Digitale rechten, ebooks, open leermaterialen en weblectures, je vindt het allemaal op Dé Onderwijsdagen 2012

Het allerlastigste van een bezoek aan Dé Onderwijsdagen is altijd het kiezen. Dit jaar heeft de organisatie het wel iets eenvoudiger gemaakt door het programma per dag te focussen op hoger onderwijs enerzijds en middelbaar beroepsonderwijs, voortgezet onderwijs & primair onderwijs anderzijds maar het zijn nu wel drie dagen geworden! Dat betekent nog steeds dat er veel te kiezen is in het uitgebreide programma, waar je interesses ook mogen liggen.

Keuzes heeft de organisatie ook gemaakt door wederom een aantal edubloggers te vragen verslag te doen van alle drie de dagen. Een goede keuze natuurlijk want op die manier kun je als bezoeker ook nog wat leren van al die sessies en sprekers die je niet kunt bezoeken. Je kunt immers niet tegelijkertijd bij drie sessies zitten, nietwaar?

Als edublogger die vooral vanuit het perspectief van bibliotheken en informatievoorziening naar het onderwijs en ICT ontwikkelingen kijkt, heb ik dit jaar ook weer last van het moeten kiezen. Mijn interesses (en blogonderwerpen) liggen vooral bij digitale rechten, ebooks, open leermaterialen en weblectures maar zelfs op die ene dag dat ik aanwezig ben (de dinsdag met het programma voor het hoger onderwijs) wordt het al lastig kiezen.

Vanochtend heb ik het programma meerdere keren doorgenomen, was ik blij dat ik in ieder geval niet hoef te kiezen tussen meerdere goede keynotes, en heb ik mezelf een voorlopig programma gemaild. Daar moet ik nog steeds in kiezen … ga ik voor auteursrecht en weblectures? Of toch voor de learning analytics? Auteursrecht en weblectures denk ik dan toch maar.

In de middag wordt het nog erger! De dubbelsessie Aan de slag met ebooks van collega edubloggers Pierre en Frank? Of aanhoren wat Alexander Klöpping van plan is met zijn Universiteit van Nederland? Of toch over open leermaterialen en digitaal toetsen? Misschien toch maar er vanuit gaan dat Pierre en Frank hun eigen sessie uitgebreid behandelen op dit blog? Lastig, lastig!

Dat zou de keuze in elk geval voor de laatste sessieronde terugbrengen naar nog slechts twee keuzes. Wederom eentje over weblectures en een andere interessante over Wikiwijs. Wellicht een collega vragen om naar de weblectures te gaan en dan ga ik naar Wikiwijs?!

Hoe dan ook, er is genoeg te doen, genoeg te zien en genoeg te leren tijdens Dé Onderwijsdagen 2012. Welke keuzes ik maak, dat kun je hier teruglezen in de vorm van een verslagje van elke bezochte sessie. Wie weet zie ik je wel in dezelfde zaal zitten of spreken we elkaar tijdens andere momenten. Daar zijn Dé Onderwijsdagen natuurlijk ook voor bedoeld.

Over Raymond Snijders

Sinds 1995 houdt Raymond zich bezig met de combinatie van ICT, bibliotheken en onderwijs vanuit het perspectief van (vooral) de bibliotheek en informatievoorziening. Thans is hij werkzaam bij de Hogeschool Windesheim als senior informatiebemiddelaar en houdt hij zich bezig met de digitale bibliotheek, contentlicenties, ebooks en auteursrecht. Over deze onderwerpen en de impact die ze (kunnen) hebben op het onderwijs blogt hij sinds 2006 op zijn Vakblog.
Dit bericht werd geplaatst in 2012, Raymond Snijders en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

