Oud-leerkracht basisonderwijs bezoekt Dé Onderwijsdagen

André Manssen

André Manssen

In de aanloop naar Dé Onderwijsdagen 2011 publiceren we een aantal gastblogs van Edubloggers. Vandaag een bijdrage van André Manssen.

Enige tijd geleden kreeg ik een verrassend mailtje: “SURF en Kennisnet willen graag gebruikmaken van jouw expertise en schrijfkunst in de aanloop naar Dé Onderwijsdagen 2011. We willen je verzoeken een blog te schrijven voorafgaand aan Dé Onderwijsdagen. Dit kan gaan over het programma, thema’s, sessies, de keynotes of iets anders wat dit tweedaagse congres raakt”.

Alleen van naam
Een eervol verzoek! Zeker voor een oud-leerkracht basisonderwijs die sinds 1 september van dit jaar geniet van z’n vervroegd pensioen en – tot nu toe – “Dé Onderwijsdagen” alleen kende van naam. Op Twitter en diverse edublogs heb ik er wel eens over gelezen. Maar wat het precies is en inhoudt, was mij eerlijk gezegd niet echt bekend. Om op basis van dit “geen-kennis-hebben-van” een blogpost te gaan schrijven is dus erg link!

Programma
Ik heb dus – voorafgaand aan het schrijven van deze blogpost –  het programma voor deze dagen op de website van de Dé Onderwijsdagen bekeken, in de hoop hier wat inspiratie op te doen. Toen ik het programma bekeek viel mijn oog op m.i. twee interessante “sessies”, die ik – gezien mijn belangstelling voor Web 2.0-tools en sociale media – dan ook zeker ga volgen.

  1. E-tools die morgen ingezet kunnen worden!
    Deze sessie toont concrete voorbeelden van E-Tools (instrumenten) voor leerkrachten en leerlingen die direct inzetbaar zijn in het onderwijs. Aan bod komen onderwijstools rond nieuwe en sociale media die nu al gratis ingezet kunnen worden. De ‘voors’, maar ook de ‘tegens’ worden hierbij belicht.
  2. Social Media in de klas
    Social Media draait om het met elkaar delen van vele soorten informatie waarbij de gebruikers ‘in charge’ zijn. Maar hoe zet je als docent Social Media nu in? Deze presentatie gaat in op ervaringen met het gebruik van Social Media. Bovendien kunnen deelnemers zelf ervaren hoe dit gaat.

Mijn belangstelling voor juist deze twee sessies vindt zijn “inspiratie” in

  1. BoekTweePuntNulde presentatie de ” Social Media Rollercoaster” van Remco Bron gegeven tijdens de presentatie van BoekTweePuntNul op zaterdag 8 oktober jl. Remco Bron maakte tijdens zijn presentatie duidelijk hoe we zijn aangeland bij Web 2.0 en deed drie voorspellingen: “Online video gaat TV verslaan”, “Twitter is op zijn hoogtepunt” en  “Mobiel wordt volledig local”.
  2.  een artikel van Wilfred Rubens in de onderwijsversie van “BoekTweePuntNul: Didactiek bij Social Media, Web 2.0 en Webtools

Ik denk (en hoop) dat deze sessies aansluiten bij zowel de presentatie van Remco Bron als het artikel van Wilfred Rubens.

Daarnaast ben ik ook geïnteresseerd in de keynote van Erik Duval, die gaat spreken over het thema ‘Learning Analytics’. “Docenten en studenten laten steeds meer digitale sporen na. Ze maken gebruik van leeromgevingen, van samenwerkingtools als Skype, Google Docs, Dropbox, Twitter, enz. Dit stelt ons in staat om relevant leermateriaal aan te bevelen, om activiteiten voor te stellen en de voortgang naar leerdoelen te volgen, en om sociale contacten te ondersteunen.

Online cursus
Een andere sessie die mijn belangstelling heeft is “21eDingen: van kruidenier naar webwarenhuis” over de cursus 21eDingen. “21eDingen” is inzetbaar voor professionalisering van onderwijsgevenden en onderwijsondersteuners op ICT-gebied. De sessie gaat in op “hoe professionalisering in andere instellingen vorm wordt gegeven en hoe zij hierbij ondersteund willen worden.”
21 edingenHelaas geen 23 onderwijsdingen Primair Onderwijs. Jammer, want deze online cursus is specifiek bestemd voor het Primair Onderwijs en “21eDingen” is bedoeld voor het Hoger Onderwijs. Maar goed, de strekking is min of meer hetzelfde. Ook in deze sessie komen Web 2.0-tools aan de orde. Het valt me overigens op dat er weinig specifieke sessies zijn die echt zijn bedoeld voor het primair onderwijs. Dat vind ik wel erg jammer! Maar goed, misschien dat er volgend jaar meer te “halen” valt.

Kortom, mijn programma voor Dé Onderwijsdagen is – met zeven te volgen sessies – ruimschoots gevuld. Ik ben benieuwd. Dus vol verwachting…

André Manssen
www.manssen.nl

Dit bericht werd geplaatst in 2011, André Manssen. Bookmark de permalink .

2 reacties op Oud-leerkracht basisonderwijs bezoekt Dé Onderwijsdagen

  1. Pingback: Oud-leerkracht basisonderwijs bezoekt Dé Onderwijsdagen | Onderwijsvernieuwing | Scoop.it

  2. Pingback: Manssen.nl » De Onderwijsdagen 2011

Geef een reactie

