Terugblikkend vanuit de toekomst

In de aanloop naar Dé Onderwijsdagen 2011 publiceren we een aantal gastblogs van Edubloggers. Vandaag een bijdrage van Willem Karssenberg.

Willem Karssenberg

Willem Karssenberg

Het is 2016. Samen met JaapJan Vroom van het Deltion College blik ik terug op de invoering van Weblecturing in het onderwijs en het vrijgeven van de opgenomen lessen voor iedereen ter wereld. JaapJan gaf op Dé Onderwijsdagen van 2011 een presentatie over weblecturing in het MBO.
Nu vertelt JaapJan wat de effecten daarvan zijn geweest sinds de invoering medio 2011.

Terugblik
JaapJan Vroom: “Ik kan mij herinneren dat wij vreselijk werden uitgelachen: Weblecturing is toch alleen voor Universiteiten en HBO? Onze studenten zouden er niets aan hebben, onze leraren zouden er niet klaar voor zijn. Het heeft veel stof doen opwaaien, maar nu in 2016 kunnen we stellen dat we veel bereikt hebben!

JaapJan Vroom

JaapJan Vroom, adviseur ICT&Leren Deltion College

Om even weer wat feiten op te halen
Door het gratis ter beschikking stellen van onze digitale leermiddelen hebben we ons deafgelopen vijf jaren enorm geprofileerd. We staan met steeds meer opleidingen in de top3 van de MBO-keuzegids en staan bekend als een topcollege in het begeleiden en examineren met gratis te verkrijgen materialen en lessen van prachtige kwaliteit.

De eigenlijke reden dat we in 2011 gestart zijn met het gratis ter beschikking stellen van materialen had een ideeële reden: materiaal dat met onderwijsgeld, met belastinggeld was gemaakt moest weer ter beschikking komen van de maatschappij. Daarnaast: kennis was ook toen al gratis via internet beschikbaar, waarom zouden (onze) studenten er dan voor moeten betalen?

2016 Olympisch jaar van weblectures

2016: Olympisch jaar van weblectures

Toen we startten met Weblecturing merkten we grappig genoeg dat er tal van onvoorziene grote effecten optraden:

  1. Iedereen ter wereld (zo’n 30 miljoen mensen spreken of begrijpen Nederlands) kon vanaf eind 2011 zonder aanmelding bij ons complete lessen bekijken via de eigen zoekomgeving Fiducia. Bezoekers krijgen een indruk van ons onderwijs en weten dan ook waar ze aan beginnen. Dat heeft ons flink wat studenten opgeleverd. Daarnaast hebben ook studenten op basis daarvan soms ook juist niet voor een bepaalde opleiding gekozen. Vanaf 2014 merkten we dan ook een daling van het percentage voortijdige schoolverlaters.
  2. De kwaliteit van de opgenomen lessen is enorm gestegen: je gaat niet zomaar iets voor de wereld publiceren, dat moet wel goed zijn. In de praktijk bleek dit een zelfregulerend proces.
  3. De video’s van instructielessen of hoorcolleges die we in eerste instantie maakten voor de afwezige studenten en diegene die de lessen nog eens wilden nakijken bleken een hit: al snel kregen we een enorme hoeveelheid kijkers van binnen, maar ook van buiten de school.
  4. Exposure, zichtbaarheid en transparantie waren het gevolg.
  5. We hadden snel door dat niet enkel complete lessen op het web gezet moesten worden, maar dat de kracht in korte, kleine opgenomen stukjes les zat. De term Snippets werd geintroduceerd.
  6. De overgang van VO naar MBO verbeterde sterk, niet in de laatste plaats omdat onze 1e jaars studieroutes (we noemen ze Zwolse Leerlijnen) steeds vaker in het laatste jaar van het VO gebruikt werden en worden.
  7. De life-long-learners tenslotte weten ons ook te vinden.

Hoe hebben we dit aangepakt?
Doordat het College van Bestuur ons idee wel zag zitten is er mobiele opnameapparatuur gekocht waarmee we lessen konden gaan opnemen. We hebben het laaghangende fruit geplukt en hebben ons gericht op onderwijs waar Deltion goed in is. We hadden vlak na het schrijven van dit idee al een aanvraag van het toenmalige ICTlyceum gehad (hoog in de MBOkeuzegids) voor het opnemen van de lessen en het starten van afstandsonderwijs. We hebben dit helemaal ingericht en opgezet, waarbij heel duidelijk is gemaakt dat iedereen ter wereld het materiaal mocht gebruiken, maar dat hiermee geen certificering gedaan kon worden. Dat kan alleen als je je inschrijft.

Het liep storm… op de site, maar ook met nieuwe studenten. Al snel kwamen ook andere teams met aanvragen: het werd een eer om mee te mogen doen. De flitslessen die we hier opnamen hebben we via N@tschool en Fiducia verspreid en zijn vooral een  marketinginstrument geworden (afdeling Marketing & Communicatie), de cursussen (of studieroutes zo je wilt) waarmee je alles over het onderwerp kunt leren vallen onder de hoedanigheid van Onderwijs en kunnen via een special versie van de zoekomgeving Fiducia gevonden worden. Door ons aan te sluiten op de international Open Access beweging is ons netwerk enorm uitgebreid. Het heeft ons allerlei nieuwe samenwerkingsverbanden gebracht.

Tenslotte
Deltion CollegeIn de toekomst blijft onze school nog steeds nodig. Juist nodig! Onze meerwaarde ligt in het aanbrengen van de context, de begeleiding en de certificering. Daar zijn we sterk in. Met goed en gratis materiaal haal je de juiste studenten in grotere aantallen in je betere onderwijs binnen.”

Willem Karssenberg: “Bedankt voor je verhaal JaapJan! Wat geweldig om te zien en te horen dat je vijf jaar later nog steeds zo enthousiast bent over de toen ingeslagen weg. Waar ik nu alleen nog nieuwsgierig naar ben is met welk nieuw idee je dit jaar op Dé Onderwijsdagen komt!”

Willem Karssenberg
www.trendmatcher.nl

Over Trendmatcher

Als trendmatcher leg ik verbanden tussen trends die ik tegenkom op internet en het gebruik dat we ervan kunnen maken in onze dagelijkse praktijk.
Dit bericht werd geplaatst in 2011, Willem Karssenberg. Bookmark de permalink .

2 reacties op Terugblikkend vanuit de toekomst

  1. Pingback: Terugblikkend vanuit de toekomst - De Onderwijsdagen - Willem Karssenberg | Onderwijsvernieuwing | Scoop.it

  2. Pingback: JaapJan Vroom over weblectures | Dé Onderwijsdagen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s