Iets met leerlijnen… Of niet?

In de eerste sessieronde was ik te gast bij een presentatie van @AmberWalraven. Zij liet zien wat het idee achter Docentontwerpteams voor een curriculum (leerlijn, lesinhoud) is en wat daar tot nu toe aan gedaan is. Ik heb me moeten inspannen om de inhoud te blijven volgen, want ik ben het totaal niet eens met een leerlijn en ik kon me al helemaal niet vinden in de keuzes die de leerkrachten (zoals de liever genoemd worden!) hadden. Ze kozen Twitter en Hyves i.p.v. andere sociale webtools die vele malen toegankelijker zijn en waar volgens mij veel meer mogelijkheden mee zijn te bedenken. Dan denk ik bijvoorbeeld aan kidblog en Linoit. En dan vraag ik me ernstig af of daar een leerling voor nodig is! Het mag duidelijk zijn dat ik het prefereer om met leerlingen (leerkrachten, ouders en belangstellenden) #samenopreis te gaan.

De gele kleur zou betekenen dat een leerling ging kennismaken, rood zou beteken dat er enig doel behaald zou moeten worden en blauw betekent dat het ‘altijd’ de nodige aandacht nodig heeft.

Ze benoemde een drietal ‘gebieden':

  • Aandacht voor sociale media (Twitter en Hyves)
  • Informatievaardigheden
  • Cyberpesten

Ik vraag me na een nachtje slapen nog steeds af of dit ook daadwerkelijk een bijdrage is aan het onderwijs van deze tijd. De grote angst die ik heb heeft te maken met het idee dat een leerkracht een les pakt en uitvoert, iets wat in de praktijk elke dag nog steeds gebeurt… Persoonlijk zie ik meer in het boek van MijnKindOnline en bijvoorbeeld de lessen van Mijnkindonline of Samenmediawijs van Kennisnet.

Hoe anders was het verhaal van de iPadschool in de tweede sessieronde? Ik bedoel natuurlijk SteveJobsscholen, want de iPad is maar een instrument. “Wel een instrument dat heel veel mogelijkheden heeft en het onderwijs kan veranderen”. Lees ook de blogpost van Patrick Koningn die zelf ook een presentatie heeft gegeven en waar ik achteraf eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar geworden ben door het bekijken van de Slides op Slideshare.

Eigenlijk is het volgens mij helemaal geen iPadschool of SteveJobsschool en ik vind de keuze van die naam ook helemaal niet gelukkig. Het lijkt namelijk alsof het allemaal gebasseerd is op dat idee, maar het is gewoon onderwijs voor een nieuwe tijd (#ont4).

Het curriculum van deze school heeft het de definitie van leren overgenomen van UNESCO en dat is dan gebaseerd op drie punten:

  • zijn
  • interactie (relaties)
  • kennis

En dan kan ik me daar opeens helemaal in vinden. Wel vind ik het heel eigenaardig dat er een blind vertrouwen is in kinderen en dat er van de ouders een overeenkomst wordt gevraagd waarin nadrukkelijk benoemd wordt dat

Ik heb het niet gevraagd, maar na een nachtje slapen vroeg ik me af of er dan ook overeenkomsten aangegaan zouden worden met anderen die zich (gewoon) betrokken voelen. Dan denk ik aan die ene leerling die het leuk vindt om zomaar mee te doen, of die ene leerkracht die meer wil weten en die ene directeur die wel verbanden ziet…

Al met al vind ik een initiatief geweldig en het zorgt ervoor dat er dialogen ontstaan. Dat heeft Maurice de Hond in korte tijd toch maar mooi voor elkaar gekregen, waar diverse organisaties aan de kant toekijken en slechts willen inspelen op leerlijnenontwerpen en voorgekauwde lesjes.

Dat laatste is natuurlijk heel erg gechargeerd om enkel aan te geven dat er “iets broeit” (aldus Toine Maes, directeur Kennisnet).

Over Sjaboe

Erwin Klaasse | Onderwijs, ICT, Innovatie | Amateurvoetbal | Social media
Dit bericht werd geplaatst in 2012, Erwin Klaasse. Bookmark de permalink .

Een reactie op Iets met leerlijnen… Of niet?

  1. Pingback: Wel of geen leerlijn… | Erwin Klaasse

Geef een reactie

