam, inspirerend, etc. Anders wordt het toch snel cut&past, meer van het zelfde, binnen bekende patronen, incrowd…

  3. Pingback: Herbeleef Dé Onderwijsdagen » E-Zine

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s