Waar zijn de docent en de manager tijdens Dé Onderwijsdagen?

In de aanloop naar Dé Onderwijsdagen 2011 publiceren we een aantal gastblogs van Edubloggers. Vandaag een bijdrage van Wilfred Rubens.

Wilfred Rubens

Wilfred Rubens

Eén van de vragen, die tijdens Dé Onderwijsdagen met regelmaat wordt gesteld, is: hoe kunnen we er voor zorgen dat meer ‘gewone’ docenten en managers deelnemen aan Dé Onderwijsdagen? Want over het algemeen wordt  deze conferentie met name bezocht door beleidmedewerkers, informatiemanagers, adviseurs en ICT en Onderwijs-coördinatoren.

Mijn reactie: je moet wellicht niet eens willen dat ‘gewone’ docenten en managers deelnemen aan Dé Onderwijsdagen. De inhoud ervan sluit namelijk onvoldoende aan op hun ‘zone van naaste ontwikkeling‘ en belevingswereld. Natuurlijk zijn er docenten bij wie de inhoud van Dé Onderwijsdagen wel aansluit bij hun belevingswereld. Maar dat zijn uitzonderingen. En dat geldt ook voor sommige managers.
Wil je er wel voor zorgen dat de inhoud van dit congres meer betekenisvol wordt voor deze doelgroepen, dan zijn het waarschijnlijk Dé Onderwijsdagen niet meer.

Publiek tijdens Dé Onderwijsdagen 2009

Concrete voorbeelden voor docenten
Docenten hebben volgens mij vooral behoefte aan concrete voorbeelden van ICT-toepassingen in het onderwijs. Professionalisering werkt bij hen waarschijnlijk het beste als zij op een didactisch goede manier leren gebruik te maken van ICT die verweven wordt met onderwijsontwikkeling . Bijvoorbeeld via TPACK-sessies. Keynotes op het gebied van learning analytics of disruptive innovation vallen bij docenten als zaad op de rotsen. Zonde van tijd, energie en geld.

Verspillen
En we verspillen deze ‘resources’ al zo gemakkelijk. Denk bijvoorbeeld eens aan al die docenten die in groten getale de Nederlandse Onderwijs Tentoonstelling bezoeken, zonder concreet doel voor ogen. Of denk aan het docententeam van een grote scholengemeenschap uit het midden van het land dat twee jaar geleden met z’n vijfentwintigen drie dagen lang de internationale beurs voor leertechnologieproducten BETT (en uiteraard ook London zelf) bezocht en thuis kwam met de conclusie: dat SharePoint van Microsoft, daar willen we wel eens wat meer van weten.

Doorsnee manager
Dan de doorsnee manager. Als je een manager met weinig affiniteit met ICT in het onderwijs (ze bestaan nog steeds) bijvoorbeeld meeneemt naar een conferentie zoals Dé Onderwijsdagen, dan loop je het risico dat je binnen drie maanden bezig bent een technologie te implementeren waarvan onduidelijk is welk probleem deze tool eigenlijk moet oplossen. En hoe kom je er dan ooit nog van af? Voorbeelden zijn niet nodig, lijkt me. Dergelijke managers gaan overigens het liefst naar congressen in het buitenland.

Bezoekers sessie Dé Onderwijsdagen 2010

Bezoekers sessie Dé Onderwijsdagen 2010

Nee. Gewone managers moeten vooral door ons (beleidmedewerkers, informatiemanagers, adviseurs, en ICT en Onderwijs-coördinatoren) geïnspireerd en geadviseerd worden. Zij moeten open staan voor nieuwe ontwikkelingen, goed luisteren, ontwikkelingen koppelen aan een visie op leren, afwegingen maken en besluiten nemen. Dat betekent ook dat bezoekers van Dé Onderwijsdagen organiseren dat datgene wat geleerd is, ook intern gedeeld wordt (en niet alleen door een link naar Slideshare te delen). Maar dat doen wij  uiteraard altijd. Toch?

Netwerken en inspiratie
Dé Onderwijsdagen, en ook andere conferenties, zijn prima gelegenheden om te netwerken, inspiratie op te doen (bijvoorbeeld voor nieuwe projecten), anderen te informeren over relevante initiatieven (komt allen naar mijn sessie op woensdagmiddag) en uiteraard te leren (ook buiten sessies om). Maar niet voor de doorsnee docent en manager die eenmalig naar zo’n conferentie gaat, en er vervolgens onvoldoende mee kan. Leren is immers een proces, waar een gebeurtenis als Dé Onderwijsdagen deel van uit zou moeten maken.

