Learning analytics: leren met open ogen?

Edublogger Wilfred Rubens doet live verslag vanaf Dé Onderwijsdagen 2011 over de keynote van Erik Duval.

Erik Duval keynote Dé Onderwijsdagen 2011Ik had een tijd geleden het genoegen gehad om prof. dr. Erik Duval te mogen interviewen over het thema waaraan zijn keynote van de eerste dag van Dé Onderwijsdagen 2011 gewijd was: learning analytics. Hoe kun je digitale sporen gebruiken om leren te verbeteren? Over learning with open eyes.


Erik Duval hield en houdt zich bezig met open standaarden, open content, open leren en learning analytics. Open standaarden zijn volgens hem niet meer spannend, gelukkig. Via Ariadne houdt hij zich bezig met open content.

Studenten laten bloggen
Terwijl open leren volgens hem gericht moet zijn om binnen- en buitenschools leren met elkaar te verbinden. Dat doet hij o.a. door studenten te laten bloggen. Bijvoorbeeld over de evaluatie van een ICT-product. De CEO van de producent heeft vervolgens commentaar geleverd op de evaluaties. Feedback van de echte wereld geeft een andere dynamiek, dan feedback van docenten. Leren wordt daardoor authentieker.

Vinger aan de pols houden
Duval gebruikt ook een hashtag voor zijn cursussen. Daarmee kan hij de vinger aan de pols van zijn cursus houden. Ook genereert het publiciteit. Verder organiseert Duval een Mooc, een grootschalige vrij toegankelijke cursus waar 2500 studenten aan deelnemen. Hij gaat bijvoorbeeld een Mooc over learning analytics starten. Het wordt daarbij wel heel complex om alle bijdragen en conversaties via de diverse sociale media te volgen. Hoe kun je dat hanteerbaar maken? Daar spelen volgens hem learning analytics een belangrijke rol; het vierde thema waarmee hij zich bezig houdt.

Programma voor hardlopen
Duval trekt daarbij een parallel met programma’s die je ook bij hardlopen ondersteunen om je prestaties verbeteren. Je kunt er bijvoorbeeld ook trainingprogramma’s mee ontwikkelen, gebaseerd op jouw hardloophistorie. Of die jou koppelen aan andere hardlopers in jouw buurt.

Duval en zijn team vroegen zich vervolgens af of je dergelijke programma’s ook voor leren kunt in zetten. Er zijn bijvoorbeeld ook programma’s die je ICT-gedrag tracken en die jou een spiegel bieden van jouw ICT-gedrag. Op basis van dat gedrag kun je ook doelen stellen (minder mailen), en herinneringen/ waarschuwingen krijgen.

Deze ontwikkeling maakt deel uit van een bredere ontwikkeling die Quantified Self heeft: je hele leven tracken (bijvoorbeeld je eetgedrag), zodat je op basis daarvan plannen voor verbetering kunt maken.

Studenten ontwikkelen tools
Learning analytics-initiatieven bieden bijvoorbeeld dashboards die jou in één oogopslag laten zien hoe je er voor staat. Een voorbeeld is Streamy dat studenten van Duval hebben ontwikkeld. Zij maken daarbij ook gebruik van widget-technologie. De gebruikte tools worden door de vakgroep van Duval ook geëvalueerd. En tot dusver blijkt dat docenten en studenten meer grip krijgen op het leerproces, doordat je er veel meer zicht op hebt (de open ogen). Een ander initiatief is het gebruik van recommendersystemen waarbij het oordeel van een bepaalde groep zwaarder weegt dan het oordeel van de andere groep.

Net als in het interview met mij, benadrukte Erik Duval ook nu het belang van het learning analytics voor het onderbouwen van didactische aanpakken. Er zijn ook wetenschappelijke initiatieven die onderzoek op dit gebied valoriseren.

Enkele waarschuwingen
Tenslotte ventileerde de eerste keynote spreker ook enkele waarschuwingen. Zoals de filter bubble, of de vraag wat je eigenlijk gaat meten. Tools als Runkeeper kunnen bijvoorbeeld ook wat dwangmatigs hebben. Voor leren geldt: wat zijn zinvolle metrieken voor betere aanpakken van leren? Uiteraard (?) is er angst voor Big Brother fenomenen. Maar heb je wel recht op 100% privacy, vraagt Duval zich af. Je moet in elk geval open zijn in wat je doet. Ook daar kan technologie bij helpen. Zijn conclusie: heb niet te veel schrik om met learning analytics te experimenteren. We kunnen best risico nemen om het onderwijs proberen te bereiken. Want het onderwijs is helemaal niet zo effectief.

Helaas was er geen ruimte voor vragen. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of Kafka’ proces geen groter angstbeeld is voor learning analytics dan Orwell’s grote broer. Daar is in de keynote geen aandacht aan besteed.

Bekijk de keynote van Erik Duval op YouTube.
Bekijk de keynote van Erik Duval op Slideshare.

Wilfred Rubens
www.wilfredrubens.com

Over wrubens

Wilfred Rubens houdt zich sinds eind 1995 bezig met ICT en leren. Hij heeft gewerkt binnen het middelbaar beroepsonderwijs, bedrijfsleven, de zorgsector en hoger onderwijs. Op dit moment is hij als projectleider OpenU en e-learning adviseur werkzaam bij het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit. Wilfred is redactielid van e-learning.nl en jurylid van de Nederlandse e-learning award. Hij onderhoudt een weblog over technology enhanced learning (http://www.wilfredrubens.com). Wilfred Rubens treedt regelmatig op als dagvoorzitter, spreker, workshopbegeleider en gastdocent over e-learning. Hij heeft een groot aantal publicaties over e-learning op zijn naam staan. Hij is lid van de adviesraad van het nationale e-learningcongres en van de advisoryboard van de Online Educa in Berlijn. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com
Dit bericht werd geplaatst in 2011, Wilfred Rubens en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Learning analytics: leren met open ogen?

  1. erikduval zegt:

    ERG bedankt – jouw samenvatting lijkt me veel interessanter dan mijn praatje😉

    Over Kafka: kan je dat iets meer toelichten? Ben niet helemaal zeker wat je bedoelt…

  2. wrubens zegt:

    @erikduval: Graag gedaan. Met bloggen verdwijnt wel jouw plezierige presentatiestijl.
    Ik heb het al mondeling toegelicht. Maar ook dus hier.
    Mijn collega Peter Sloep wijst op het risico dat dynamische informatie gefragmenteerd is, waardoor deze informatie in een bepaalde context verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Hetgeen de hoofdpersoon in Der Prozess van Kafka overkomt.

  3. Pingback: Society 3.0 en de impact op het onderwijs » E-Zine

  4. Pingback: Herbeleef Dé Onderwijsdagen » E-Zine

  5. Pingback: Learning Analytics - Erik Duval - Onderwijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s