Op naar De Onderwijsdagen 2013

Ik heb in een aantal berichten teruggeblikt op De Onderwijsdagen 2012. Tijd nu om vooruit te kijken naar volgend jaar! Hoe zullen de dagen er dan uitzien? Zal dezelfde formule gehandhaafd blijven? Mag ik heel eerlijk zijn?

Ik hoop dat SURF en Kennisnet een duidelijke keuze gaan maken. Dit was noch vleesch, noch visch… Wat mij betreft gaan ze dus óf alles samen doen, maar dan ook echt, óf ze kiezen ervoor om toch weer hun eigen dag(en) te organiseren. Mijn bescheiden mening is dat je dit je bezoekers, de leveranciers maar ook jezelf niet moet aandoen.

Ik blijf pleiten voor een gezamenlijke aanpak, want ik ben ervan overtuigd dat alle sectoren van PO tot en met HO veel van elkaar kunnen leren, maar dan moet die wil er wel zijn. Ik vond het ronduit pijnlijk afgelopen dinsdag bij de opening de dagvoorzitter te horen zeggen dat uit evaluaties was gebleken dat de formule van vorig jaar door veel deelnemers niet zo op prijs gesteld werd. Het voelt alsof je gedoogd wordt op de beursvloer, maar eigenlijk niet welkom bent. Als je keek naar de programmering van afgelopen woensdag dan moet je tot de conclusie komen dat er maar weinig te halen was voor het MBO. Ik heb dan ook niet meer dan zo’n vijf mensen vanuit die sector gezien.

Aan het eind van de woensdag werden De Onderwijsdagen dan ook officieel afgesloten onder vermelding dat er de volgende dag nog een dag was, georganiseerd door Kennisnet. Het maakt wat mij betreft duidelijk hoe SURF tegen de samenwerking aankijkt, maar ik laat me heel graag overtuigen van mijn ongelijk!

Wat ik bij die afsluiting wél heel mooi vond is dat de leden van de SIG’s (de Special Interest Groups) naar voren werden geroepen en bedankt werden voor hun bijdragen. Zij hebben kennelijk meegeholpen met de invulling van het programma en dat deed me realiseren dat ik dat bij de programmering van de donderdag ontzettend gemist heb. Gekscherend noemde ik de donderdag al de Kennisnet Relatiedag waarbij ik me baseerde op het aantal sessies vanuit Kennisnet zelf in verhouding tot het aantal sessies vanuit de instellingen.

Veel mensen heb ik hardop terug horen verlangen naar de door Kennisnet georganiseerde EDU Exchange dagen in Nieuwegein en dat niet alleen vanwege de prijsstelling.

Wat zou ik anders doen? Kijk naar het plaatje dat ik gebruikt heb. Dat heb ik uit het mooie promotiefilmpje gehaald dat getoond werd bij de start van dag drie. Het toont de partijen waar Kennisnet mee samenwerkt en een relatie mee heeft. Zou het niet logisch zijn dat zij ook te zien zijn op de conferentie en/of een rol mogen spelen bij de programmering?

Ik ga het niet hebben over de locatie. Het is lastig genoeg om iets geschikts te vinden voor zo’n grote groep mensen. Ik vond het WTC mooi, maar voor mensen uit het noorden is het wel een uur verder reizen. Zoek voor de verandering eens iets in Apeldoorn!

Voor veel mensen (tenminste vanuit PO, VO en MBO) vormt de prijs nog altijd een belemmering, ook al is deze wat gedaald. Zorg voor een goede balans tussen betalende bezoekers, eigen mensen en gasten die op uitnodiging naar binnen mogen…

Voor alle duidelijkheid: ik heb een prima conferentie gehad met de mogelijkheid om veel contacten aan te halen en nieuwe te leggen en kijk er dan ook met plezier op terug. Ik geloof zeker dat De Onderwijsdagen bestaansrecht hebben, maar gun alle sectoren een naar verhouding even grote kluif. Kijk als organisatie dus kritisch naar wat je bezoekers vanuit PO, VO en MBO te bieden hebt en stem je programma daar goed op af!

Tenslotte roep ik alle deelnemers op om het evaluatieformulier zo uitgebreid mogelijk in te vullen. Het helpt de organisatie van De Onderwijsdagen om het volgend jaar nóg beter te doen! Maar daarnaast roep ik ook iedereen die juist niet is geweest om kenbaar te maken waarom niet.

Tot ziens op Dé Onderwijsdagen 2013!

Over Trendmatcher

Als trendmatcher leg ik verbanden tussen trends die ik tegenkom op internet en het gebruik dat we ervan kunnen maken in onze dagelijkse praktijk.
Dit bericht werd geplaatst in 2012, Willem Karssenberg. Bookmark de permalink .

3 reacties op Op naar De Onderwijsdagen 2013

  1. Annet Smith zegt:

    Ik herken meerdere zaken in de redenen die je beschrijft van mensen om niet te gaan. Ik ben dit jaar, na jaren van deelname aan zowel Surf dagen, EduExchange als de Onderwijsdagen, niet geweest. De redenen waren voor mij:
    – te weinig aanbod van voor mij interessante onderwerpen (vooral mbo)
    – het gevoel dat er vooral plaats is voor hoger en wetenschappelijk onderwijs
    – de lijst met deelnemers die dit gevoel bevestigde
    – de hoge prijs en lange duur (3 dagen is echt teveel)
    – de plek
    – sommige keynotes en sessies zijn achteraf nog terug te zien, waardoor ik het in eigen tijd en thuis kan bekijken
    En natuurlijk heb ik ook genoeg andere dingen te doen waardoor het soms niet goed uitkomt om enkele dagen rond te lopen en verhalen aan te horen die ik vaak al eerder gehoord of gelezen heb. Ik zou dan vooral voor het netwerken komen en daarvoor is mij de investering van geld en tijd dan te groot.
    Ik voel wel wat voor de geflipte conferentie die Wilfred Rubens beschrijft op http://www.te-learning.nl/blog/?p=6288: bereid je thuis goed voor en benut de tijd vooral om je te verdiepen en met vakgenoten van gedachte te wisselen.

  2. Pingback: Op naar De Onderwijsdagen 2013 | Weblog van Dé Onderwijsdagen

  3. Pingback: Mijn terugblik op Dé Onderwijsdag 2013 | Weblog van Dé Onderwijsdagen

Geef een reactie