Wilfred Rubens
www.wilfredrubens.com

Over wrubens

Wilfred Rubens houdt zich sinds eind 1995 bezig met ICT en leren. Hij heeft gewerkt binnen het middelbaar beroepsonderwijs, bedrijfsleven, de zorgsector en hoger onderwijs. Op dit moment is hij als projectleider OpenU en e-learning adviseur werkzaam bij het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit. Wilfred is redactielid van e-learning.nl en jurylid van de Nederlandse e-learning award. Hij onderhoudt een weblog over technology enhanced learning (http://www.wilfredrubens.com). Wilfred Rubens treedt regelmatig op als dagvoorzitter, spreker, workshopbegeleider en gastdocent over e-learning. Hij heeft een groot aantal publicaties over e-learning op zijn naam staan. Hij is lid van de adviesraad van het nationale e-learningcongres en van de advisoryboard van de Online Educa in Berlijn. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com
Dit bericht werd geplaatst in 2011, Wilfred Rubens. Bookmark de permalink .

9 reacties op Waar zijn de docent en de manager tijdens Dé Onderwijsdagen?

  1. dickv zegt:

    “TPACK-sessies. Keynotes op het gebied van learning analytics of disruptive innovation vallen bij docenten als zaad op de rotsen. Zonde van tijd, energie en geld.” – ik zou dan denken (misschien naiefe gedachte) – stop er mee, en bedenk iets waar docenten wel iets aan hebben. Heel zinnig zou zijn als ‘beleidmedewerkers, informatiemanagers, adviseurs, en ICT en Onderwijs-coördinatoren’ (die zeker nuttig werk kunnen verichten) ook voor de klas gaan staan, terug naar de werkvloer dus.

  2. Zeker belangrijk om “iets” te bedenken waar docenten wel iets aan hebben. Lees echter ook de slot alinea. Om nuttig werk te kunnen verrichten hebben ‘beleidmedewerkers, informatiemanagers, adviseurs, en ICT en Onderwijs-coördinatoren’ dergelijke congressen nodig. Mits er iets mee gebeurt. Maar het kan ook geen kwaad als deze functionarissen wel eens uitvoerend werk doen. Heeft trouwens ook z’n beperkingen (denk aan discussies over bevoegd-bekwaam, moet je als docent niet in een team functioneren, en kan dat wel met een kleine aanstelling als docent, etc).

  3. johanneskaj zegt:

    Wilfred,

    In deze blog geef je een persoonlijke visie op Dé Onderwijsdagen waar niets mis mee is. Natuurlijk heb je niets op Dé Onderwijsdagen te zoeken als je “de aansluiting” mist. Je maakt heel beleefd een uitzondering voor de “gewone” docent en manager die dat wel zouden kunnen, al zullen die zich na deze blog wel twee keer bedenken voor ze verschijnen. Uitzonderingen daargelaten, willen echt “gewone” docenten en managers namelijk zelfs niet de schijn wekken meer dan “gewoon” te zijn of als “gewoon” vertroeteld worden. Je stelt dat Dé Onderwijsdagen niet hetzelfde zouden zijn als ook de “gewone” docent en manager in het programma bediend moeten worden en dat onderbouw je goed. Tenslotte beargumenteer je dat er in deze tak van sport een schone taak ligt voor professionals.

    Vanuit de indruk die ik heb van jouw passie voor en de invulling van je beroep (ik volg je al heel lang) kan ik dat allemaal billijken, maar heb wel wat kritische vragen.
    1. Ben je niet wat te optimistisch over het functioneren van de door jouw beoogde groep deelnemers? 2. Overschat je niet hun bereik? En mijn belangrijkste vraag. 3. Verwacht je echt dat de vonken van inspiratie zo uiteindelijk ook de werkvloer zullen bereiken? Dat lijkt me toch het doel te moeten zijn.

    Uit de herhaling van de vraag in de vorm :”hoe kunnen we er voor zorgen dat meer ‘gewone’ docenten en managers deelnemen aan Dé Onderwijsdagen?” leid ik af dat die vraag binnen de organisatie van Dé Onderwijsdagen leeft. (Duidelijk anders dan de doelstelling van je blog) roept dat bij mij een beeld op van twijfel over de antwoorden op mijn vragen hierboven.

    Mijn visie? Dé Onderwijsdagen kent haar eigen doelgroep, maar dat lijkt me toch weinig productief als het niet (anders dan opgelegd) de werkvloer bereikt. Misschien is het wel tijd voor “Dé Onderwijsdagen, het vervolg” een aansluitende dagconferentie waar (op uitnodiging*) mensen dichter bij de werkvloer naar het voorbeeld van, en onder inspirerende leiding van, deelnemers aan Dé Onderwijsdagen ook gaan “netwerken”, “inspiratie opdoen”, “anderen informeren over relevante initiatieven en uiteraard veel leren” en die ervaring dan natuurlijk ook gaan delen. Een prachtige kans het net in de conferentie ontstoken vuur door te geven en het werkt twee kanten op, er valt ook veel te leren van mensen die dagelijks met de voeten “in de klei” staan. (Ik schreef al dat ze niet zullen komen om vertroeteld te worden.)
    *De kans om eerder genoemde bescheiden mensen over de streep te trekken.

  4. Pingback: Waar zijn de docent en de manager tijdens Dé Onderwijsdagen? | Onderwijsvernieuwing | Scoop.it

  5. Jan-Willem van 't Klooster zegt:

    Blijkbaar sla je als organisatie de plank volledig mis als je onderwijsdagen weet te organiseren die niet aansluiten bij het primaire proces.

  6. Johanneskaj stelt terecht dat De Onderwijsdagen weinig productief zijn. In de Volkskrant concludeerde Ferry Haan onlangs dat ‘het onderwijs teveel niet-productieven telt’. Vorig jaar heb ik op het blog Onderwijsinnovatie aangegeven dat de overkill aan Onderwijs & ICT congressen veel middelen onttrekt aan het primaire proces en daardoor onderwijsinnovatie hindert (http://iturl.nl/snZ0O).

    Docenten moeten niet naar dit soort congressen gaan, maar moeten tijd krijgen voor het maken van inspirerende en uitdagende opdrachten. Dan ontdekken ze vanzelf dat internet meer biedt dan alleen schoolbord en leerboek: actualiteit, multimedia en interactie.

    De tijd voor het ontwikkelen van inspirerende en uitdagende opdrachten kan gevonden worden door een verschuiving van middelen van niet-lesgevenden naar lesgevenden.
    De nieuwe definitie van het begrip onderwijstijd biedt ook mogelijkheden voor lesgevenden om meer tijd te steken in de ontwikkeling van inspirerende en uitdagende opdrachten: ‘minder lessen, meer onderwijs’ (http://iturl.nl/sn5_Q).

  7. De Onderwijsdagen zijn weinig productief als degenen die deze dagen bezoeken er vervolgens niets mee doen. Ik probeer altijd te delen wat ik leer tijdens die dagen. Niet alleen door te bloggen. Ik heb bij mijn vorige werkgever bijvoorbeeld ook ontbijtsessies georganiseerd voor managers en ICT-contactpersonen binnen sectoren.
    Tegelijkertijd moet je m.i. niet de hele tijd lopen te mopperen dat maar zo weinig docenten en managers de OWD bezoeken. Je kunt daarvoor ook andere sessies organiseren. Moet wat bij betreft ook gebeuren. De conferenties van het CvI zijn bijvoorbeeld voor meer toegespitst op de (midden)manager (zoals die van vorig jaar) of op de docent/manager die wat wil met ICT.
    Neem een thema als Learning Analytics. Dit wordt een belangrijk thema. Ik hoop dat de aanwezigen binnen hun eigen organisaties gaan nadenken wat zij hier mee moeten. Maar de doorsnee docent moet je met dit concept (nog) niet ‘lastig’ vallen. Dat betekent niet dat we niet naar de OWD moeten gaan. Integendeel. Het moet alleen aansluiten bij waar je mee bezig bent, en je moet met het geleerde wat doen.

  8. Ik zie de onderwijsdagen als een plaats om kennis te delen en te kijken wat anderen doen. Als iedereen in zijn eigen school blijft zitten en zoals @Eus van Hove aangeeft…meer tijd zou hebben krijgen om onderwijs te ontwikkelen, waar doe je dan inspiratie op? Juist dagen als deze zijn er om eruit te pikken waar jij mee verder wilt en te vragen aan diegenen die al verder zijn. Samenwerken en samen delen is productiever dan in een hok te gaan bedenken wat zullen nu weer eens gaan ontwikkelen.

  9. dickv zegt:

    @Karin_Winters – inderdaad, we hebben plekken nodig om elkaar te inspireren, maar dat kan wellicht beter lokaal, in dorpen en steden. Gewoon bij de basis- of middelbare school in de volgende wijk. En er wordt al veel gedeeld. In Amersfoort e.o. wordt het hele personeelsbeleid van het basisonderwijs al centraal gedaan. Keerzijde is dat er een groep managers wat ver van de werkvloer is weggedreven. Inspireren okay dus, maar delen niet al te ver om toch de menselijke maat in de gaten te houden. Dit geldt trouwens ook voor gezondheidszorg. Fusies van ziekenhuizen mislukken vrijwel altijd, m.i.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s